در نشست خبری نمایشگاه باستانشناسی آلیکانته اسپانیا مطرح شد:
اولین تصویر ایرانیها از شرق مدیترانه به موزه ملی آمد/ دوست داریم از ایران؛ ایرانی گرمتر و مدیترانهایتر بسازیم/ هرسال تعداد اسپانیاییهایی که به ایران سفر میکنند، دو برابر میشود
سفیر پادشاهی اسپانیا گفت: اسپانیا در رده چهارم گردشگران ورودی اروپایی به ایران قرار دارد. وی درباره توقیف و ضبط اموال فرهنگی کشورها گفت: معمولا این نوع آثار تاریخی در چارچوب توافقات بینالمللی حفظ و نگهداری میشوند. چنانچه آثار ایران از اسپانیا باز گردانده شد
به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری نمایشگاه آثار موزه باستانشناسی آلیکانته اسپانیا ظهر امروز (یکشنبه) در آستانه گشایش این نمایشگاه با حضور سفیر پادشاهی اسپانیا در ایران، مدیرعامل بنیاد مارک و رئیس موزه باستانشناسی آلیکانته، مدیرکل موزهها، مدیر فنی موزه باستانشناسی آلیکانته اسپانیا، مدیر نمایشگاههای موزه باستانشناسی آلیکانته اسپانیا، معاون میراث فرهگی ایران و مدیر کل موزه ملی ایران برگزار شد.
جبرئیل نوکنده (مدیرکل موزه ملی ایران) با اشاره به آنکه یکی از رسالتهای موزههای ملی معرفی تمدن آن کشور به سرزمینهای دیگر است، گفت: با این رسالت نمایشگاه ایران مهد تمدن را که دربردارنده 196 اثر از ایران بود در ابتدا در موزه ژبنتس هلند به نمایش گذاشتیم که از سوی همکاران موزه الی کانته مورد استقبال قرار گرفت و قرار شد این نمایشگاه را در اسپانیا نیز برگزار کنیم که این اتفاق افتاد. اکنون شاهد برگزاری نمایشگاهی از میراث باستانی اسپانیا هستیم که با 300 اثر از 350 هزار سال پیش تا قرن 20 را دربرمیگیرد.
او ادامه داد: این اولین تصویر باستانشناسی است که ایرانیها از موزه دریای مدیترانه میبینند در واقع با نمایشگاهی که آثار هلند را به نمایش میگذاشت به میراث شمال اروپا پرداختیم و با نمایشگاه اسپانیا به میراث جنوب اروپا میپردازیم و آثار شاخصی از دوره پارینه سنگی، مفرغ، رم و روابط دیپلماتیک ایران و اسپانیا را به نمایش میگذاریم.
نوکنده تصریح کرد: این نمایشگاه کاتالوگی یکصد صفحهای دارد که در واقع اولین کتاب درباره باستانشناسی اسپانیا محسوب میشود که به زبان فارسی ترجمه شده و پژوهشی جدید از باستانشناسی دریای مدیترانه است.
به گفته رئیس موزه ملی ایران، نمایشگاه آثار موزه باستانشناسی آلیکانته اسپانیا دوشنبهها تعطیل است و بلیت ورودی این نمایشگاه پنج هزار تومان است.
نوکنده خاطرنشان کرد: برگزاری نمایشگاههای متقابل این چنینی برای دو موزه در یک سال کار بسیار دشواری است، این کار اگر اتفاق افتاده است به همت و دوستی دو موزه بود و با توجه به شرایطی که در آن اشیا را جابجا کردیم که همزمان با تعطیلات تاسوعا و عاوشورا بود، میتوانم بگویم همکاران من در موزه ملی و آلیکانته 20 روز تمام نخوابیدند.
