خبرگزاری کار ایران

معاون گردشگری خبر داد:

اقدامات «اعتمادساز، مدیریت سفر و تحریک تقاضا» سرفصل برنامه‌های همزیستی گردشگری با کرونا

اقدامات «اعتمادساز، مدیریت سفر و تحریک تقاضا» سرفصل برنامه‌های همزیستی گردشگری با کرونا
کد خبر : ۹۳۳۸۶۳

معاون گردشگری گفت: با توجه به ضرورت انجام سفرهای ضابطه‌مندهموطنان در چارچوب پروتکل‌های بهداشتی جهت جلوگیری از انتشار ویروس کرونا،برنامه‌های اجرایی لازمبا محوریت اقدامات اعتماد‌ساز در کنار مدیریت سفر و تحریک تقاضا با همکاری ذینفعان و مطابق با تقسیم‌کاری که در جلسات هم‌اندیشی مربوطه صورت گرفته است؛ در دستور کار حوزه گردشگری کشور قرار دارد.

به گزارش ایلنا، ولی تیموری (معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی) گفت: مجموعه اقدامات برای مدیریت و تحریک تقاضا در حوزه گردشگری در دو بخش داخلی و بین‌المللی تهیه و با سرفصل‌هایی شامل «اقدامات مدیریتی وساماندهی تقاضا»، «نظارت و اعتمادسازی»، «‌حمایتی»، «آموزشی، فرهنگ‌سازی و ظرفیت‌سازی» و نیز «اجرایی و تخصصی» با همکاری فعالان حوزه‌های مختلف صنعت گردشگری کشور تدوین و در حال اجرا است.

وی در تشریح این برنامه‌ها در سطح داخلی افزود: در پیشبرد روند سفرهای داخلی در فضای ویروس کرونا، مدیریت دو شرایط متفاوت در استان‌های کشور لحاظ شده است. نخست مدیریت توزیع سفر در استان‌هایی که با انباشت تقاضاو حجم بالای سفر مواجه هستند و دیگری استان‌هایی که به دلیل وجود ترس و تردید و حتی تشدید آن به واسطه شیوع گسترده کرونا تقاضای بسیار کمی برای سفر وجود دارد.

تیموری با تاکید بر ایجاد توازن و توزیع سفر در دو وضعیت شرح داده شده؛ یادآور شد:  مدیریت حوزه گردشگری به منظور پیشگیری از تشدید شیوع ویروس کرونا در استان‌های پرتقاضا و نیز اعتمادسازی مجدد و تحریک بازار استان‌هاییکه کمتر مقصد سفر هستند با ابزارها و فرآیندهای اجرایی متنوعی در دست اقدام قرار گرفته است که برگزاری دوره‌های آموزشی برای فعالان و ذینفعان حوزه گردشگری، آگاهی‌بخشی به گردشگران، برگزاری تورهای آشناسازی، جشنواره‌های گردشگری، رویدادهای محلی و ملی، برگزاری هفته‌های فرهنگی در استان‌های همجوار و منطقه، برگزاری نشست‌های تخصصی ادارات‌کل  استان‌ها با تشکل‌های بخش خصوصی، تهیه و پخش برنامه‌های آموزشی با محوریت پروتکل «سفر هوشمند: سفر + سلامت» و نیز جلب مشارکت استانداران و سایر دستگاه‌های ذیربط جهت تصویرسازی و اعتمادسازی مثبت در همزیستی گردشگری و کرونا نمونه‌ای از اقدامات در دست اجرا ویژه گردشگری داخلی به شمار می‌آیند.

تیموری همچنین در تشریح بعد بین‌المللی اقدامات اعتمادساز و تحریک تقاضا گفت: با توجه به مطالعات انجام شده؛  نقطه نخست فعالیت گردشگری خارجی کشور از کشورهای همسایه آغاز خواهد شد؛ از این رو فرآیند ارتباطبا هر یک از کشورها با توجه به وضعیت شیوع بیماری کرونا تعریف ودستورالعمل اجرایی و ابزارهای  عملیاتی متفاوتی به کار گرفته خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: برخی از اقدامات ضربتی به منظور رونق مجدد گردشگری خارجی کشور و اعتمادسازی جهت افزایش گردشگران ورودی شامل برگزاری تورهای آشناسازی ویژه خبرنگاران، فعالین گردشگری، بلاگرها و اینفلوئنسرها، برگزاری هفته فرهنگی یا روز گردشگری ایران در کشورهای مقصد، برگزاری نشست های تخصصی به صورت B۲B با حضور بخش‌های خصوصی و نمایندگان بخش‌های دولتی با کشورهای هدف، تسهیل صدور روادید، استفاده از ظرفیت‌های فرابخشی بین‌المللی با هدف تصویرسازی فضای مناسب سفر با فراهم بودن امکانات و شرایط بهداشتی مناسب در کشور،  به‌کارگیری روش‌های غیر مستقیم تبلیغات گردشگری شامل بیان تجربه‌های سفر گردشگران خارجی در شبکه‌های مجازی به منظور نشان دادن شرایط ایمن وسلامت برای سفر به ایران، تهیه ویدئو و سایر اقلام تبلیغاتی مجازی گردشگری جهت انتشار در شبکه‌های برون مرزی به منظور نمایش زنجیره سفر امن کشور، بخشی از اقدامات برای تقویت حوزه گردشگری بین‌المللی به شمار می‌آید.

بنا به گفته تیموری کلیه اقدامات و برنامه‌های تدبیر شدهبا هماهنگی کامل و در نظر گرفتن ملاحظات تمامی دستگاه های فرابخشی مرتبط از جمله وزارت امور خارجه، وزارت بهداشت و وزارت راه و شهرسازی انجام خواهد گرفت.

معاون گردشگری با اشاره به اینکه علاوه بر توجه به اقدامات ضربتی بازاریابی و تبلیغات در دو بعد داخلی و بین‌المللی، سایر بخش‌های حوزه گردشگری نیز با همکاری تشکل‌های بخش خصوصی در ایجاد پویایی و نشاط دوباره صنعت گردشگری کشور مشارکت دارند؛ اظهار کرد: تشدید نظارت بر تاسیسات گردشگری به منظور رعایت پروتکل‌های بهداشتی، توجه به آموزش‌های مجازی ویژه ذینفعان و آگاهی‌بخشی به گردشگران از جمله سایر اقدامات در دست انجام توسط سایر بخش‌های معاونت گردشگری است که به منظور تعامل و همکاری در پیشبرد برنامه‌های «مدیریت و تحریک تقاضا در حوزه گردشگری»به کار گرفته می‌شود.

تیموری در ادامه تاکید کرد: الزامی است در تمامی برنامه‌ها و اقدامات اجرایی مذکور که به منظور پویایی دوباره صنعت گردشگری کشور در قالب رعایت ضوابط بهداشتی و سفر سلامت در دست انجام است؛ با بهره‌مندی ازنهایت توان بخش دولتی و خصوصی این پیام به مخاطب این حوزه چه در بعد داخلی و بین‌المللی منتقل شود که می‌توانیم سفری ایمن را محقق و گردشگران سالم را در سلامت کامل به مبدا برگردانیم.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز