الهام غفوری در گفتوگو با ایلنا مطرح کرد:
پایتخت هرچه جلوتر میرود، خطرناکتر میشود
الهام غفوری ضمن بیان اینکه استفاده از بازیگران تازه در سریالسازی تمام دنیا مرسوم است، درباره اینکه چرا تهیهکنندگان ایرانی راغب به استفاده از چهرههای تازه در سریالهای کمدی نیستند، توضیح داد: وقتی متن خیلی خوب نباشد؛ دوستان میگویند یک بازیگر میآوریم و او خودش کاری که باید را انجام میدهد. در صورتی که این کار غلط است.
به گزارش خبرنگار ایلنا، مجموعههای کمدی تلویزیون نسبت به آثار دیگر همواره از سوی مردم با استقبال بیشتری مواجه میشود اما چندی است که این مجموعهها نتوانستهاند، قدرت گذشته خود را بازنمایی کنند. دور شدن چهرههای مطرح کمدی همچون مهران مدیری و رضا عطاران از تلویزیون، به زعم بسیاری؛ یکی از دلایل اصلی بوده که سبب چنین اتفاقی شده است. اما با این تفاسیر بازهم تهیهکنندگان این سریالها به سراغ چهرههای تازه نرفته و همچنان از کمدینهای گذشته تلویزیون استفاده میکند. به این بهانه با الهام غفوری یکی از تهیهکنندگان سریالهای کمدی که تهیهکنندگی سریال پرطرفدار «پایتخت» را نیز در کارنامه دارد، به گفتگو پرداختیم.
الهام غفوری(تهیهکننده تلویزیون) در پاسخ به اینکه آیا کمبود بازیگران جوان در حوزه کمدی، میتواند در ادامه روند تولید این آثار را با مشکل مواجه میکند، به ایلنا گفت: این موضوع قطعا در روند ساخت آثار کمدی موثر بوده و ساخت آنها را با مشکل مواجه میکند. به هر حال حداقل هر ده سال باید نسلهای تازه بازیگری به سینما و تلویزیون معرفی شوند تا به این صورت هم جوانهای این حوزه بتوانند رشد کنند و به جایگاه بازیگران حرفهای کمدی ما برسند و هم اینکه مخاطبان با چهرههای تازه در این حوزه آشنا شوند.
وی افزود: این موضوع نیازمند این بوده که در سرمایهگذاریهایی که برای سریالها انجام میشود، بخشی را واقعا از چهرههای جوان استفاده کنند.
غفوری درباره دلیل استفاده نکردن از چهرههای تازه در سریالهای کمدی بیان کرد: حس من این است که به دلیل بالا رفتن هزینهها جرئت ریسک کردن مقداری پایین آمده است. در صورتی که به طور کل همیشه این مجموعههای تلویزیونی بودند که سبب معرفی بازیگران ارزشمندی به سینما شدهاند.
این تهیهکننده ادامه داد: تمام کسانی که حداقل در این حوزه معروف هستند و اکنون باعث فروش فیلمها میشوند، نقطه آغازشان در تلویزیون بوده است. به این ترتیب نیاز است که اولا کارهای طنز بیشتری در تلویزیون تولید شود و دوما دستاندرکاران این مجموعهها، ریسک کرده و در کارهای خود از بازیگران جوان استفاده کنند.
وی افزود: به عنوان مثال مهران مدیری در گذشته گروهی از بازیگران جوان که آن زمان هیچکدام چهره نبودند را تشکیل داد و با هم ساعت خوش و مجموعههای کمدی بسیاری را برای تلویزیون ساختند و امروز هر کدام از آن جوانها چهرههای سینما و تلویزیون ما شدهاند. این موضوع به طور مرتب باید تکرار شود و تنها مختص به حوزه طنز نیست. به نوعی ما در ژانرهای دیگر نیز در بخش بازیگری با کمبود مواجه هستیم و خیلی کم بازیگران جوان معرفی میشوند.
