خبرگزاری کار ایران

باورتان نمی‌شود: این ستاره‌ها در لیگ قهرمانان آسیا بازی نکرده‌اند!

asdasd
کد خبر : ۱۳۹۹۲۸۹

درحالیکه ستاره‌های بزرگی مانند کریستیانو رونالدو امسال در لیگ قهرمانان آسیا بازی می‌کنند، برخی از ستاره‌های ایرانی هنوز یک بازی هم در این تورنمنت تجربه نکرده‌اند.

به گزارش ایلنا، هفته اول لیگ قهرمانان آسیا در فصل 2024- 2023 برگزار شد و بازیکنان بزرگی برای نخستین بار بازی در این تورنمنت مهم باشگاهی را تجربه کردند. از برخی بازیکنان ایرانی که قریب به اتفاق آنها عضو نساجی هستند بگیرید و به ستاره‌هایی نظیر نیمار، کریستیانو رونالدو، سادیو مانه، الکساندر میتروویچ و مارسلو بروزوویچ برسید. همه اینها در شرایطی تجربه حضور در لیگ قهرمانان آسیا را به دست آوردند که قبل از این شاید فکرش را هم نمی‌کردند که یک روز در چنین تورنمنتی بازی کنند.

با این حال خیلی از ستاره‌های فوتبال ایران هم هستند که تجربه بازی در لیگ قهرمانان آسیا را در کارنامه خود ندارند؛ بازیکنانی که یا عضو تیم‌های متوسط بودند و به سرعت لژیونر شدند یا اینکه مستقیم به فوتبال اروپا رفتند و بازی در قاره سبز را آغاز کردند. ستاره‌هایی که خیلی‌های‌شان به بالاترین سطح فوتبال باشگاهی و ملی هم رسیده‌اند اما در رزومه آنها حضور در لیگ قهرمانان آسیا به چشم نمی‌خورد.

سردار آزمون و علیرضا جهانبخش مهم‌ترین بازیکنان ایرانی هستند که در این مسابقات به میدان نرفته‌اند. دو ستاره‌ای که سال‌هاست در زمره بازیکنان برتر فوتبال ایران قرار دارند و البته در فوتبال اروپا هم روزهای موفقی را سپری کرده‌اند. مرور ستاره‌هایی که در لیگ قهرمانان آسیا بازی نکرده‌اند، سوژه این گزارش است.

رضا قوچان‌نژاد

فوتبال خود را در هلند آغاز کرد و سال‌ها در این کشور و سپس لیگ بلژیک به میدان رفت تا اینکه کارلوس کی‌روش تصمیم گرفت از او در ترکیب تیم ملی ایران استفاده کند. قوچان‌نژاد در رده ملی یک ستاره بود که البته به دلیل مشکلات شخصی هرگز به لیگ ایران نیامد تا شانس بازی در لیگ قهرمانان آسیا را به دست بیاورد. او یک فصل هم در لیگ کویت بود که البته تیمش راهی این تورنمنت مهم نشد. قوچان‌نژاد حالا حدود یکی دو سال است که فوتبال را کنار گذاشته و بنابراین دیگر نمی‌تواند در لیگ قهرمانان آسیا بازی کند. گل او به کره‌جنوبی در مسیر صعود ایران به جام جهانی 2014 هرگز از یادها نمی‌رود. به همین دلیل غیبت او در این تورنمنت یکی از حسرت‌های فوتبال آسیا محسوب می‌شود؛ حسرتی که دیگر برطرف هم نخواهد شد.

علیرضا جهانبخش

بعد از بازی در رده‌های پایه فوتبال تهران و سپس تیم‌های ملی نوجوانان و جوانان، علیرضا جهانبخش به رشت کوچ کرد تا برای داماش در لیگ برتر به میدان برود. طولی نکشید که علیرضا تبدیل به ستاره اول داماش شد و تمام کارشناسان فوتبال ایران را با درخشش خود انگشت به دهان کرد، تا جایی که همه از علیرضا می‌گفتند و توانایی‌هایش. جهانبخش بعد از دو فصل بازی برای داماش مورد توجه پرسپولیس قرار گرفت اما در اقدامی جالب به این پیشنهاد جواب منفی داد تا به هلند برود و چالش جدیدی را با انتخاب ان‌ای‌سی نایمخن آغاز کند. بعد از درخشش در نایمخن و سپس آلکمار، جهانبخش راهی برایتون شد. او حالا سومین فصل بازی برای فاینورد را آغاز کرده و البته در لیگ قهرمانان اروپا هم فرصت بازی به دست آورده. با این حال شاید او تجربه بازی در لیگ قهرمانان آسیا را طی سال‌های آینده به دست بیاورد.

