باهر:
دریافت کارمزد در ازای خدمات بانکی، یک روش معقول است
یک کارشناس اقتصادی با بیان این که دریافت کارمزد در ازای خدمات بانکی، یک روش معقول برای اداره کردن بانک است، گفت: کارمزد یکی از مشهورترین درآمدهای بانکی است.
به گزارش ایلنا محمدحسین باهر، با تاکید بر اینکه بانک ها برای پوشش هزینه های خود باید کارمزد دریافت کنند، افزود: البته برخی بانک ها برای تشویق سپرده گذاران و جذب سپرده برخی خدمات خود را به صورت رایگان در اختیار مشتریان قرار می دهند، اما این روند نمی تواند همیشگی باشد.
وی تصریح کرد: عدم دریافت کارمزد یا ارائه تخفیف در کارمزدهای مصوب، بیشتر برای مشتریان ثابت یا خاص صدق می کند و بانک ها برای خدمات عام، باید کارمزدهایی را مطابق مقررات و نرخ های بانک مرکزی دریافت کنند.
این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: در برخی نظام های بانکی، درصدی از مبلغ داد و ستد شده در بانک به عنوان کارمزد دریافت می شد، اما برخی معتقد بودند به لحاظ انجام عملیات بانکی یکنواخت در ارقام داد و ستدی مختلف، باید نرخ کارمزد یکسان باشد، از همین رو بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران هم نرخ هایی مشخص را به عنوان کارمزد خدمات بانکی اعلام کرده است.
وی اظهار کرد: کارمزد خدمات بانکی علاوه بر هزینه ارایه خدمات، ریسک بانک در ازای خدمت ارائه شده را نیز پوشش می دهد که مشابه آن در چک های تضمینی و بانکی قابل مشاهده است.
باهر عنوان کرد: در هر صورت مقررات بانک ها باید شفاف باشد و مشتری بانکی باید بداند که چه خدمتی را دریافت می کند و در ازای آن باید چه مبلغی را به عنوان کارمزد بپردازد.