خبرگزاری کار ایران

تحلیلگر ارشد بازار فلزات:

استانداردهای جدید چین، صادرات محصولات فولاد میانی ایران را به حداقل می‌رساند

استانداردهای جدید چین، صادرات محصولات فولاد میانی ایران را به حداقل می‌رساند
کد خبر : ۱۵۳۳۲۶۴

تحلیلگر ارشد بازار فلزات گفت: استانداردهای جدید چین با استانداردهای فولاد آلیاژی در ایران همخوانی ندارد و از این روی صادرات محصولات فولاد میانی به چین به حداقل خواهد رسید.

به گزارش ایلنا به نقل از سایر رسانه، کیوان جعفری طهرانی در خصوص نگرانی برخی از تولیدکنندگان فولاد جهان از صادرات ۱۰۰ میلیون تنی فولاد در سال ۲۰۲۴ اظهار کرد: چین ۲ بار و در سال ۲۰۱۷ و ۲۰۲۳ این رکورد را ثبت کرده است.

وی ادامه داد: امسال نیز چین می‌تواند بین ۹۰ تا ۱۰۰ میلیون تن فولاد صادر کند.

تحلیلگر ارشد بازار فلزات با بیان اینکه تنها نویدی که ممکن است وجود داشته باشد، وضع عوارض وارداتی فولاد برای چین است، ادامه داد: هند، ترکیه، کشورهای اروپایی و … این کار را انجام داده و خواهند داد و ایران نیز باید این روند را دنبال کند.

تحلیلگر ارشد بازار فلزات با بیان اینکه میزان تاب آوری ایران در بازار جهانی فولاد باید ارزیابی شود، اضافه کرد: در این زمینه باید به وضعیت صادرات فولاد میانی به ویژه بیلت و بلوم توجه شود، با سیاست‌های جدیدی که چین بر اساس قانون استاندارد ۲۵ سپتامبر وضع خواهد کرد  و از خرید این محصولات میانی به دلیل عدم رعایت استانداردهای فولاد آلیاژی امتناع خواهد کرد.

وی افزود: بارها و بارها اختلاف بین نوردکاران و فولادمیانی در خصوص صادرات محصولات فولادی وجود داشته و با این شرایط دیگر صادرات بیلت و بلوم حداقل به چین انجام نخواهد شد و از آنجایی که چین به عنوان رهبر در جنوب شرق آسیا است، دیگر کشورها نیز از آن تبعیت خواهند کرد.

جعفری طهرانی با بیان اینکه همه به دنبال صادرات محصولات با ارزش افزوده بالاتر هستیم، ادامه داد: باید توجه داشت که کشورهای همسایه نیز ساکت ننشسته‌اند و برای مثال کشور عراق  با راه‌اندازی کارخانه فولادی اربیل به واردات میلگرد تن نخواهد داد.

وی با بیان اینکه ما با توسعه کارخانجات تولید فولاد با تکنولوژی پیشرفته امکان توسعه صادرات و رقابت در بازارهای جهانی را نخواهیم داشت، گفت: کشورهای جنوب غرب آسیا نیز عوارض محدود کننده برای واردات فولاد وضع کرده‌اند.

وی با بیان اینکه جای تعجب دارد که چرا در کشور با توجه به محدودیت‌های برق که فولادمبارکه در تیر و مرداد نتوانسته عرضه کافی داشته باشد و محصولات این شرکت توسط صنایع لوازم خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرد، چرا هنوز عوارض واردات فولادی اعمال نشده است، اضافه کرد: دولت باید هر چه زودتر در این زمینه فکر اساسی بکند.

جعفری طهرانی با بیان اینکه در کشور در بین شرکت‌های فولادی رقابت ناسالم وجود داشته است، ادامه داد: در برخی از موارد مبلغی اعلام شده که صحت نداشته و علت این امر را نمی‌دانیم.

وی تاکید کرد: درک نمی‌کنم که چرا قیمت غیر واقعی اعلام می‌شود و این در حالی است که به راحتی می‌توان خریدار را پیدا کرد و مبلغ واقعی را اعلام کرد

تحلیلگر ارشد بازار فلزات ادامه داد: فولادسازان باید به صورت هماهنگ بازار فولاد بین المللی را بررسی و اطلاعات را در اختیار یکدیگر قرار دهند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز