خبرگزاری کار ایران

مناظره جریان اصلاح طلبی و اصولگرایی در دانشگاه لرستان

جریان اصلاح‌طلبی محدودیت‌های بیشتری نسبت به اصولگرایان دارد

مناظره دو جریان اصلاح‌طلبی و اصولگرایی در دانشگاه لرستان برگزار شد که با بیان عقاید ، دیدگاه‌ها و راهکارهایی همراه بود.

به گزارش خبرنگار ایلنا در خرم آباد ،اولین مناظره و گفتمان فعالان سیاسی دو جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا در دانشگاه لرستان  در قالب اولین کرسی و جلسه اتاق فکر لرستان با حضور محمدرضایی رئیس شورای اصلاح‌طلبان لرستان و ناصر طرحانی‌نژاد عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان و فعال سیاسی اصولگرا برگزار شد.

در این جلسه نمایندگان دو جریان سیاسی به سوالات مطرح شده از طرف معاونت فرهنگی و مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه لرستان و همچنین سوالات مطرح شده از طرف حاضران و اساتید دانشگاهی پاسخ دادند.

متن کامل مناظره و پاسخ به سوالات مطرح شده از دو جریان اصلاح طلب و اصولگرای لرستان به شرح زیر است.

 خصوصیات یک نماینده ایده آل از نظر شما چیست؟

ناصر طرحانی‌نژاد نماینده حزب اصولگرای لرستان افزود: مبنای نماینده ایده‌آل در جریان اصولگرایی دین داری است و کاندیدا باید تجربه ،تخصص داشته باشد.

وی با بیان اینکه اصولگرایان افراد باتجربه‌تر و اخلاق مدارتر را به عنوان کاندیدای خود مطرح می‌کنند، اظهار کرد: سکان قانون‌گذاری مملکت باید به دست افراد باتجربه و با حیا باشد و تجربه و اخلاق‌گرایی محور کار نماینده باشد تا بتواند مشکلات لاینحل مردم را حل کند.

وی با بیان اینکه تعبیر مقام معظم رهبری از این دو حزب به عنوان دو بال یک پرنده است و با تندروی جناهی مخالف هستند افزود: در بحث رقابت ما با اصلاح‌طلبان رفاقت هم داریم و از دیدگاه اصولگرایی مردم تعیین کننده هستند و منتخب ملت برای همه عزیز است.

محمدرضایی رییس شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان افزود: برای اینکه یک نماینده ایده آل را در مجلس داشته باشیم نباید از برخی ارزش‌های دینی و انقلابی به نفع جریان خاصی بهره‌برداری کنیم.

وی با بیان اینکه نماینده باید پایبندی به قانون اساسی و میثاق ملی داشته باشد، افزود: نماینده بایستی پایبند به قانون باشد و این پایبندی باید با قانون اساسی سنجیده شود. 

اصلی‌ترین شرایطی که یک کاندیدا را ایده آل و واجد شرایط حزب می‌کند چیست؟ 

طرحانی‌نژاد اظهار کرد: نماینده حزب باید دارا و واجد شرایطی باشد و معنی نماینده حزب این نیست که  کسی را که دارای پایگاه رای مردمی باشد بگوییم بیا اصلا‌طلب یا اصولگرا بشو د بلکه سابقه و تفکر شخص بیان کننده خط فکری اوست.

نماینده حزب اصولگرای لرستان با بیان اینکه احزاب ما در ساختار و کارکرد دچار مشکل هستند که با پیشرفت نظام این مشکل حل خواهد شد،افزود: شهرستان خرم‌آباد نماینده‌ای که در ادوار مختلف مجلس حضور داشته باشد را تاکنون نداشته است و این به مثابه این است که ما یک نهال را بکاریم و در زمان به ثمر رسیدن از ریشه قطع کنیم.

رضایی گفت: جریان اصلاح‌طلبی محدودیت‌های بیشتری نسبت به اصولگرایان دارد و این محدودیت‌ها و ردصلاحیت‌های آنچنانی باعث شده است که ما برای معرفی کاندیداهای خود حوزه محدودی در اختیار داشته باشیم.

به نظر شما این دوره از مجلس شورای اسلامی در خرم آباد  و لرستان تا چه اندازه رقابتی است؟

طرحانی اظهار کرد: در این دوره از انتخابات رقابت خیلی خوبی را شاهد هستیم و بالاترین آمار تایید صلاحیت شدگان نسبت به دوره‌های قبل رخ داده است که در کل تاریخ انتخابات بی‌نظیر است.

وی گفت: تایید صلاحیت 54 نفر برای انتخاب دو نماینده در حوزه انتخابیه شهرستان خرم آباد و دوره چگنی در کل نظام جمهوری اسلامی بی‌سابقه است و شاهد تنوع کاندیداها با همه دیدگاه‌ها و خطوط فکری را شاهد هستیم.

محمدرضایی اظهار کرد: اعتقاد داریم بعد از تجدیدنظر شورای نگهبان تا حدودی فضا رقابتی ایجاد شد، اما این رقابت در سطح شهرهای لرستان متفاوت است.

وی گفت: در شهرستان بروجرد  فضا،فضای رقابتی نیست و برخی شهرستان‌های مشابه ما نتوانستیم کاندیداهای مورد نظر خودمان را به فعالیت انتخاباتی وارد کنیم و در مجموع خوشحالم که جناح اصولگرایی در ارتباط با تایید صلاحیت‌ها راضی است زیرا این امر سبب فراهم شدن فرصت‌های بیشتر می‌شود.