غفوری در پاسخ به این پرسش که چرا تهیهکنندگان سریالهای کمدی تلویزیون همچون سریالهای جدی که در ماههای گذشته به استفاده از چهرههای جوان رو آوردهاند، چنین ریسکی را انجام نمیدهند، توضیح داد: استفاده از بازیگران تازه در سریالسازی تمام دنیا اتفاقی مرسوم است. به نوعی میتوان گفت که اکنون همه سریالهای خارجی نیز از چهرههای جدید و بکر استفاده میکنند و به اعتقاد من، استفاده از این چهرهها خیلی هم بهتر است چراکه تماشاگر با توجه به تازگی این بازیگران فرضی برای حدس زدن پایان داستان ندارد.
این تهیهکننده ضمن بیان اینکه ریسک استفاده از بازیگران جوان باید صورت گیرد، درباره اینکه چرا تهیهکنندگان این حوزه به این کار راغب نیستند، اظهار داشت: ما در حوزه طنز مشکلات اساسی دیگری هم داریم که از آن جمله میتوان به متن اشاره کرد. به نوعی وقتی متن خیلی خوب نباشد؛ دوستان میگویند یک بازیگر میآوریم و او خودش کاری که باید را انجام میدهد. در صورتی که این کار غلط است. در واقع برای تولید یک سریال کمدی باید متن و بازیگردانی خوبی داشت که در این حوزه متخصص باشد.
وی ادامه داد: به عنوان مثال روزی که استارت سریال پایتخت زده شد، خیلی از دوستان با من تماس گرفته و فکر میکردند؛ چون بقیه بازیگران طنز سر کارهای نوروزی دیگری هستند، من نتوانستم از آنها استفاده کنم و مجبور به استفاده از چهرههای جدید شدهام. درصورتی که این طور نبود و بازیگران پایتخت، همگی بازیگران خوب تئاتر بودند. ولی حضور خود محسن تنابنده به عنوان بازیگردان که بتواند این استعدادها را کشف کند، خیلی مهم بود.
غفوری افزود: به نوعی فقط این نیست که شما چهرههای تازهای را انتخاب کنید، این چهرهها باید درست هدایت شوند تا اتفاقی که مطلب بوده ایجاد شود. یعنی اگر شما روی بازیگر سرمایهگذاری نکنید، قطعا باید روی بازیگردان سرمایهگذاری کنید که بازیگرانی که آمدهاند را تبدیل به چیزی که میخواهید بکند.
تهیهکننده سریال پایتخت درباره سختیهای در ساخت ۵ فصل از این مجموعه با آنها مواجه بوده است، گفت: پایتخت هرچه جلوتر میرود، خطرناکتر میشود چراکه در حقیقت این مجموعه در حال رقابت با فصلهای گذشته خود است. اما به نوعی حضور محسن تنابنده به عنوان یک متخصص در حوزه بازیگردانی به اینکه بازیگرها درست هدایت شوند، خیلی کمک کرده است. البته بخش مربوط به میزانسن و ساخت کار که به عهده خود آقای مقدم بوده که در کارگردانی تبحر دارد.
وی در ادامه بیان کرد: در کنار هم قرار گرفتن این دو نفر خیلی کمک کرده که حال هر چهرهای هم وارد پایتخت میشود، میدرخشد. علت این موضوع این است که بازیگران واقعا برای آن نقش زحمت میکشند و زمان زیادی را صرف این موضوع میکنند. به عنوان مثال تمرین سکانسهای پایتخت، به مراتب طولانیتر از زمانی است که خود آن سکانس باید گرفته شود. یعنی اگر شما دو ساعت وقت دارید تا سکانسی را بگیرید، حدود سه ساعت برای آن سکانس تمرین میشود و تا بازیگران به شرایط دلخواه خود نرسند؛ آن صحنه فیلمبرداری نمیشود.
غفوری ضمن بیان اینکه اکنون سریال پایتخت در مرحله نگارش فیلمنامه قرار دارد، در رابطه با شخصیت بهبود و اینکه قرار است به چه صورت در سریال حضور داشته باشد، گفت: بهبود نه روح بوده و نه داستان در گذشته روایت میشود. پایتخت مثل همیشه خیلی رئال جلو رفته و دلایل نبود شخصیت بهبود هم کاملا برای مخاطب مشخص میشود.