خبرگزاری کار ایران

چرا ما در نمایشگاه‌ها حضور می‌یابیم؟!

چرا ما در نمایشگاه‌ها حضور می‌یابیم؟!
کد خبر : ۱۵۲۷۴۶۶

استادیار و عضو هیئت‌ علمی دانشگاه و مدیر روابط‌ عمومی گروه سرمایه‌گذاری توکا فولاد در یادداشتی به اهمیت برگزاری نمایشگاه و تاثیر آن استراتژی بازاریابی و گسترش زنجیره تامین و جذب شرکا و تامین‌کنندگان استراتژیک جدید پرداخته است.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی گروه سرمایه‌گذاری توکا فولاد احسان طاهری استادیار و عضو هیئت‌ علمی دانشگاه و مدیر روابط‌ عمومی گروه سرمایه‌گذاری توکا فولاد آورده است: این‌که ما میزهایمان را ترک می‌کنیم و حتی گاهی با پذیرش رنج سفر، مسافتی را پیموده و به اتفاق همکارانمان، زیر سقف «نمایشگاه‌ها» جمع می‌شویم، فلسفه دارد!

ارتباط موثر با جامعه‌ هدف، نخستین فرصتی است که نمایشگاه‌ها در اختیار ما می‌گذارند. اغلب بازیگران کلیدی صنعت، همان‌ها که در طول سال، با هزاران استراتژی بازاریابی، درصدد برقراری ارتباط با آنان و جذبشان بوده‌ایم، حالا در یک زمان و مکان واحد گرد هم جمع شده‌اند و ما می‌توانیم مستقیما با بازار هدف خود صحبت کنیم.

نمایشگاه‌ها به ما فرصت ملاقات و ارتباط چهره‌به‌چهره با شبکه‌ی ذی‌نفعان‌مان را می‌دهند. فراموش نکنیم، علی‌رغم همه‌ی ظرفیت‌های فراوانی که بسترهای مجازی برای ما فراهم آورده‌اند، مردم هنوز دوست دارند با کسانی که مراوده‌ی تجاری دارند، از نزدیک و به‌صورت چهره‌به‌چهره ارتباط برقرار کنند.

آدم‌ها در جریان ارتباطات انسانی، از یکدیگر اثر می‌پذیرند. آگاه کردن مشتریان از دستاوردها و کیفیت محصولات، هیچ‌گاه تضمینی برای فروش به آنان نبوده است، اما ایجاد اعتماد، تحریک احساسات و کیفیت بالای ارتباط برقرار شده با آنان، می‌تواند مشتریان را برای خرید و حتی وفاداری به برندمان قانع و مصمم سازد.

مجله کسب‌و‌کار هاروارد(Harvard Business Review) در گزارشی که سال ۲۰۱۷ منتشر کرد، نشان داد که گفت‌و‌گوی چهره‌به‌چهره، ۳۴برابر بیش‌تر از ارسال ایمیل به گیرندگان اثرگذار است. یعنی گفت‌و‌گوی چهره‌به‌چهره با ۶نفر، می‌تواند نتیجه‌ای معادل ارسال ایمیل به بیش از ۲۰۰نفر داشته باشد.

 امکان شبکه‌سازی با دیگر شرکت‌هایی که می‌توانند کسب و کار ما را رشد دهند از فرصت‌های دیگری است که نمایشگاه‌ها در اختیار ما می‌گذارند.

ایجاد شبکه با همتایان حرفه‌ای در صنعت، می‌تواند درها را به روی مشارکت‌ها، اتحادها و سرمایه‌گذاری‌های تجاری مشترک باز کند و باعث شود نمایشگاه به یک فرصت دو طرفه برای کسب و کار ما تبدیل شود - یکی در راستای افزایش فروش و دیگری در جهت گسترش زنجیره تامین و جذب شرکا و تامین‌کنندگان استراتژیک جدید.

فراهم‌شدن امکان ارزیابی رقبا و انجام تحقیقات بازار، یکی دیگر از فرصت‌های حضور در نمایشگاه‌ها است. در دنیای بازاریابی بسیار رقابتی امروز، ما باید درک خوبی از رقبای خود داشته باشیم.

حضور در نمایشگاه‌ها ما را قادر می‌سازد که شکاف‌های موجود در بازار را شناسایی کرده و محصولات یا خدمات جدیدی را با هدف پر کردن این شکاف‌ها تعریف نمائیم. نگرش دقیق‌تری از روندهای حاکم بر بازار، فعالیت رقبا و ترجیحات مشتریان به دست آوریم و در طول زمان مزیت رقابتی خود را حفظ نمائیم.

نمایشگاه‌ها به ما بازخوردهای فوری می‌دهند و این یکی دیگر از فرصت‌هایی است که ما با حضور در نمایشگاه‌ها به دست می‌آوریم.

