رویداد شبهای جنوب با موسیقی هرمزگان آغاز شد؛
جفتی نوازیِ خالوقنبر تا جَزبندری ماهان میرعرب
دوره چهارم «شبهای جنوب» طبق روال هر سال در فرهنگسرای نیاوران آغاز شده است. این رویداد که در سه سال گذشته به همت نهاد فرهنگی «سازباز» در زمستان برگزار شده بود، امسال با ترکیبی متفاوت برنامهریزی شده است.
به گزارش ایلنا، چهارمین رویداد منسجم شبهای جنوب بازهم در فرهنگسرای نیاوران و مثل هر سال همراه با بارش برف آغاز شد. این رویداد که در سه سال گذشته به همت نهاد فرهنگی «سازباز» در زمستان برگزار شده بود، امسال با ترکیب متفاوت و هیجان انگیز برنامهریزی شده است.
رویداد شبهای جنوب با جفتینوازی خالو قنبر راستگو آغاز شد و با اجرای «داماهی» شب اول را پشت سر گذاشت.
در سالهای گذشته حضور خالو قنبر و اعضای گروه «داماهی» تبدیل به یکی از ارکان رویداد شبهای جنوب شده است. امسال هم این اتفاق تکرار شد اما به شکل متفاوت نسبت به سالهای گذشته. استاد قنبر راستگو این بار همراه با عود ابراهیم علوی و سازهای کوبهای بندری به نوازندگی مصطفی صفا و محمدجواد قریشی روی صحنه رفت. تاکید بر استفاده از «دُهُل کَسِر» که ترکیبی از پرکاشنهای هرمزگان است در اجرای خالو قنبر و «داماهی» از مهمترین اتفاقات اجرا بود. قنبر راستگو تعدادی از آثار فولکلوریک بندرعباس را اجرا کرد که «هومبا» با استقبال متفاوتی مواجه شد. همچنین «داماهی» در این اجرا تنها قطعات بندریاش را اجرا کرد. در ابتدا قطعهای جدیدی با آواز رضا کولغانی و همراهی گیتار ابراهیم علوی اجرا شد و پس از آن قطعه محبوب مردن مردانه با شعری از ابراهیم منصفی. همچنین دو قطعه جدید یکی به نام «پریزاد» با شعری از رامی و دیگری «مایامله» با شعری از علیخان حبیبزاده. این قطعه که براساس موسیقی کار دریایی بندرعباس ساخته شده و مضمونی در رابطه با همبستگی داشت بسیار مورد توجه قرار گرفت. «داماهی» در پایان با تشویق مخاطبانش به صحنه بازگشت و قطعه «دیوانه» را اجرا کرد.
در شب دوم رویداد شبهای جنوب ابتدا ماهان میرعرب همراه با مارتین برار و امیر وحبه روی صحنه رفت. میرعرب که سالهاست به عنوان موزیسین و گیتاریست سبک جز در ایران شناخته میشود، همیشه در تلاش برای تلفیق جز با موسیقی ایرانی بوده است. این بار تریوی میرعرب سعی کرد موسیقی جز را با نواهای مراکشی، مصری و الجزایری ترکیب کند. در مجموع این پارت بیشتر تاکید بر موسیقی جز مدرن داشت که با اجرای دو اثر از زندهیاد پیتر سلیمانیپور بارزتر هم شد. همچنین قطعه «خلیج خوشحال» از آلبوم سوی ایرانی جز و قطعهای به نام «سعید» هم در این قسمت اجرا شد. در بخش دوم حمزه یگانه، رضا کولغانی و حمزه یگانه به تریوی ماهان میرعرب اضافه شدند. موسیقی در این بخش بسیار تجربی و بر پایهی آوا، سنکوپ، ریتمهای متفاوت، پرفورمنس و بداهه شکل گرفته بود. به نظر میرسد این موسیقی در تمرینات چند روز اخیر این گروه شکل گرفته و در ادامه تبدیل به پروژهی متفاوتی از جزبندری شود.
امشب در آخرین اجراهای شبهای جنوب تریوی بابک مداح و تیتی روبن به اجرای موسیقی میپردازند. قرار است تیتی روبن که از برجستهترین موزیسینهای وُرد موزیک دنیاست، همراه تعدادی از نوازندگان ایرانی سورپرایزهایی برای مخاطب داشته باشند. علاقمندان به تهیه بلیت میتوانند به سایت ایران کنسرت مراجعه کنند.