او در توضیح روند بازدید از نمایشگاه آثار موزه باستانشناسی آلیکانته اسپانیا گفت: این نمایشگاه در سه گالری طراحی شده که شامل دورههای فراپارینه سنگی، نوسنگی، مفرغ که در تاریخ اسپانیا شکل گرفته است، میشود. گالری دوم به عصر آهن، فینیقی و رابطه فرهنگی مدیترانه با بینالنهرین میپردازد. سپس فرنگ ایبری آغاز میشود که اوج شکوه فرهنگ آن را در منطقه شاهد هستیم. در ادامه شاهد شکلگیری دوره رم و تاثیر فرهنگ امپراتوری روم و اسپانیا و بعد از آن حضور اسلام و سپس مسیحیت هستیم. در عین حال دو شئی از دوره اسلامی در این نمایشگاه به نمایش درآمده که بیانگر روابط فرهنگی – هنری در دروه صفوی با اسپانیا است. گالری آخر نیز به دوره مدرن و معاصر الی کانته میپردازد که به برقراری روابط اسپانیا با چین، فیلیپین و خاور دور میپردازد.
به گفته نوکنده، قدیمیترین حکاکی روی سنگ از فرهنگ مک دانلی در دوره پارینه سنگی است. در این نمایشگاه بازدیدکنندگان میتوانند از نزدیک مواد فرهنگی شرق دریای مدیترانه را شاهد باشند. موزه الی کانته سخاوتمندانه آثار شاخص نمایشگاهی خود را به تهران فرستاد.
جوزف آلبرت کورتس (مدیرعامل بنیاد مارک و رییس موزه باستان شناسی آلیکانته) نیز با اشاره به اینکه برگزاری این نمایشگاه در نوع خود اتفاقی بزرگ و به یاد ماندنی است، گفت: نه تنها به دلیل اهمیت این موضوع بلکه به دلیل ایجاد سطح بالایی از تبادلات فرهنگی که در این نمایشگاه شاهد هستیم، بسیار خوشحالم. این نمایشگاه یکی از دستاوردهای مشترک بین موزه ملی ایران و آلیکانته است. این تجربه تاریخی است که با ایران به دست آوردیم.
وی افزود: یک اثر دیگر این نمایشگاه دوستی و پیوند ناگسستنی است که باقی میماند و اهداف و احساسات مشترک باهم پیدا کردیم و اعتماد دوجانبه و قابل اتکا ایجاد شد.
کورتس در خصوص تعداد بازدیدکنندگان از نمایشگاه ایران مهد تمدن از که از مارس تا سپتامبر در موزه آلیکانته برگزار شده بود، گفت: بیش از صد هزار بازدیدکننده در اسپانیا از این نمایشگاه دیدن کردند که معماری و هنری که در آن نمایشگاه در معرض دید درآمده بود، توسط مخاطبان با دیدن این آثار فاصلهها را بپیمایند و با کشور بزرگی به نام ایران آشنا شوند. رویکرد علمی مسئولان موزه را در دستور کار قرار دادند و این امکان فراهم شد که با عمق فعالیتهای موزه ملی ایران که یکی از غنیترین موزههای باستانشناسی دنیا است، آشنا شوند.
او ادامه داد: دوست داریم با برگزاری نمایشگاه الی کانته در تهران از ایران؛ ایرانی گرمتر و مدیترانهایتر بسازیم.
کورتس در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا گفت: واکنش مردم و بازدیدکنندگان از نمایشگاه ایران مهد تمدن در اسپانیا بسیار مثبت بود، علاوه بر استقبال از نمایشگاه پیش بینی برای انجام و بازدید بسیار خوب بود. همچنین شاهد برگزاری فعالیتهای جانبی مانند کنفرانسهای تخصصی هفته فیلم ایران، اجرای موسیقی ایرانی و فعالیتهای فرهنگی دیگر بودیم.
او ادامه داد: بازدیدهایی که مردم را با فرهنگ ایران آشنا کرد و حتی از سایر شهرهای اسپانیا نیز برای دیدن این نمایشگاه آمدند و از طریق این نمایشگاه مردم با فرهنگ و هنر مردم ایران از نزدیک آشنا شدند و در سطح بینالمللی نگاه پررنگی به برگزاری این نمایشگاه شد حتی در برنامههای رادیویی و تلویزیونی و برنامههای ملی به نمایشگاه ایران و آثار باستانی آن پرداخته شد.