میلاد محمدی

در زمان مربیگری حمید استیلی، راهی تست فنی راه‌آهن شد و همراه برادرش مهرداد توانست نظرها را به خود جلب کند. دستیار آلمانی استیلی در راه‌آهن همان زمان مصاحبه‌ای انجام داد و در توصیف میلاد گفت: «بازیکنی از میان تستی‌ها پیدا کرده‌ایم که همین حالا می‌تواند در بوندس‌لیگا بازی کند.» میلاد بعد از درخشش با پیراهن راه‌آهن در لیگ برتر به روسیه رفت و به عضویت اخمت گروژنی درآمد. حدود چهار سال عضو این تیم بود و بعد از تجربه بازی در جام جهانی 2018 راهی بلژیک شد تا در ترکیب خنت به میدان برود. حالا هم دو سالی است که محمدی در یونان بسر می‌برد و برای آ.ا.ک آتن بازی می‌کند. میلاد در تمام این‌ سال‌ها عضو تیم ملی بوده اما هرگز بازی در لیگ قهرمانان آسیا را تجربه نکرده است؛ اتفاقی که امکان وقوع آن در سال‌های پایانی فوتبال میلاد وجود دارد. چه بسا اگر او این فصل به پیشنهاد پرسپولیس جواب مثبت می‌داد، حالا در این تورنمنت هم بازی کرده بود.

علیرضا حقیقی

دروازه‌بانی که کار خود را در 17 سالگی و با پرسپولیس آغاز کرد و در نوجوانی موفق شد پنالتی علی دایی را مهار کند، تا به حال نتوانسته در لیگ قهرمانان آسیا بازی کند. حقیقی بعد از طی کردن مراحل مختلف در پرسپولیس و البته روبین‌کازان، به دروازه تیم ملی ایران رسید و در جام جهانی 2014 در ترکیب اصلی قرار گرفت. دروازه‌بان محبوب کارلوس کی‌روش اما بعدها به لیگ سوئد و پرتغال رفت و در بازگشت به لیگ ایران هم پیراهن گل‌گهر و نساجی را پوشید. حقیقی حالا حراست دروازه هوادار را بر عهده دارد و می‌کوشد تا همراه این تیم بدرخشد و در لیگ برتر بماند. حضور در لیگ قهرمانان آسیا شاید دیگر برای حقیقی رقم نخورد، بخصوص که او 35 ساله است و رفته رفته به روزهای پایانی فوتبال خود نزدیک می‌شود، هر چند برای دروازه‌بانی سن و سال چندان اهمیتی ندارد.  

علی قلی‌زاده

کار خود را با سایپا آغاز کرد و از همان ابتدا نوید ظهور یک چپ پای تکنیکی را به اهالی فوتبال داد. قلی‌زاده بعد از چند فصل بازی برای سایپا مورد توجه استقلال، پرسپولیس و سپاهان قرار گرفت اما هرگز به این پیشنهادهای جذاب پاسخ مثبت نداد تا به بلژیک برود و پیراهن شارلروا را بپوشد؛ باشگاهی با مالکان ایرانی که پیش از قلی‌زاده، علیرضا امامی‌فر، محمدرضا مهدوی، داریوش یزدانی و کاوه رضایی را هم جذب کرده بود. قلی‌زاده همزمان با بازی برای شارلروا توسط کارلوس کی‌روش به تیم ملی ایران هم دعوت شد. او تا امروز عضو تیم ملی بوده و البته یک دوره کوتاه هم برای کاسیم‌پاشا در سوپرلیگ ترکیه به میدان رفته. ابتدای فصل هم قلی‌زاده راهی لهستان شد تا برای لخ‌پوزنان بازی کند. او هنوز در لیگ قهرمانان آسیا بازی نکرده اما بعید است طی سال‌های آینده حضور در این تورنمنت را تجربه نکند.

