راهنمای فیلم نوآر منشر شد/ بررسیِ پدیده سیاهنمایی در سینمای امریکا از منظر نوآرسازان و سیستم سانسور
«راهنمای فیلمنوآر» نوشته آرش رادی از سوی انتشارات علمی و فرهنگی منتشر شد.
به گزارش خبرنگار ایلنا، «راهنمای فیلمنوآر» نوشته آرش رادی، یک کتاب مرجع تألیفی درخصوص پدیده سینماییِ نوآرِ کلاسیک و نوآرهای پَسین است که بازۀ زمانیِ ۱۹۴۰ تا ۱۹۶۶ را دربرمیگیرد.
این کتاب به طور عمده شامل دو بخش است. بخش نخست مباحث تئوریک را مد نظر قرار میدهد و بخش دوم به یکایکِ فیلمها میپردازد.
از ویژگیها و کارکردهای این کتاب میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
۱- واکاوی ماهیت فیلمنوآر (تعاریف، کلیدواژهها، خاستگاهها)
۲- دستهبندی فیلمها بر اساس سِیر تاریخی، چرخهها، گونههای فرعی و موضوعی (به تفکیک)
۳- دربرگیرنده آثار سینماییِ تکافتاده و مهجورِ منتسب به این جریان
۴- توضیحات تکمیلی و جنبی و شایان توجه درباره روند تولید فیلمها
۵- پرهیز از اطناب، پیچیدهنمایی و مغلقنگاری در انتقال مفاهیم
۶- پرداختن به مصادیق ایرانی نوآر در کنار فیلمهای دیگر کشورها و «نه!» به عقده دیرپایِ «ما کوچکتر از آنیم که...»
۷- پرهیز از حجیمسازی کاذب کتاب و تلمبار اطلاعات فلهای یا کپیکاری و پختهخواری
۸- گزینش تصاویرِ عموماً کمیاب در قالبهای مختلف و به فراخور مدخل موردنظر (فریمِ فیلم، استیل، تبلیغاتی، پشتِصحنه و پوستر)
۹- استفاده از نثری پویا و رسا در متن خلاصهداستان فیلمها
۱۰- بهکارگیریِ روزآمدترین و معتبرترین منابع انگلیسیزبان
۱۱- یکپارچگی ساختاری و محتوایی و تلاش برای دستیابی به پیشینه روایی و پایایی
۱۲- رویکرد جامعهشناختی و بهخصوص روانشناختی به فیلمها
۱۳- توجه به ادبیات پلیسیجنایی به مثابه منبعی پُربار برای فیلمنامه نوآرها و نیز شناختنامه کارآگاهان خصوصی متناظر با آنها
۱۴- بازشناختِ رویدادهای تاریخی مؤثر بر ساخت فیلمنوآرها
۱۵- مواجهه با مصادیق آمیخته ژانری در حوزه فیلمنوآر
۱۶- ابهامزدایی از باورهای رایج و بعضاً نادرست درخصوص رابطه فیلمهای جنایی، گانگستری و نوآر
۱۷- ردیابیِ آسیبهای اجتماعی در فیلمنوآرهای دوره کلاسیک و پسا کلاسیک
۱۸- بررسیِ پدیده سیاهنمایی در سینمای امریکا از منظر نوآرسازان و سیستم سانسور
۱۹- بازشناسیِ سریالهای سینماییِ منتسب به جریان نوآر
۲۰- فیلمشناخت ۴۰۰ سینماگر (نویسنده، کارگردان، بازیگر) در حیطه فیلمنوآر
آرش رادی متولد ۱۳۵۵ در تهران، پیش از این بیشتر به عنوان ویراستار متون تخصصی بازاریابی و مدیریت شناخته میشد. «ارزشیابی با رویکرد بازار» (سث برنستروم)، «مدیریت مراکز خرید و مالها» (مؤسسه ICSC)، «بازاریابی محتوایی» (جو پولیتسی) و «تحقیقات بازاریابی» (نارش مالهوترا) از جمله کتابهای ویراسته اوست که این آخری به چاپ هفتم رسیده است.
همچنین از آثار وی در مقام مؤلفِ متون سینمایی میتوان به کتاب «کمدی کلاسیک» اشاره کرد.
«راهنمای فیلمنوآر» از سوی انتشارات علمی و فرهنگی در ۳۶۱ صفحه چاپ و منتشر شده و مطالعه آن برای دانشجویان و پژوهشگران سینمایی، فیلمنامهنویسان و علاقهمندان تاریخ سینما سودمند است.