رئیس موزه موزه باستانشناسی آلیکانته اسپانیا در خصوص اهداف مشترک برگزاری نمایشگاهی از آثار میراث باستانی در ایران و اسپانیا گفت: ارزشهایی که الهامبخش ما در کارهای روزانه هستند و اهمیت به میراثی که به ارث بردهایم، احیا و حفظ آن و آنچه که بتوانیم این میراث را در اختیار آیندگان قرار دهیم، از جمله اهداف ماست. قصد داریم دنبالهروی تمدنها از عهد قدیم تا جدید را نشان دهیم. این اشیا به ما نشان میدهند که چه بودیم الان چه هستیم و چه میتوانیم باشیم.
او تصریح کرد: موزهها محلی برای گفتوگو، صلح و کنار هم آمدن است و امکان لذت و بها دادن به حس کنجکاوی را ایجاد میکنند. نمایشگاه الی کانته ادامهای برای پروژه شکوهمند همکاری خواهد بود برای ما جای شگفتی بود که ایران را بشناسیم میراث ایران و میراثی که از پادشاهان باقی مانده است.
این نشست با صحبتهای محمدرضا کارگر (مدیرکل موزهها) ادامه یافت. او گفت: همکاری ایران و اسپانیا نشان میدهد که در نهایت کشورهای دارای تمدن در دنیای امروز تاثیرگذار خواهند بود. جریانهای سیاسی و نظامی به زودی میگذرد و آنچه باقی میماند گفتوگوی بین تمدنهاست. در شرایطی که ایران تحت تحریمهای آمریکاست، این همکاری برای ما حائز اهمیت است و نشان میدهد موزهها در گفتوگوهای فرهنگی فراتر از مسائل سیاسی همواره در گفتوگو با یکدیگر خواهند بود.
کارگر خاطرنشان کرد: تلاش میکنیم پنجره جدیدی از ایران به روی جهان باز کنیم چراکه بسیاری از شبکهها تصویر و پنجرهای را که دوست دارند مردم دنیا از ایران ببینند، بازمیکنند. ما اعتقاد داریم تنها پنجره واقعی که شناخت کاملی از ایران ایجاد میکند پنجرهای است که توسط میراث فرهنگی بازمی شود. علاقمندیم این فرهنگ تاریخی که مردمی تابع صلح و گفتوگو دارد را به جهان بشناسانیم. این واقعیت که ایران به تمدنهای جهانی مانند اسپانیا کمک کرده؛ بسیار مهم است و امروز هم خواهان تاثیرگذاری در تمدنهای جهانی هستیم.
به گفته او، تاکنون پنج نمایشگاه تحت عنوان هفت هزار سال تمدن ایران در پنج شهر اسپانیا طی 20 ماه برگزار شده است.
مانوئل اولسیا دومنیک (مدیر فنی موزه باستان شناسی آلیکانته) نیز گفت: سطح تخصصی و علمی بودن کارکنان موزه ملی به وضوح مشهود است ضمن آنکه در نمایشگاه آثار موزه باستانشناسی الی کانته 300 قطعه که توسط بنیاد مارک داده شدهاند و نمونهای از تاریخ و فرهنگ آلیکانته هستند، به نمایش گذارده میشود که تاریخی از مدیترانه و اسپانیا را نشان میدهد.
او ادامه داد: در این نمایشگاه میتوانیم گذر تمدنهای مختلف را در طول تاریخ ببینیم و مجموعهای از آثار از میراث رم، قبل از رم، اسلام و مسیحیت را در یکجا ببینیم.
دومنیک خاطرنشان کرد: ابزارهای سنگی ماقبل تاریخ تا مسائل روزمره عصر حاضر که گواهی بر تمدنهای گذشته و حال هستند، در این نمایشگاه به نمایش درآمدهاند.
خورخه سولر دیاز (مدیر نمایشگاه موزه باستان شناسی آلیکانته) با تاکید بر آنکه در نمایشگاه پیش رو نمونههای شگفتانگیزی به نمایشگاه گذاشته میشوند، گفت: چیدمان آثار در این نما یشگاه بسیار عالی بود.