در عصری که داده‌ها برای رشد کسب و کارها حیاتی هستند، بازخورد فوری به دست آمده از میزبانی غرفه نمایشگاهی، به یک دارایی ارزشمند تبدیل می‌شود.

نمایشگاه‌ها اغلب دارای سمینارها، کارگاه‌ها و ارائه‌های کلیدی توسط پیشکسوتان صنعت، کارشناسان و متخصصان هستند. از این‌رو برنامه‌های آموزشی جنبی نمایشگاه‌ها را باید یکی دیگر از فرصت‌های مغتنم حضور در نمایشگاه‌ها دانست.

جلسات آموزشی نمایشگاه‌ها که طیف گسترده ای از موضوعات از جمله افق‌های نوظهور صنعت، بهترین روش‌ و راهبردها، پیشرفت‌های تکنولوژیک و به‌روز رسانی‌های قوانین را در بر می‌گیرد، فرصت ارزشمندی را فراهم می‌کند تا از آخرین پیشرفت‌های صنعت خود مطلع شده، دانش و مهارت‌های جدید را کسب کرده و مزیت رقابتی به دست آوریم.

حضور در نمایشگاه‌ها و به نمایش گذاشتن برند خود در کنار نام دیگر پیش‌رانان صنعت و بازیگران اصلی، می‌تواند به طور قابل توجهی، آگاهی از برند ما را ارتقا دهد و این خود یکی دیگر از فرصت‌هایی است که با حضور در نمایشگاه‌ها به دست می‌آوریم.

ما با حضور در رویدادهای نمایشگاهی مهم، نه‌تنها تعهد خود به صنعت را نشان می‌دهیم، بلکه خود را به عنوان بازیگری کلیدی در بین دیگر بازیگران اصلی صنعت معرفی کرده و بلندپروازی‌ها و قامت واقعی برند و سازمانمان را به تصویر می‌کشیم. هم‌چنین، تعاملات مثبت با بازدیدکنندگان، تجارب به یاد ماندنی از غرفه و نمایش موفق محصولات، تصویر مطلوبی از برند ایجاد می‌کند.

یکی دیگر از فرصت‌هایی که حضور در نمایشگاه‌ها به ما می‌دهد، نمایش فرهنگ سازمانی و حال و هوای برند و سازمانمان به بازدیدکنندگان است.

غرفه نمایشگاهی ما، به‌عنوان تجسم فیزیکی فرهنگ، اخلاق و ارزش‌های شرکتمان عمل می‌کند. به همین دلیل نیز ساخت یک غرفه با طراحی کاملاً فکر شده و مفهوم‌سازی شده برای نمای بیرونی از برند شرکتمان حیاتی است.

گنجاندن عناصر فرهنگ سازمانی شرکت در غرفه، نشان می‌دهد که کار با (یا برای) شرکت ما چگونه می‌تواند باشد.

نمایشگاه‌ها خود به مثابه یک «رسانه» هستند و غرفه‌ی شرکت در نمایشگاه‌ها، در حال ارسال مداوم پیام‌هایی به مخاطبان خویش است. همان‌طور که انتشار یک خبر منفی، تصویر بیرونی برند ما را تهدید می‌کند، یک غرفه ضعیف و یک ارائه‌ی کم‌تاثیر نیز چهره‌ی سازمان ما را نزد بازدیدکنندگان مخدوش خواهد کرد.

از سوی دیگر، نمایشگاه‌ها فرصت مغتنمی برای در معرض رسانه‌ها قرار گرفتن‌اند. خیل انبوه رسانه‌هایی که برای پوشش اخبار و تحولات نمایشگاه حاضر می‌شوند، می‌توانند فرصتی برای گفت‌و‌گوهای مدیران شرکت‌های ما با افکار عمومی، جریان‌سازی، گفتمان‌سازی، موج‌آفرینی و همسوسازی باشد.

با در نظر گرفتن همه‌ی آن‌چه که گفته شد، نمایشگاه‌ها نسبت به دیگر استراتژی‌های بازاریابی، ایده‌ای مقرون به صرفه‌تر‌ ‌اند.

مقایسه هزینه‌ی سالانه‌ی کمپین‌های تبلیغاتی و بازاریابی‌های پیامکی، تلفنی، ایمیلی، بیلبوردی، تلویزیونی و... برای مخاطبین غیرگزینش‌شده و اتفاقی، با هزینه برپایی سالیانه یک غرفه در یک نمایشگاه، آن هم برای مخاطبین تخصصی و همان‌ها که دقیقا باید باشند، گواهی است بر این مدعا و این نیز فرصت دیگری است که با حضور در نمایشگاه‌ها به دست می‌آوریم.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز