گزارش ایلنا از انطباق بازار با محصولات گردشگری سراسر کشور؛
استانها چه محصولاتی برای گردشگران کدام کشور ارائه میدهند؟
در راستای ارائه جدول انطباق بازار با محصول گردشگری کشور، محصول ارائه شده توسط استانهای کشور برای جذب گردشگران ورودی مشخص شد.
به گزارش خبرنگار ایلنا، پس از تبیین نظری مفهوم انطباق بازار با محصول گردشگری، یافتههای مربوط به مقصد گردشگری ایران در برش استانی ارائه شد. این بدان منظور است که استانها باید هریک براساس بازار هدف خود محصول یا محصولات مشخصی را برای عرضه انتخاب کنند. پس از برداشتن گامهای اولیه برای نزدیک شدن به نیاز مشتریان این بازارها، لازم است تا خود را برای انطباق هرچه بیشتر با این سلایق آماده نمایند. فرایندی که در نهایت مقصدها پس از گذر از آن وارد مرحله توسعه محصول جدید میشوند.
در این راستا جدول همتاسازی محصول- بازار گردشگری ارائه شدهاست. بر این اساس، استان آذربایجان شرقی با درنظر گرفتن گردشگری تاریخی و فرهنگی – تجاری – سلامت VFR (بازدید اقوام و آشنایان) به عنوان محصول اصلی گردشگری استان برای گردشگران خارجی، بایستی کشورهای ترکیه – آذربایجان – ارمنستان را به عنوان بازار هدف درنظر بگیرد.
برای استان آذربایجان غربی نیز محصولی همانند آذربایجان شرقی در نظر گرفته شده و گردشگران اقلیم عراق نیز در زمره بازار هدف آن قرار دارند.
استان اردبیل نیز محصولاتی مانند طبیعت گردی – گردشگری سلامت – تاریخی و فرهنگی – VFR – تجاری را برای بازار هدف عراق – ترکیه – آذربایجان در نظر گرفته است. استان اصفهان باید با ارائه محصولاتی مانند گردشگری تاریخی و فرهنگی – طبیعتگردی درصدد جذب گردشگران اروپا – چین – ژاپن – کره جنوبی – ارمنستان برآید. همچنین استان البرز با ارائه محصولاتی در حوزه گردشگری صنعتی – طبیعتگردی میتواند بازار هدف چین – کره جنوبی – ژاپن را در نظر داشته باشد.
استان ایلام نیز میتواند با ارائه محصولاتی در حوزه گردشگری زیارتی – طبیعتگردی – گردشگری عشایری گردشگران عراقی را جذب کند و استان بوشهر نیز با فعال شدن در حوزه گردشگری دریایی - گردشگری طبیعت قابلیت جذب گردشگران بازار هدف روسیه –عراق – عمان را دارد.
استان تهران نیز با فعال شدن در حوزه گردشگری تاریخی و فرهنگی – تجاری – سلامت رویداد میتواند گردشگرانی از اروپا- چین – ترکیه – آذربایجان – روسیه – ارمنستان را جذب کند. استان چهارمحال و بختیاری نیز محصولاتی در حوزه طبیعتگردی – گردشگری عشایری را میتواند به گردشگران اروپایی ارائه دهد. برای استان خراسان جنوبی نیز محصولاتی در حوزه طبیعتگردی – گردشگری کشاورزی برای جذب گردشگرانی از افغانستان در نظر گرفته شده است.
استان خراسان رضوی نیز با فعال شدن در حوزه گردشگری زیارتی – سلامت تجاری – VFR میتواند گردشگرانی از بازارهای هدف افغانستان – عراق – آذربایجان – عمان – کویت – امارات – پاکستان – هندوستان را جذب کند و خراسان شمالی نیز گزینههایی از جمله طبیعتگردی – گردشگری عشایری – گردشگری روستایی را میتواند برای گردشگران افغانستان – اروپا – ترکمنستان ارائه دهد.
برای استان خوزستان نیز گردشگری زیارتی – سلامت تجاری – VFR - تاریخی و فرهنگی درنظر گرفته شده که میتواند گردشگرانی از عراق – عمان – لبنان – اروپا را جذب کند درعین حال برای استان زنجان گردشگرانی از ترکیه – آذربایجان در نظر گرفته شده که با ارائه محصولاتی در حوزه تاریخی و فرهنگی – طبیعتگردی موفقتر خواهد بود. استان سمنان نیز میتواند محصولاتی در حوزه گردشگری تاریخی و فرهنگی – طبیعتگردی – حیات وحش (ساقاری) ارائه دهد و امید به جذب گردشگران اروپا – چین داشته باشد.
استان سیستان و بلوچستان نیز که این روزها تبلیغات گستردهای برای جذب گردشگران داخلی دارد با ارائه محصولاتی در حوزه دریایی – گردشگری سلامت – VFR میتواند درصدد جذب گردشگران کشورهای عمان – هندوستان – پاکستان برآید. در این میان استان فارس نیز محصولاتی در حوزه گردشگری تاریخی و فرهنگی – گردشگری سلامت – زیارتی – طبیعتگردی – VFR میتواند ارائه دهد و امید به جذب گردشگران اروپا – چین – عمان – عراق – قطر – کویت – امارات – هندوستان داشته باشد. استان قزوین نیز در حوزه گردشگری تاریخی و فرهنگی طبیعتگردی – صنعتی میتواند فعالیت بیشتری داشته باشد و گردشگران اروپا – چین – کره جنوبی – ژاپن را جذب کند.
استان قم نیز به واسطه حضور حرم حضرت معصومه (ع) و نزدیکی آن با جمکران میتواند در حوزه گردشگری زیارتی – طبیعتگردی فعالیتهای خود را گسترش دهد و گردشگرانی از عراق – افغانستان – آذربایجان – عمان – پاکستان را جذب کند. استان کردستان درحوزه طبیعتگردی- تاریخی و فهرنگی – تجاری – VFR پتانسیلهای خوبی دارد و گردشگران اقلیم عراق گزینه مناسبی برای سفر به این استان هستند. استان کرمانشاه در حوزه گردشگری تاریخی و فرهنگی – طبیعتگردی – تجاری VFR میتواند فعال شود و امید به جذب گردشگرانی از اقلیم عراق – اروپا داشته باشد. استان کرمان نیز با ارائه محصولات گردشگری در حوزه تاریخی و فرهنگی – طبیعتگردی میتواند گزینه مناسبی برای سفر گردشگران اروپا – چین – هندوستان باشد.
استان کهگیلویه و بویراحمد به واسطه طبیعت زیبایی که دارد محصولاتی در حوزه طبیعتگردی – گردشگری – عشایری میتواند به اروپاییهای علاقهمند ارائه دهد و استان گلستان نیز در حوزه طبیعتگردی – تاریخی و فرهنگی – حیات وحش (ساقاری) گزینه مناسبی برای سفر گردشگران عراق – قطر – کویت – امارات – قزاقستان – ترکمنستان است.
استان گیلان با ارائه محصولاتی در حوزه گردشگری تفریحی – دریایی – طبیعتگردی – تجاری – گردشگری روستایی میتواند گردشگرانی از عراق – آذربایجان – روسیه – گرجستان را جذب کند و استان لرستان گزینه مناسبی برای جذب گردشگران طبیعتگردی – تاریخی و فرهنگی از اروپاست. استان مازندران نیز در حوزه گردشگری تفریحی – دریایی – طبیعتگردی – گردشگری روستایی میتواند گردشگرانی از عراق – قطر – کویت – امارات – روسیه – گرجستان را جذب کند.
استان مرکزی محصولاتی در حوزه گردشگری صنعتی – تاریخی و فرهنگی – طبیعتگردی میتواند به گردشگران اروپا – چین – کره جنوبی – ژاپن خدمات ارائه دهد و استان هرمزگان با فعال شدن در حوزه گردشگری دریایی – تفریحی – تجاری – VFR میتواند گردشگرانی از عمان – قطر – کویت – امارات – روسیه را جذب کند. استان همدان گزینه مناسبی برای جذب گردشگرانی از عراق – اروپا – ژاپن – کره جنوبی – هندوستان دارد و میتواند محصولاتی در حوزه تاریخی و فرهنگی – طبیعتگردی – گردشگری روستایی ارائه دهد. استان یزد نیز به واسطه بافت تاریخی ثبت شده در میراث جهانی یونسکو میتواند در حوزه گردشگری تاریخی و فرهنگی – گردشگری سلامت - رویداد فعال شود و گردشگرانی از اروپا – چین – هندوستان – ژاپن – کره جنوبی را جذب کند.