۱۶۰ هزار کارت پارک مکانیزه در قزوین توزیع شد
هزینه های جانبی ناشی از اثرات پارکینگ حاشیهای بر ظرفیت و سطح سرویس معبر لحاظ نشده است، در حالی که در حال حاضر هزینه هر ساعت توقف در برخی از معابر شهر قزوین سه هزار و۵۰۰ ریال و در برخی دیگر نیز چهار هزار ریال است.
ایلنا: کارشناس سازمان ترافیک شهرداری قزوین گفت: ارزش واقعی توقف در حاشیه خیابان چندین برابر بیشتر از مبلغی است که در حال حاضر از شهروندان دریافت میشود.
به گزارش ایلنا از قزوین؛ سپیده صالحی افزود: اجرای طرح کارت پارک مکانیزه از سال ۸۹ در معابر هسته مرکزی شهر در قزوین آغاز شده است.
وی ادامه داد: پرهزینهترین بخش سیستم کارتهای الکترونیکی مورد استفاده شهروندان میباشد که با توجه به وارداتی بودن آن، قیمت خرید هر کارت ۱۵ هزار ریال است و قیمت تمام شده آن با هزینه فرمت، چاپ و چسب برای نصب بر روی شیشه خودرو به ۲۰ هزار ریال افزایش مییابد، در حالیکه به دلیل در نظر گرفتن یارانه از سوی شهرداری قزوین برای مالکان خودروها، هر کارت فقط به قیمت چهار هزار ریال در اختیار شهروندان قرار میگیرد.
صالحی افزود: براساس آمارهای استخراج شده از سیستم نرم افزاری، از ابتدای اجرای طرح با توزیع حدود ۱۶۰ هزار کارت پارک مکانیزه در سطح شهر دو میلیارد و ۵۶۰ میلیون ریال یارانه از سوی شهرداری به شهروندان پرداخت شده است با توجه به اینکه پارکینگهای حاشیهای امکان پارک وسیله نقلیه در نزدیکترین فاصله ممکن از مقصد را برای رانندگان فراهم میکنند، مطلوبترین نوع پارکینگ به شمار میروند.
صالحی با اشاره به روند افزایشی تقاضای پارک حاشیهای در سطح شهر تصریح کرد: طبق مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیک مجموعه شهری قزوین با ادامه روند فعلی، میزان تقاضای ساعت اوج پارک حاشیهای در معابر شهر قزوین در سالهای ۱۳۹۵ و ۱۴۰۵ به ترتیب درحدود ۴۵ و ۱۰۵ درصد افزایش مییابد.
وی افزود: بنابراین کاهش استفاده از سواری شخصی در محدوده مرکزی شهر، کاهش زمان سفر، کاهش نشر آلایندههای هوا و اعمال محدودیت در پارکینگهای حاشیهای از مهمترین راهکارها برای مدیریت صحیح عرضه و تقاضای پارکینگها به شمار میرود.
صالحی با اشاره به اینکه یکی از مهمترین اهداف قیمت گذاری فضاهای پارک، تغییر الگوی سفر و از جمله تغییر وسیله سفر است، اظهار کرد: افزایش قیمت فضاهای پارک، کاهش تقاضای سفر با سواری شخصی و در نتیجه کاهش تقاضای پارک را به همراه دارد.
وی افزود: بنابراین ارزش گذاری بر پارکینگ حاشیه خیابانها باعثانصراف بعضی شهروندان از آوردن وسیله نقلیه به مرکز شهر و رونق سیستم حمل و نقل عمومی میشود.
این مسئول اضافه کرد: با اجرای طرح کارت پارک از پر شدن فضای پارک در ساعات اولیه روز تا پایان آن و سرگردانی دیگر رانندگان که به دنبال فضای پارک هستند و پارکهای دوبله تا حدودی کاهش مییابد.
وی گفت: البته در برآورد این هزینه، هزینههای جانبی ناشی از اثرات پارکینگ حاشیهای بر ظرفیت و سطح سرویس معبر لحاظ نشده که با توجه به آن مبلغ مربوطه بیشتر نیز خواهد شد در حالی که در حال حاضر هزینه هر ساعت توقف در برخی از معابر شهر قزوین سه هزار و۵۰۰ ریال و در برخی دیگر نیز چهار هزار ریال است.