محمدحسن طالبیان (معاون وزارت میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری) با اشاره به آنکه موزهها مرکز تجلی اندیشهها، اعتقادات و تفکر انسانها هستند، گفت: موزهها ابزاری برای دیپلماسی فرهنگی هستند و در دوستی بین کشورها و صلح موثرند. برگزاری نمایشگاه آثار موزه باستانشناسی آلیکانته اسپانیا گواه این مهم است.
به گفته او، برگزاری نمایشگاههای دوسویه بین ایران و سایر کشورها از پنج سال پیش آغاز شد و با برگزاری این نمایشگاهها به شش نمایشگاه میرسد.
وی افزود: در این میان میتوان گفت آمار موزههای کشور در حال حاضر به رقم 609 رسیده و به زودی 700 موزه در ایران خواهیم داشت. بسیاری از آنها موزههای بخش خصوصی هستند این امر نگاه جدید مردم را به موزهها نشان میدهد.
ادوارد لوپز بوسکتس (سفیر پادشاهی اسپانیا در ایران) نیز با تاکید به اهمیت تبدیل شدن سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به وزارتخانه گفت: برای ما به عنوان دولت اسپانیا این کار خیلی مهم است چراکه ایران با گستردگی فعالیتهایی که در حوزه تاریخ و تمدن دارد بسیار مهم بود که وزارتخانهای با بودجه مشخص داشته باشد که به موضوع توریسم فرهنگی بپردازد.
او ادامه داد: روابط دوجنبه ایران و اسپانیا در سطح خوبی قرار دارد، این روابط در حوزه سیاسی و اقتصادی و همچنین فرهنگی بسیار خوب است. در حوزه روابط فرهنگی، میراث فرهنگی یک عنصر مهم است که به سایر ملل نشان داده میشود توریست فرهنگی مهمترین عنصر آن است.
بوسکت با اشاره به اهمیت جهانی موزه ملی ایران گفت: موزه باستانشناسی آلیکانته اسپانیا توانسته خود را با شرایط منطبق کند این در حالی است که گرایشهای کلی در تبادلات فرهنگی بیشتر در حوزه برگزاری نمایشگاههای عطف است چراکه جابجایی و عبور از فواصل را ندارد اما جابجایی این تعداد از قطعات و اشیا کار دشواری است که باید مدنظر قرار گیرد.
او در خصوص تاثیر تحریمها در توقیف و ضبط اموال فرهنگی کشورها گفت: معمولا این نوع آثار تاریخی در چارچوب توافقات بینالمللی حفظ و نگهداری میشوند و این آثار پیرو توافقهای بینالمللی هستند. چنانچه آثار ایران از اسپانیا باز گردانده شد ولی برخی مشکلات وجود دارد که فقط مختص ایران نیست و به اشیایی که در زمانهای قبلتر از کشورها خارج شدهاند، میرسد به طور مثال آثاری که اکنون در موزه بریتانیا نگهداری میشوند بعید است که به یونان بازگردانده شوند. آثاری که از ایران به اسپانیا رفت در چارچوب و توافققات نگهداری و بازگردانده شد.
سفیر پادشاهی اسپانیا در پاسخ به خبرنگار ایلنا مبنی بر تصویری که مردم اسپانیا بعد از برگزاری نمایشگاه ایران مهد تمدن در موزه الی کانته از ایران دارند، گفت: اسپانیا در رده چهارم گردشگران ورودی اروپایی به ایران قرار دارد. سالانه تعداد گردشگران اسپانیایی که به ایران سفر میکنند، دو برابر میشود. آنها معمولا در آغاز پاییز و بهار به ایران میآیند و از کاشان اصفهان یزد و شیراز دیدن میکنند. قطعا شناخت میراث ایران تاثیر بسزایی در این فعالیتهای گردشگری داشت اهمیت گردشگری تاریخی از آن جهت است که اقشاری از جامعه به این نوع از گردش میروند که سطح دانش آنها به اندازهای است که میتوانند مثمرثمر باشند.