به نظر شما در سطح کشور انتخابات و تایید صلاحیت شدگان مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی در این دوره چقدر رقابتی است؟

ناصر طرحانی‌نژاد اظهار کرد: اگر انصاف به خرج بدهیم عملکرد شورای نگهبان مطلوب بوده است و خبرگان رهبری تایید صلاحیت تعداد کاندیداها یک و نیم تا دو برابر بوده است. 

وی افزود: لیستی که اصولگرایان در تهران ارائه داده‌اند نسبت به ادوار گذشته  تا 2 برابر ادوار گذشته است و لذا ورود به مجلس شرایطی دارد و به این معنی نیست که هر کس برای کاندیداتوری نوشت تایید صلاحیت شود.

 نماینده جریان فکری اصول‌گرا افزود: سپردن مملکت به دست برخی افراد شرایطی دارد و اشخاص باید از فیلترهایی عبور کنند و محدودیت‌هایی وجود دارد در بین ردصلاحیت شدگان نیز افراد فاسد و قاچاقچی نیز وجود داشته است.

محمدرضایی اظهار کرد:در ارتباط با مجلس خبرگان رهبری اعتقاد دارم اگر مجلسی پویا،و مشاور خوب برای رهبری داشته باشیم خیلی از مشکلات دیگر خود به خود حل می شود.

رضایی گفت: در مجلس شورای اسلامی نیز فضای تهران و لیستی که  اصلاح‌طلبان  بسته‌اند در رده 10 تا 12 است.

وی گفت: در خصوص رد صلاحیت‌ها آیا انصافا فکر نمی‌کنید کسانی نیز به خاطر عقیده و دیدگاهشان و به خاطر اینکه منافع ملی را از یک زاویه دیگر دیده‌اند، ردصلاحیت شده‌اند؟ 

رضایی تصریح کرد: فضای به وجود آمده امروز جامعه حاصل کارگذشتگان و اتفاقات بزرگ تاریخ سیاسی ایران همچون نهضت ملی شدن صنعت نفت، انقلاب مشروطه و .. بوده است و رفتار و نوع ارتباطات ما را تحت تاثیر قرار داده است.

رضایی افزود: در حکومت‌های دینی تظاهر و ریا یکی از آفت‌های آن است و نبایستی با ملاحظه کاری و محافظه کاری، منافع شخصی را بر منافع ملی ارجعیت دهیم. 

رضایی در پاسخ به این سوال که معیار انتخاب کاندیداهای اصلح از جانب حزب شما چیست و چگونه انجام شده است، افزود: در این خصوص ملاک‌ها و معیارهای اولیه‌ای مد نظر بوده است و پس از آن داشتن پایگاه مردمی بیشتر را با توجه به مصائبی که بر سر ما آوار شده است و از طرفی اعتقادی که به نظر مردم داریم کاندیدایی که دارای پایگاه مردمی بیشتری داشته است را ملاک انتخاب کرده‌ایم. 

پاسخ  محمد رضایی به این سوال که اصلاح‌طلبان چقدر پیرو رهبری و ولایت فقیه هستند؟

رییس شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان گفت: برای مقایسه این دو جریان فکری کافی است عملکرد دو رییس جمهور اصلاح‌طلب آقای خاتمی و اصولگرا آقای احمدی نژاد را مورد بررسی قرار دهیم.

محمدرضایی افزود: در زمان دولت اصلاحات به رغم فشارهای سیاسی  و جریان‌هایی که طی مدت 8 سال ریاست جمهوری وی از طرف برخی اصولگرایان به و جود آمد رییس جمهور اصلاح‌طلب همواره با احترام به ولایت فقیه و بیان جملاتی مانند اصل مترقی 110 قانون اساسی و همراه رهبری حرکت می‌کردند. در حالی که یک اتفاق جزئی و سطحی سبب شد که  احمدی نژاد برخاسته از اصولگرایی ( که اکنون اصولگرایان از وی گریزانند) 11 روز در خانه بنشیند و به اصطلاح قهر کند.  

 رضایی با بیان اینکه ما را ضد ولایت فقیه و ارزش‌های دینی متهم می‌کنند، افزود: در بسیاری موارد اصلاح‌طلبان معتقدتر به ولایت فقیه و رهبری هستند.

به گزارش ایلنا، در این تریبون آزاد انتخاباتی فعالان سیاسی و اساتید حاضر در جلسه در فضایی آرام و مبتنی بر عقلانیت و استدلال نظرات خود را راجع به احزاب و جریان‌های اخیر سیاسی  و انتخاباتی اعلام کردند.

در این مناظره که به همت معاونت فرهنگی دانشگاه لرستان حجت الاسلام و المسلمین حاج آقا فلاحی‌اصل و حجت الاسلام والمسلمین اسماعیل حسینی مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه لرستان و دکتر سید پیمان هاشمی مدیر اتاق فکر استان و دانشگاه لرستان برگزار شد، با جلسه پرسش و پاسخ از فعالان و کنشگران سیاسی دو حزب اصلاح‌طلب و اصولگرای لرستان همراه بود.

این مناظره با استقبال دو جریان فکری و اساتید حاضر در جلسه همرا بود و به گفته مسئولان دانشگاه لرستان این مناظرات قرار است ادامه داشته باشد. 

کد خبر : ۳۵۰۱۹۰