آیدین آغداشلو:
نقاشی قهوهخانهای آخرین نفس نقاشی سنتی ایران است
شب نقاشان قهوهخانهای با حضور علاقمندان در موزه ملی ایران برگزار شد.
به گزارش ایلنا، شب نقاشان قهوهخانهای با حضور مهدی سیف (رئیس ستاد گردشگری شهرداری تهران)، جبرئیل نوکنده (رئیس موزه ملی ایران)، علی دهباشی (سردبیر مجله بخارا)، آیدین آغداشلو (نقاش، گرافیست، نویسنده و تصویرگر کتابهای درسی ایران) و منصور عباسی (نقاش قهوهخانهای)، در سالن همایشهای موزه ملی ایران برگزار شد.
در ابتدای این مراسم علی دهباشی (سردبیر مجله بخارا) با تقدیر و تشکر از ستاد گردشگری شهرداری تهران و موزه ملی ایران در برگزاری پانصد و هفتمین شب بخارا، برنامه را آغاز کرد.
در ادامه نوکنده (رئیس موزه ملی ایران) ضمن خیر مقدم به میهمانان با بیان اینکه نقاشی قهوهخانهای تجلی ذهن واقعیتگرا و خیالپرداز نقاش ایرانی است، گفت: نقاشان قهوهخانهای همیشه زندهاند و در حافظه تاریخ این سرزمین به یادگار خواهند ماند.
منصور عباسی در ادامه این مراسم با اشاره به شیوه زندگی و تاثیر پدرش گدا علی عباسی بر ذهن او، به توصیف محتوای تعدادی از آثار خود و پدرش پرداخت و گفت: نقاشی قهوهخانهای صرفاً یک نقاشی معمولی نیست و در اصل پیامی دارد و آن پیام، زنده کردن فرهنگ، باورها، اسطورهها و قهرمانان مردمی ایران است.
وی افزود: این هنر میتواند بهعنوان کالای گردشگری، صنایعدستی و مردمی ایران معرفی و به نسل جوان مشتاق آموزش داده شود تا اسطورهها و قهرمانان خود را بهتر بشناسند.
دیگر سخنران این مراسم آیدین آغداشلو با بررسی سیر تحول نقاشی قهوهخانهای گفت: این هنر نقاشی مردمی است به دلیل اینکه بر اساس توافق عام و همگانی که بر مبنای سنت بود، شکل میگرفت و تفاهم و توافق میان هنرمند، سفارش دهنده و بیننده برقرار بوده است.
وی اظهار داشت: نقاشی قهوهخانهای دنباله سنت معناگذاری نقاش ایرانی است و تقابل دو جهان خیر و شر را نشان میدهد و با این تلمیح که شر ظاهراً و موقتاً پیروز است، اسباب دلگرمی را فراهم میکند.
آغداشلو در پایان سخنان خود افزود: نقاشی قهوهخانهای آخرین نفس نقاشی سنتی ایران است، ادامه پیدا میکند، تکرار میشود و بینندگانش را خواهد داشت.