خبرگزاری کار ایران

چرا میلگرد مشتری ندارد؟ بررسی بازار میلگرد

چرا میلگرد مشتری ندارد؟ بررسی بازار میلگرد
کد خبر : ۱۴۵۵۶۹۲

میلگردهای تولید داخل چه در بازارهای داخلی و چه در بازارهای منطقه وارد رکود سنگینی شده است به طوری که قیمت میلگرد صادراتی شیب نزولی شدیدی را تجربه کرد. در این میان حتی عنوان ارزان‌ترین میلگردهای منطقه نیز نتوانسته برای این محصول در منطقه مشتری پیدا کند. در حال حاضر قیمت میلگرد کمی رشد کرده ولی هم چنان رکود در این بازار قابل لمس است.

در این مقاله به دلایل رکود در بازار میلگرد می‌پردازیم و علت مشتری نداشتن میلگردها را بررسی می‌کنیم. برای مشاهده قیمت میلگرد می‌توانید به لینک فولاد ایرانیان به عنوان مرجع قیمت آهن آلات مراجعه نمایید:

https://www.fooladiranian.com/productlist/میلگرد-آجدار/

 

بررسی رکود بازار میلگرد

از دلایل رکود و کاهش تولید و تقاضای میلگرد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تعداد تولیدکنندگان بالا و اشباع بازار داخلی میلگرد
  • رکود در صنایع مصرف‌کننده مانند بازار مسکن
  • کاهش مشتریان خارجی به دلایل:
  • ورود و خروج تولیدکنندگان از بازار منطقه
  • ظهور رقبای جدید
  • تعرفه‌های وارداتی کشورهای منطقه
  • عدم دسترسی تولیدکنندگان داخلی به تکنولوژی روز

اشباع بازار داخلی میلگرد

هرچند با توجه به رکود بازار آهن تنها کمتر از 40 درصد از ظرفیت تولیدی کشور در بخش میلگرد فعال است با این اوصاف این میزان میلگرد به جز در برخی برندهای محبوب هنوز هم تقاضایی در بازار ندارد. تعداد بالای تولیدکنندگان داخلی در مقابل کاهش مصرف میلگرد به دلیل رکود در صنعت ساختمان و صنایع عمرانی باعث شده است که میلگرد در حالت اشباع قرار بگیرد. در این میان هرچند سایر آهن آلات مانند بازار تیرآهن و ورق آهنی نیز در دوران رکود به سر می‌برند اما با توجه به حجم تولید کمتر میزان عرضه و تقاضا در این محصولات وضعیت بهتری نسبت به میلگرد دارد. با نیم نگاهی به وضعیت قیمت ورق سیاه در این لینک می‌توان به وضعیت بازار آهن آلات در سایر محصولات فولادی پی ببرید:

https://www.fooladiranian.com/productlist/ورق-سیاه/

از شاخص‌های دیگری که می‌توان برای انداز گیری میزان رکود در بازار میلگرد به آن استناد کرد نسبت حجم تقاضا نسبت به عرضه میلگرد در بازار بورس کالا است که در ماه‌هایی این عدد به زیر 15 درصد رسیده و نسبت به عدد 60 درصدی فروردین 1402 شاخص بسیار نازلی به شمار می‌رود. معاملاتی که به نظر می‌رسد تنها به دلیل عرضه‌های اعتباری توانسته‌اند برای خود مشتری پیدا کنند.

چرا میلگرد مشتری ندارد؟ بررسی بازار میلگرد

رکود در بازار مسکن

بازار مسکن و ساخت و ساز به دلیل نبود نقدینگی و کاهش قدرت خرید مردم وارد دوران رکودی شده و از این رو بسیاری از سازندگان سرمایه خود را از این بخش خارج کرده و در بازارهای موازی سرمایه‌گذاری کرده‌اند. کاهش ساخت و ساز به معنای کاهش تقاضا برای محصولاتی مانند میلگرد، تیرآهن و ورق است. البته تیرآهن و ورق به دلیل عرضه‌های کمتر رکود کمتری را تجربه می‌کنند و این میلگرد است که با حجم تولید بالا با رکود سنگین‌تری مواجه شده است.