صالحی ادامه داد: وی بیان کرد: در معابر پر تردد شهری به علت تاثیر منفی پارک حاشیهای بر ظرفیت معبر و کاهش سطح سرویس لازم است در صورت استفاده از این خدمات قیمت واقعی آنها پرداخت شود.
صالحی با اشاره به روند افزایشی تقاضای پارک حاشیهای در سطح شهر تصریح کرد: طبق مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیک مجموعه شهری قزوین با ادامه روند فعلی، میزان تقاضای ساعت اوج پارک حاشیهای در معابر شهر قزوین در سالهای ۱۳۹۵ و ۱۴۰۵ به ترتیب درحدود ۴۵ و ۱۰۵ درصد افزایش مییابد.
مسئول طرح کارت پارک سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری قزوین قیمت گذاری پارکینگها از جمله ابزارهای مدیریتی برای کاهش مطلوبیت استفاده از سواری شخصی برای سفر به محدوده مرکزی شهربه شمار میرود.
این مسئول اضافه کرد: با اجرای طرح کارت پارک از پر شدن فضای پارک در ساعات اولیه روز تا پایان آن و سرگردانی دیگر رانندگان که به دنبال فضای پارک هستند و پارکهای دوبله تا حدودی کاهش مییابد.
صالحی خاطرنشان کرد: با در نظر گرفتن هزینه ساخت یک متر مربع پارکینگ، هزینه خرید یک متر مربع ملک مسکونی در مرکز شهر، هزینه خرید یک متر مربع ملک تجاری در مرکز شهر، هزینه روسازی معبر و هزینه حقوق پرسنل شاغل در اجرای طرح به صورت ماهیانه با در نظر گرفتن شاخص زمان و مکان هزینه واقعی پارک حاشیهای در معابر شهر قزوین بالغ بر ۲۰ هزار ریال در هر ساعت است.
وی گفت: البته در برآورد این هزینه، هزینههای جانبی ناشی از اثرات پارکینگ حاشیهای بر ظرفیت و سطح سرویس معبر لحاظ نشده که با توجه به آن مبلغ مربوطه بیشتر نیز خواهد شد در حالی که در حال حاضر هزینه هر ساعت توقف در برخی از معابر شهر قزوین سه هزار و۵۰۰ ریال و در برخی دیگر نیز چهار هزار ریال است.
این مسئول ادامه داد: کمبود فضای لازم برای پارک حاشیهای در هسته مرکزی شهر که از یک سو عمدتا بافت فشرده با کاربریهای تجاری است و از سوی دیگر عرض معابر در این محدودهها کم است، نمود بیشتری دارد.
مسئول کارت پارک سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری قزوین عنوان کرد: در بسیاری از موارد نیز علی رغم وجود پارکینگهای غیرحاشیهای، خودروها مسافتهای طولانی را در جستجوی پارک حاشیهای طی میکنند که خود این امر نیز موجب بروز مشکلاتی از قبیل تراکم ترافیک در سطح شهر میشود.
صالحی با اشاره به روند افزایشی تقاضای پارک حاشیهای در سطح شهر تصریح کرد: طبق مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیک مجموعه شهری قزوین با ادامه روند فعلی، میزان تقاضای ساعت اوج پارک حاشیهای در معابر شهر قزوین در سالهای ۱۳۹۵ و ۱۴۰۵ به ترتیب درحدود ۴۵ و ۱۰۵ درصد افزایش مییابد.
وی گفت: هزینههای جانبی ناشی از اثرات پارکینگ حاشیهای بر ظرفیت و سطح سرویس معبر لحاظ نشده که با توجه به آن مبلغ مربوطه بیشتر نیز خواهد شد در حالی که در حال حاضر هزینه هر ساعت توقف در برخی از معابر شهر قزوین سه هزار و۵۰۰ ریال و در برخی دیگر نیز چهار هزار ریال است.
صالحی ادامه داد: وی بیان کرد: در معابر پر تردد شهری به علت تاثیر منفی پارک حاشیهای بر ظرفیت معبر و کاهش سطح سرویس لازم است در صورت استفاده از این خدمات قیمت واقعی آنها پرداخت شود.