سامان قدوس

او هم مثل رضا قوچان‌نژاد فوتبال خود را در اروپا آغاز کرد و به همین دلیل در همان ابتدا شانس بازی در لیگ قهرمانان آسیا را از دست داد. سامان را از وقتی می‌شناسیم که در اوسترسوند سوئد حضور داشت. هافبک- مهاجمی فانتزی‌باز که در لیگ اروپا هم درخشید و آرسن ونگر بزرگ را وادار به تمجید از خود کرد. قدوس بعدها به امی‌ین در فرانسه رفت و در لوشامپیونا بازی کرد. بعد از حضوری نیمه موفق در فرانسه، قدوس راهی برنتفورد شد و حالا چهارمین فصل بازی در این تیم را سپری می‌کند. سامان این فصل هنوز موفق به بازی برای برنتفورد نشده اما در تیم ملی و با مربیگری امیر قلعه‌نویی تبدیل به مهره‌ای مؤثر شده است. با توجه به شرایطی که زندگی شخصی قدوس دارد، بعید است او را در باشگاهی ایرانی ببینیم، مگر اینکه این هافبک 30 ساله به یک تیم مطرح آسیایی برود و در لیگ قهرمانان بازی کند.

سردار آزمون

وقتی 16 ساله بود در سپاهان حضور داشت و همراه سایر ستاره‌های این تیم تمرین می‌کرد. با این حال و با نظر امیر قلعه‌نویی هرگز فرصت بازی به سردار آزمون نرسید. نام او حتی در لیست سپاهان مقابل الهلال قرار داشت، دیداری که در ورزشگاه ملک فهد ریاض برگزار شد اما سردار به زمین نرفت و فقط روی نیمکت ذخیره‌ها نشست. بعدها هم آزمون راهی لیگ روسیه و باشگاه روبین‌کازان شد و دیگر به لیگ ایران برنگشت. سردار با اینکه تجربه بازی در لیگ قهرمانان آسیا را ندارد اما در بالاترین سطح فوتبال باشگاهی در اروپا به میدان رفته و البته گل‌های حساسی هم مقابل اتلتیکومادرید، یوونتوس، چلسی، بنفیکا، لیون و بایرن‌مونیخ به ثمر رسانده است. شاید با بازگشت احتمالی آزمون به لیگ ایران و یک باشگاه مطرح در سال‌های بعد، او حضور در لیگ قهرمانان آسیا را نیز تجربه کند.

امیر عابدزاده

از همان زمان که پدرش دروازه‌بان پرسپولیس بود، به گلری علاقه‌مند شد و بعد از حضور در آکادمی تاتنهام و البته یک دوره کوتاه بازی در آمریکا به پرسپولیس آمد و بعد از مدتی راهی راه‌آهن شد. امیر عابدزاده با راه‌آهن در لیگ برتر بازی کرد و سپس به پرتغال رفت و یک فصل برای باریرنسه به میدان رفت. او سپس راهی ماریتیمو شد، در لیگ برتر پرتغال درخشید و عنوان بهترین دروازه‌بان فصل را به دست آورد. دو فصل بازی برای پونفرادینا و البته حضور همزمان در اردوهای تیم ملی از امیر یک دروازه‌بان باتجربه ساخت. او حالا دوباره به ماریتیمو برگشته، هر چند از تراکتور پیشنهاد رسمی داشت و می‌توانست با انتقال به این تیم حداقل در پلی‌آف لیگ قهرمانان آسیا بازی کند. امیر بعد از بازی در اروپا شاید راهی لیگ ایران شود و از این مسیر بازی در مهم‌ترین تورنمنت فوتبال باشگاهی در آسیا را نیز به تجربیات قبلی خود اضافه کند.

خیلی از ستاره‌های فوتبال ایران هستند که تجربه بازی در لیگ قهرمانان آسیا را در کارنامه خود ندارند؛ بازیکنانی که یا عضو تیم‌های متوسط بودند و به سرعت لژیونر شدند یا اینکه مستقیم به فوتبال اروپا رفتند و بازی در قاره سبز را آغاز کردند

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز