در چهارمین روز جشنواره موسیقی فجر انجام شد؛
دیدار وزیر ارشاد با رهبر و اعضای ارکستر سمفونیک تهران
![دیدار وزیر ارشاد با رهبر و اعضای ارکستر سمفونیک تهران](https://cdn.ilna.ir/thumbnail/xJ1DkMzkmT7h/YdHYY4gWkVxziNocTLLHoQVar3TrxmvO0e6SENMutiBXz7JNO2nT2KLgCR9h7O_-yMtFV2AKWHv4l_4LeI27Qq4xQIoDjB_gIQDHEiqNepRBeBVXNnV0poajpTEy_v557otfNPZWXfo,/%D8%B9%D8%A8%D8%A7%D8%B3+%D8%B5%D8%A7%D9%84%D8%AD%DB%8C.jpg)
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در چهارمین روز از برگزاری سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر با حضور در تالار وحدت تهران از کنسرت ارکستر سمفونیک تهران دیدن کرد.
به گزارش ایلنا، سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شنبه بیست و ششم بهمن ماه در چهارمین روز از برگزاری سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر با حضور در تالار وحدت تهران از کنسرت ارکستر سمفونیک تهران دیدن کرد و پس از پایان این اجرا همراه با محمد اله یاری مدیر کل دفتر موسیقی وزارت ارشاد، حمید قبادی مشاور اجرایی معاونت هنری و سید محمد طباطبایی مدیر شورای ارزشیابی هنرمندان با رهبر و اعضای ارکستر سمفونیک تهران دیدار کرد.
سید عباس صالحی سپس با حضور در جمع خبرنگاران به سئوالات اصحاب رسانه پیرامون مهم ترین رویداد موسیقی کشور پاسخ داد.
وی در این جمع با اشاره به دستاوردهای وزارت ارشاد در برگزاری جشنواره موسیقی فجر گفت: فضای جشنواره امسال در برگیرنده اتفاقاتی است که روند گام به گام و رو به جلویی را نشان میدهد و عقبگردی در این زمینه مشاهده نمیشود.
وزیر ارشاد ادامه داد: هم نسل جوانی که در جشنواره هستند از لحاظ قدرت و توانایی روند رو به رشدی دارند. کما اینکه بسیاری از این هنرمندان جوان و نوجوان همانهایی هستند که در سایر جشنوارههای دیگر کشور بهصورت جدی حضور پیدا کرده بودند و اینک در جشنواره موسیقی فجر حضور ویژهای دارند.
وی افزود: ما توازنی را میبینیم که هم برگیرنده حضور جوانان هنرمند در جشنواره موسیقی فجر است و هم حضور پیشکسوتان موسیقی آن را رقم زده است. یکی دیگر از دغدغههایی که جشنواره موسیقی فجر داشته و دارد این بوده که موسیقی پاپ بهعنوان یک سبک مورد توجه مردم چنان سایه بیندازد که موسیقی نواحی و موسیقی ایرانی تحتالشعاع قرار دهد. اما با اهتمامی که از سوی همکارانم در معاونت هنری و دفتر موسیقی وزارت ارشاد صورت گرفته در سالهای مختلف از جمله امسال جریان موسیقی سنتی ایرانی و موسیقی نواحی به نحوی در فضای جشنواره فجر گنجاندیم که با روند رو به رشدی همراه باشد.
وزیر ارشاد افزود: این به معنای رضایت کامل از آنچه انجام گرفته نیست اما این مسیری که بتواند موسیقی پاپ، موسیقی ایرانی، موسیقی نواحی و موسیقی کلاسیک در فضای مناسبی خودشان را عرضه کنند به نظر میآید قابل توجه است.
صالحی افزود: به نظر میآید جشنواره موسیقی فجر علاوه بر اینکه خود را در تهران عرضه میکند در استانها هم نمایشدهنده تواناییهای موسیقایی هنرمندان کشورمان نیز هست. ما تلاش کردیم این مسیر را باز کنیم و به نظر میآید همین 10 استانی که در جریان برگزاری جشنواره موسیقی فجر امسال وجود داشت میتواند تحول مناسبی در عرصه برگزاری رویداد فجر باشد. البته جریان جشنواره موسیقی فجر با قله و آن چیزی که بتواند رضایتبخش نهایی باشد فاصله دارد. معتقدم مسیرهایی را بهصورت قدم به قدم برداشتهایم و امیدوارم گامهای بعدی با سرعت بیشتری کارها انجام شود.
وزیر ارشاد در ادامه خاطرنشان کرد: بالاخره اتفاقاتی که ما در عرصههای بینالمللی و داخلی داشتیم در بخشهای مختلف جشنواره میتوانست اثرگذار باشد به گونهای که جریان برگزاری جشنوارههای ما را با علامت سئوالهای جدی روبهرو کند. ما در بخش بینالملل تمام تلاشمان را انجام دادیم تا به واسطه حضور همکارانم در دفتر موسیقی وزارت ارشاد، وزارتخارجه و ستاد برگزاری جشنواره موسیقی فجر چراغ بخش بینالملل جشنواره را خاموش نکنیم.
وی افزود: جشنواره موسیقی فجر عملا تقاطع چند خط است که به یکدیگر متصل میشوند و این اتصال تعریفی از جشنواره موسیقی فجر ایجاد میکند. البته تلاش دوستان من در دبیرخانه جشنواره تلاش بسیار وسیعی بود و ما امیدوار بودیم تلاش ما در فضای بینالملل حالت جهشی پیدا کند اما شرایط و اتفاقات پیش آمده منجر به این شد که در این قسمت تغییراتی داشته باشیم. حتی ما در برخی مقاطع به نقطهای رسیدیم که بخش بینالملل نداشته باشیم اما خوشبختانه این اتفاق نیفتاد و ما امسال شاهد برگزاری بخش بینالملل جشنواره بودیم.این شرایط هم با پیگیریهای وسیعی اتفاق افتاد که این گروهها قانع شوند در جشنواره حضور داشته باشند.
وزیر ارشاد در پایان متذکر شد: تصویری که از جمهوری اسلامی بعد از حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی ایجاد شد، امکان حضور گروههای بخش بینالمللی و دیگر مواردی که در حوزه ارتباطات بینالمللی وجود داشت باعث شد علامت سئوال زیادی در این بین ایجاد شود اما خیلی زود فضای همدلی بوجود آمد و باعث شد گروههای هنری مجاب شوند این زبان همدلی را نباید رها کرد و از زبان موسیقی میتوان بهعنوان زبان همنوایی و همدلی استفاده کرد.