خبرگزاری کار ایران

عزیزالله محمدی مطرح کرد؛

متن نامه ارسال شده به مجلس بابت حق پخش تلویزیونی فوتبال

کد خبر : ۱۴۰۵۸۶

امروزه باشگاه‌های فوتبال ما به جز درآمد قطره چکانی از سازمان صدا و سیما و درآمد اندکی که از طریق جذب حامیان مالی(اسپانسر) بدست می‌آورند تقریباً از سایر منابع درآمدزایی فوتبال محروم هستند.

رئیس اتحادیه با ارسال نامه‌ای به جناب لاریجانی خواستار اختصاص بخشی از بودجه صدا و سیما بابت حق پخش تلویزیونی به باشگاه‌های فوتبال شد.

به گزارش ایلنا به نقل از سایت اتحادیه باشگاه‌های فوتبال ایران، عزیزالله محمدی رئیس اتحادیه با ارسال نامه‌ای به جناب علی لاریجانی خواستار اختصاص بخشی از بودجه صداوسیما بابت حق پخش تلویزیونی به باشگاه‌های فوتبال شد.

در این نامه آمده است:

حضور محترم جناب آقای دکتر علی لاریجانی

ریاست محترم مجلس شورای اسلامی

موضوع: حق پخش تلویزیونی مسابقات فوتبال

ضمن عرض سلام و احترام، پیرو جلسه شورای مرکزی اتحادیه فوتبال با حضور مدیران عامل باشگاه‌های لیگ برتر و دسته یک فوتبال کشورمان که در روز دوشنبه مورخ ۳۰ / ۱۰ / ۱۳۹۲ برگزار شد که با عنایت به جمع‌بندی موارد مطروحه و نتایج حاصله، بدین وسیله موارد ذیل را به استحضار جنابعالی می‌رساند:

یکی از شرایط و الزامات کنفدراسیون فوتبال آسیا و فدراسیون جهانی فوتبال(فیفا) جهت حضور تیم‌ها در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا، همانا درآمدزایی و خود کفا بودن باشگاه‌ها از نظر مالی است و تمامی باشگاه‌ها بایستی حالت تجاری داشته باشند.

مهم ترین عامل در درآمدزایی باشگاه ها مربوط به حق پخش تلویزیونی است که در بسیاری از کشورها از ۴۰درصد تا ۷۰درصد هزینه های یک باشگاه صرفاً از درآمد حاصل از حق پخش تلویزیونی مسابقات تامین می گردد.

در حال حاضر، اساسی ترین چالش فدراسیون و باشگاه های کشورمان، همانا سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران است که مبلغ حق پخش مسابقات را بصورت قطره چکانی پرداخت می کند و حال آنکه حق پخش مسابقات فوتبال، بخش مهمی از حقوق حقه ورزش فوتبال کشورمان است.

بر اسای معیارهای مندرج در گزارش سالیانه فیفا، بند ۷۴ اساسنامه فیفا و با توجه به اصول ۲۲،۴۴ و ۴۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، باشگاه های فوتبال بایستی به عنوان بنگاه های خصوصی و تجاری وارد عرصه درآمدزایی گردند.

اگرچه در این رابطه و در طول یک دهه گذشته، پیشرفت هایی حاصل شده اما به نظر می‌رسد فاصله بسیار زیادی تا رسیدن به استانداردهای امروز جهانی باقی مانده است. امروزه باشگاه‌های فوتبال ما به جز درآمد قطره چکانی از سازمان صدا و سیما و درآمد اندکی که از طریق جذب حامیان مالی(اسپانسر) بدست می آورند تقریباً از سایر منابع درآمدزایی فوتبال محروم هستند.

در حال حاضر، باشگاه های فوتبال مطرح جهان از طریق حق پخش تلویزیونی(بطور میانگین ۵۰ درصد)، فروش بلیط مسا بقات(بطور میانگین ۲۵ درصد)، حامیان مالی(بطور میانگین ۱۵ درصد) و فروش بازیکن، پیراهن و سایر محصولات خود(بطور میانگین ۱۰ درصد) نه تنها تمامی هزینه های سالانه خود را تامین می کنند بلکه سود سرشاری نیز بدست می آورند و این در حالی است که متاسفانه باشگاه های فوتبال کشورمان به دلیل قوانین موجود، نه تنها از این سودآوری محروم بلکه بسیاری از آنان در حالت ورشکستگی کامل بسر می برند.

مطابق تحلیل های بعمل آمده از سوی کارشناسان و دست اندرکاران، سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، سالیانه درآمدی معادل دویست و شصت میلیارد تومان از بابت پخش مسابقات فوتبال در تهران و شهرستان ها تحصیل می نماید که سهم تولید کنندگان آن که همانا باشگاه های فوتبال هستند بایستی با توجه به مبلغ مذکور محاسبه و به آنان پرداخت گردد.

درآمد های سازمان صدا و سیما از تبلیغات تلویزیونی در هنگام پخش مسابقات فوتبال لیگ برتر و جام حذفی بسیار چشمگیر می باشد. صدا و سیما با هر ثانیه پخش تبلیغات تلویزیونی به هنگام مسابقات(۵ دقیقه آگهی قبل از مسابقه) و حداقل ۵ دقیقه آگهی در وقت استراحت بین دو نیمه بازی و در نهایت ۵ دقیقه آگهی پس از اتمام مسابقه _ جمعاً ۱۵ دقیقه) درآمدزایی قابل توجهی کسب می نماید.

به عبارت دیگر، برای هر مسابقه فوتبال حدوداً ۹۰۰ ثانیه آگهی تبلیغات را شاهد هستیم که با توجه به تعرفه هر ثانیه آگهی بازرگانی، رقم قابل توجهی را شامل می شود.

گفتنی است که نزدیک به ۷۰ مسابقه تیم های استقلال و پرسپولیس بطور مستقیم از شبکه سه سیما و جام جم و سایر مسابقات از شبکه های استانی و شبکه ورزش پخش زنده می گردد.

جهت استحضار جنابعالی معروض می دارد که تعداد ۱۶ تیم در لیگ برتر حضور دارند و با توجه به میانگین هزینه های هر تیم در طول یکسال که بالغ بر شانزده میلیارد تومان است، مبلغ کل هزینه های این ۱۶ تیم سالانه معادل دویست و پنجاه و شش میلیارد تومان می باشد.

با توجه به موارد مشروحه فوق و به ویژه درآمدزایی سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران از بابت پخش مسابقات فوتبال کشورمان که بالغ بر دویست و شصت میلیارد تومان در طول یکسال برآورد گردیده است، انتظار تمامی مسئولین ورزشی اعم از فدراسیون فوتبال، اتحادیه فوتبال و باشگاه های آن است که سازمان صدا و سیما، حداقل ۵۰ درصد از درآمدهای ناشی از پخش مسابقات فوتبال را به متولیان آن که همانا باشگاه ها هستند اختصاص دهد.

موجب امتنان جامعه ورزشی فوتبال خواهد بود دستور فرمایند ترتیبی اتخاذ گردد تا مجلس شورای اسلامی به هنگام تامین بودجه سال آینده سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، نسبت به اختصاص ۵۰ تا۷۰ درصدی از این بودجه به حق پخش تلویزیونی مسابقات فوتبال کشورمان اقدام لازم معمول دارند.

در خاتمه از حسن نظر آن مقام عالی در راستای تقویت نظام باشگاه داری صمیمانه قدردانی می گردد.

ارسال نظر
پیشنهاد امروز