آیت الله مکارم شیرازی:
عده ای به دنبال کم رنگ کردن افزایش جمعیت هستند
در مسئله امر به معروف و نهی ازمنکر، حجاب و تکثیر جمعیت، اقناع معنا ندارد. به ما می گویند مردم را قانع کنید، این در حالی است که نسبت به موضوعاتی مانند محیط زیست و تخریب جنگل ها نمی گویند کسی را قانع کنید.
ایلنا: یکی از مراجع تقلید شیعه در قم با بیان این که عده ای به دنبال کم رنگ کردن افزایش جمعیت هستند، گفت: در مسئله امر به معروف و نهی ازمنکر، حجاب و تکثیر جمعیت، اقناع معنا ندارد. به ما می گویند مردم را قانع کنید، این در حالی است که نسبت به موضوعاتی مانند محیط زیست و تخریب جنگل ها نمی گویند کسی را قانع کنید.
به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری حوزه، آیت الله مکارم شیرازی، در مراسم احیای شب بیست وسوم ماه مبارک رمضان، در مدرسه امیرالمومنین(ع) قم، امر به معروف و نهی از منکر و حجاب را از شاخصه های جامعه اسلامی خوانده و گفت: بعضی ها با تعابیری به دنبال کم رنگ کردن موضوع حجاب و افزایش جمعیت در جامعه هستند!
وی با ابراز تاسف از بعضی جریان ها که در موضوع مهم حجاب و افزایش جمعیت به دنبال اقناع جامعه هستند، تصریح کرد: در مسئله امر به معروف و نهی ازمنکر، حجاب و تکثیر جمعیت، اقناع معنا ندارد. به ما می گویند مردم را قانع کنید، این در حالی است که نسبت به موضوعاتی مانند محیط زیست نمی گویند کسی را قانع کنید!
این مرجع تقلید ادامه داد: چرا باید در موضوع مهم امر به معروف، حجاب و تکثیر جمعیت که با روح و جان مردم سرکار دارد و جز قوانین بسیار حساس دین به شمار می رود، مردم را اقناع کرد؟! آیا نباید قانونی برای الزام و مجازات کسانی که نسبت به موضوع فرهنگ در جامعه هنجار شکنی می کنند و امنیت اخلاقی جامعه را به خطر می اندازند، وجود داشته باشد؟!
وی گفت: اگر به همین اندازه که نسبت به موضوع محیط زیست حساس هستند و قوانین سختی برای تخریب کنندگان جنگل و… در نظر می گیرند، نسبت به موضوع تکثیر جمعیت و حجاب هم نگران بودند و برای هنجار شکنان، قوانین و مجازات های سختی در نظر گرفته می شد و به دنبال اقناع نبودند، الان وضع حجاب به اینجا نمی رسید.
آیت الله مکارم شیرازی با تاکید بر این که وضع حجاب در جامعه نگران کننده است، خواستار توجه دولت و مسؤلان نسبت به اهمیت امر به معروف، حجاب و تکثیر جمعیت شد و افزود: اگر می خواهیم جامعه سالمی داشته باشیم لازم است دولت، حجاب را ا ز بدنه خود شروع کند و به کارمندان بی حجاب تذکر جدی بدهد.
وی با اشاره به این که بی حجابی و کاهش جمعیت جامعه را تهدید می کند، خاطرنشان کرد: توقع ما از مجلس و نمایندگان دلسوز این است که با تصویب قوانین درست، بجا و کار ساز، جامعه را از این مسیر خطرناک نجات دهند.
آیت الله مکارم شیرازی تاکید کرد: کنار گذاشتن امر به معروف و اقناع کردن جامعه اشتباه بزرگی است و اجرا نشدن این فریضه الهی باعثمسلط شدن افراد ناشایست بر متدینین خواهد شد.
این مرجع تقلید با یادآوری این مطلب که امر به معروف به معنای خشونت نیست، گفت: نباید این اصل مهم دینی فراموش شود و چه بسا فراموش کردن آن و اقناع جامعه فساد را در پی خواهد داشت و اگر رشته کار از دست خارج شود، دیگر نمی شود کاری کرد.
وی فراوانی میکنند، ابراز داشت: خدای متعال برای دعوت بندگان به سوی خود افزون بر مشوقها و نعمتهای دنیایی و آخرتی مشوقهای دیگری همانند شب قدر را قرار داده است که این کار سبب نزدیک شدن به خدا، تهذیب نفوس و دوری از هوای نفس شیطانی میشود.
آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به مستحب بودن قرائت سوره عنکبوت در شب بیست و سوم، برنامههای توحیدی و توبه را از محتوای این سوره دانسته و خاطرنشان کرد: این سوره امتحان شدن افراد را بیان میکند؛ قانون امتحان جاودانه بوده و پیشینیان نیز امتحان شدهاند.
وی یادآور شد: امیرمؤمنان(ع) میفرمایند «دعا نکنید که خدایا مرا امتحان نکن، دعا کنید خدایا ما را در امتحانات کمک کرده تا پیروز شویم»، این عالَم، عالَم امتحان بوده و با امتحانات بشری متفاوت است؛ امتحانات الهی بر عکس امتحانات بشری، زمان دار نبوده و موادشان محدود نیست.
این مرجع تقلید با بیان اینکه تمام دوران زندگی فرد زمان امتحان الهی است، اضافه کرد: خداوند متعال افراد را با ایمان، جوانی، عبادت، نماز، روزه، وجوهات شرعی، مال، مقام، آبرو، سلامتی، بیماری، داشتن فرزند، نداشتن فرزند، توان علمی و دیگر مسائل امتحان میکند.
وی تصریح کرد: انسان همیشه جوان، رییس جمهور، وزیر و نماینده مجلس نیست، اینها دوران امتحان است؛ سعی کنید از امتحان آبرومند بیرون آیید، چرا که نتیجه امتحان معیار ثواب و عقاب الهی است.
آیتالله مکارم شیرازی با اشاره به آیه ۴۱ سوره عنکبوت، تکیه بر توان، علم، دانش و مقام را همانند تکیه بر تار عنکبوت خواند و بیان داشت: تکیه گاه ثابت و جاویدان ذات پاک خدا است و نباید در مشکلات به غیر خدا تکیه کرد.
وی با بیان این که خداوند متعال اخلاص و تلاش حداکثری را عاملی برای گرفتن هدایت بندگان به راه مستقیم و سعادت بیان میکند، ابراز داشت: هدایت الهی به دو گونه شامل هدایت به طریق و نیز رساندن به مقصد است. هدایت به سوی طریق، عمومی بوده و شامل همه افراد میشود.
آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به مرحله دوم هدایت، خاطرنشان کرد: گرفتن دست برای رساندن به مقصد سبب میشود فرد در پیچ و خمهای زندگی گمراه نشده و اسیر چنگال شیاطین جن و انس نشود، وقتی هم فرد به مقصد رسید، حقایق را دیده و میشنود.