 کاهش مشتریان خارجی

تولیدکنندگان میلگرد همان طور که در بازار داخلی نمی‌توانند برای میلگردهای خود مشتری پیدا کنند در بازارهای منطقه و صادراتی هم قافله را به رقبای خود باخته‌اند و هرچه قیمت میلگرد صادراتی را کاهش می‌دهند بازهم میزان مشتری برایان‌ها کمتر می‌شود. از دلایل کاهش مشتریان میلگرد در بازارهای منطقه می‌توان در درجه اول به عدم تداوم قانون‌های بازرگانی کشور و عدم ارتباط‌های مالی با بانک‌های ایرانی اشاره کرد. ورود کارخانه‌های فولادی کشور در بازار منطقه به دلیل آزاد شدن صادرات و در مواقعی خروج این برندها به دلیل وضع عوارض صادراتی یا ممنوعیت صادرات باعث شده تا مشتریان خارجی به سوی بازارهای قابل پیش‌بینی تری روی بیاورند.

  • ظهور رقبای باثبات در منطقه مانند ترکیه و روسیه از دیگر دلایلی است که بازار میلگرد منطقه به طور کامل از دست تولیدکنندگان داخلی خارج شده است.
  • از دیگر دلایل کاهش صادرات میلگرد نیز می‌توان به محدودیت‌های به وجود آمده در بازارهای منطقه مانند وضع تعرفه برای واردات محصولات ایرانی در کشورهایی نظیر عراق اشاره کرد.
  • هم‌چنین عدم به‌روزرسانی تکنولوژی تولید میلگرد در سال‌های اخیر به دلیل تحریم‌ها باعث شده تا تنوع و تکنولوژی تولید میلگرد داخلی نسبت به رقبای خارجی عقب بماند.

چرا میلگرد مشتری ندارد؟ بررسی بازار میلگرد

کی میلگرد بخریم؟

هرچند بازار میلگرد در دوران رکود به سر می‌برد اما می‌توان تقریباً به قطعیت گفت که این آرامشی قبل از طوفان دوباره قیمت‌ها به شمار می‌رود. از دلایل این پیش‌بینی می‌توان به دلاری اشاره کرد که تقریباً نوسانان به مویی بند بوده و با کوچک‌ترین تغییری آماده جهش‌های بالای 50 درصد است. البته کمبود بودجه دولت در سال آینده، کاهش درامدهای ارزی و صادرات نفت، احتماتل افزایش قیمت بنزین، روند اقتصادی نزولی و بی‌توجهی مدیران دولتی به شرایط کشور مانند کپک‌های سر فرو برده در برف می‌توان ادعا کرد که در آینده‌ای نزدیک قیمت میلگرد و سایر آهن آلات همراه با نرخ دلار جهش تورمی خواهد کرد. جهشی که یک دوران رکودی دیگری را پس از آن به رقم می‌زند و این چرخه بیمار را ادامه خواهد داد؛ بنابراین در بازار افزایشی و التهابی به دلیل بالا رفتن دلار چه تقاضا باشد چه نباشد قیمت میلگرد و سایر آهن آلات نیز افزایش یافته و با افزایش تقاضای کاذب باید میلگرد را با قیمت‌هایی بسیار بیشتر از دوران رکودی بخرید.

سخن پایانی

مشاهده روند بازار میلگرد در سال‌های اخیر چرخه رکود، جهش تورمی و دوباره رکود را نشان می‌دهد. مطمئناً تا زمانی که تغییری در سیاست‌های اقتصادی و مدیریتی کشور ایجاد نشود این چرخه ادامه داشته و اقتصاد ایران به جز در صنعت نظامی در سایر صنایع روند نزولی خود را ادامه خواهد داد. بنابراین شناخت این روند و خرید میلگرد در دوران اصلاح قیمتی و دور بودن از بازار افزایشی می‌تواند شما را از نوسانات قیمت آهن آلات در امان نگه دارد. بی‌شک در آینده نزدیک شاهد افزایش نرخ دلار و افزایش قیمت کالاهای اساسی خواهیم بود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز