خبرگزاری کار ایران

مدیر خرید و حمل مواد اولیه شرکت فولاد مبارکه:

خرید به‌موقع، کیفی، پایدار، به‌اندازه، با قیمت تمام‌شده کاملاً رقابتی راهبرد اصلی این امور است

خرید به‌موقع، کیفی، پایدار، به‌اندازه، با قیمت تمام‌شده کاملاً رقابتی راهبرد اصلی این امور است
کد خبر : ۱۴۱۲۴۳۷

در یکی دیگر از برنامه‌های رادیوفولاد،سعید عابدی، مدیر خرید و حمل مواد اولیه، به تشریح دستاوردها و عملکرد این بخش پرداخت.در ادامه مطلب ماحصل گفت‌وگوی مجری این برنامه با ایشان را می‌خوانید.

به گزارش ایلنا، واحد خرید مواد اولیه تأمین‌کننده شیره حیاتی بزرگ‌ترین فولادساز خاورمیانه و شمال آفریقا است. این واحد از 3 بخش خرید مواد معدنی، فروش اقلام مازاد و خرید مواد اولیه تشکیل شده است. 3 بخشی که علاوه بر مواد اولیه، انرژی شرکت را هم تأمین می‌کند.

خرید مواد معدنی: این واحد وظیفه تأمین کنستانتره، گندله، اسفنجی، بریکت، دولومیت، آهک و موادی را که در ابتدای فرایند آهن‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد بر عهده دارد و باعث می‌شود چرخه تولید فولاد از صفر آغاز شود.

واحد فروش اقلام مازاد و خدمات: این واحد در تکمیل و ایجاد چرخه تولید و بازیافت در صنایع فولادی و سایر صنایع نقش عمده‌ای بر عهده دارد. این واحد شامل دو حوزه کاری است. حوزه فروش خدمات شامل خدمات عمومی، تعمیرگاه مرکزی، ابزار دقیق، آزمایشگاه، حمل‌ونقل و دیگر سفارش‌هاست که به این واحد جهت فروش خدمات ارجاع می‌شود. حوزه دیگر فروش اقلام مازاد شامل محصولات جانبی، مواد و کالاهای مازاد، مستعمل و غیرقابل استفاده و یا مازاد مصرف در فولاد مبارکه است که مواد اولیه صنایع مختلف را تشکیل می‌دهد و از روش‌های مختلف مانند مزایده، تهاتر و یا از طریق بورس به فروش می‌رسد.

خرید مواد اولیه: فروآلیاژها و فلزات پایه مانند آلومینیوم و مس و قلع و نیکل کاربردی در خطوط تولید در این واحد تأمین می‌شوند. این واحد وظیفه تأمین یکی از اقلام اساسی شرکت یعنی الکترود گرافیتی را هم بر عهده دارد. سایر مواد اولیه مانند مواد اولیه‌ای که شاید مستقیم با تولید در ارتباط نیست مثل انرژی‌ها و حامل برق و آب و گاز را به این واحد مربوط است. بخشی از این انرژی‌ها به‌صورت مستقیم و بخشی از طریق بورس خریداری می‌شود.

در فهرست خرید مواد اولیه و مواد معدنی کدام موارد بیشترین سهم را در سبد خرید دارند؟

در خرید مواد اولیه به‌لحاظ حجم و مبلغ، 3 قلم از کالاها بیشترین سهم را دارند: کنستانتره، گندله و آهن اسفنجی که تقریباً سال گذشته حدود 50 هزار میلیارد تومان ارزش این اقلام بوده است. مورد استراتژیک دیگر الکترود گرافیتی است که به‌لحاظ پیچیدگی و تحریمی بودن کالا جزو اقلام استراتژیک قرار گرفته و به همین دلیل تأمین آن اهمیت ویژه‌ای دارد.

در شرایط فعلی که تأمین مواد اولیه یکی از چالش‌های اصلی فولادسازان است، شما برای پایدار نگه داشتن تولید شرکت چه اقداماتی انجام داده‌اید که فولاد مبارکه در این بخش موفق عمل کند؟

برای خرید کنستانتره تا سال گذشته قراردادهای بلندمدتی با شرکت‌های بزرگ مثل چادرملو و گهرزمین و سایر تولیدکنندگان بزرگ منعقد شده بود و ماهانه سهم تعیین‌شده به شرکت تحویل می‌شد. از آبان سال گذشته همه تأمین‌کنندگان ملزم به ارائه کالا در قالب بورس شدند و ما مجبور شدیم خریدهایمان را در قالب بورس انجام دهیم. کلیه قراردادهای قبلی لغو شد و در این حوزه با چالش مواجه شدیم. بااین‌حال به همت همکاران در واحد خرید مواد اولیه معدنی توانستیم بر این مشکل غلبه کنیم و به‌نوعی تأمین را بهبود دهیم.

آیا برای تولید الکترود گرافیتی در کشور به‌عنوان یک کالای استراتژیک تمهیداتی اندیشیده شده است؟

بله. فولاد مبارکه با احداث کارخانه الکترود گرافیتی اردکان در این مسیر حرکت کرده است و خوشبختانه چند فاز از تولید آن راه‌اندازی شده است. امیدواریم تا یکی دو سال آینده بدون نیاز به واردات الکترود بتوانیم نیاز خود را در داخل کشور تولید و تأمین کنیم.

با اضافه شدن نیروگاه خورشیدی وضعیت برق در فولاد مبارکه چگونه خواهد بود؟

در مصرف برق خودکفا خواهیم شد و حتی می‌توانیم مازاد آن را در شبکه تزریق کنیم.

شرایط در مصرف آب و گاز چگونه است؟

به دلیل کمبود بارش‌ها، همکاران انرژی سیالات با بازچرخانی پساب‌های شهری و صنعتی توانستند کمبود را جبران کنند. در حال حاضر گران‌ترین آب صنعتی را خریداری و مصرف می‌کنیم، اگرچه مصرف آب در فولاد مبارکه چندان بالا نیست. قیمت گاز مصرفی صنایع هم به‌شدت افزایش یافته و افزایش هزینه‌های تولید را دربرداشته است.

تولیدات شرکت به سمت فولادهای خاص رفته است. آیا این موضوع سبد خرید شرکت را با تغییر مواجه کرده است؟

بله. تغییرات زیادی در بحث تأمین مواد اولیه داشته‌ایم. فولاد زنگ‌نزن نیاز به فروکروم دارد و ما تقریباً این ماده را در گذشته مصرف نمی‌کردیم؛ ولی الآن حجم بزرگی از درخواست تأمین به سمت ما آمده است.

سخن پایانی؟

خرید به‌موقع و پایدار، به‌اندازه، با کیفیت و قیمت تمام‌شده کاملاً رقابتی راهبرد اصلی این امور است تا در سایه تلاش‌های تکمیلی همکاران در خطوط تولید، شاهد پایداری تولید به بهترین شکل ممکن باشیم. تصمیمات و راهبردهای معاونت خرید می‌تواند علاوه بر تأمین مواد اولیه و حمل مواد فولاد مبارکه در توسعه بسیاری از زیرساخت‌های کشور نیز مؤثر واقع شود که ازجمله آن‌ها می‌توان به برگزاری مناقصه‌های مختلف با حضور حداکثری تأمین‌کنندگان و ایجاد فضایی مناسب برای حضور همه فعالان این عرصه و استفاده از تمامی ظرفیت‌های کشور اشاره کرد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز