در گفتوگو با ایلنا مطرح شد؛
وقتی در رادیو کار میکنید، پول خودش میآید/ درگیر جذب اسپانسر نیستیم/ به جای ۵ شیفت، ۷ شیفت کار میکنیم
یک تهیهکننده رادیو با بیان اینکه فرایند اسپانسر گرفتن برنامههای رادیویی متفاوت است، گفت: رادیو با تلویزیون متفاوت بوده و اگر برنامهای اسپانسر داشته باشد، همه درآمد آن به واحد صندوق ارزی سازمان واریز میشود و تفاوت چندانی در دستمزد عوامل برنامهساز ایجاد نمیکند.
عباس پیری (تهیهکننده و گوینده رادیو) درباره سختیهایی که تهیهکنندگان برای ساخت برنامههای مختلف در رادیو با آن مواجه هستند، به خبرنگار ایلنا گفت: در مورد شرایط اقتصادی کار باید بگویم به هر حال کسانی که برای کار کردن به رادیو میآیند؛ دنبال تجارت نبوده و برای عشق خود میآیند. به شخصه من که ۲۴ سال در رادیو هستم، چنین انگیزهای داشتم و دستمزد برنامهای که سر آن میروم، برایم تفاوتی ندارد و برآوردی برای آن انجام نمیدهم. فکر میکنم که برای دوستان من هم به همین صورت باشد و دستمزد پایین و بالا تفاوت چندانی برایشان نداشته باشد. البته وضعیت از لحاظ تکنولوژی نیز نسبت به گذشته بهتر شده و اکنون کارها راحتتر صورت میگیرد.
وی در ادامه افزود: جناب خجسته معاون صدا در این باره حرف جالبی میزدند. ایشان میگفتند؛ شما وقتی در رادیو کار میکنید، پول هم خودش میآید. شاید در گذشته با ۵ شیفت در رادیو میتوانستیم خرج و مخارج خود را تامین کنیم ولی الان با ۷ شیفت این کار انجام میشود. در نهایت باید بگویم که با همه سختیها کسی که در رادیو کار میکند، مطمئنا زندگیاش نیز میچرخد و مشکلی نخواهد داشت. به هر حال برآورد رادیو همان که بوده مانده و قرار هم نیست کسی که به رادیو آمده، دستمزد سینما و تلویزیون را بگیرد و خودش هم میداند که اینجا رادیو است و اگر به کارش علاقه داشته باشد، با دو برنامه و دو شیفت اضافه کار کردن جبران نوسانات تورمی را میکند.
این تهیهکننده رادیو درباره وضعیت جذب اسپانسر برای برنامههای رادیویی نیز توضیح داد: به طور کلی در تلویزیون تهیهکننده درگیر این کارهاست ولی در رادیو ما واحد اجرایی داریم که آنها قراداد و مسائل مالی را فیکس میکنند و ما در آن دخیل نیستیم ولی قاعدتا برنامهای که صدا میکند، سر و کله واحد بازرگانی و اسپانسر هم در آن پیدا میشود و قاعدتا توجه ویژهتری به آن برنامه خواهد شد. بنابراین ما به عنوان تهیهکننده و برنامهساز درگیر جذب اسپانسر نیستیم و ارتباطی به ما ندارد.
پیری درباره اینکه آیا وجود یک اسپانسر سبب تغییر دستمزد عوامل اجرایی یک برنامه میشود یا خیر نیز، اظهار داشت: در سیستم رادیو صندوق ارزی وجود دارد که بر طبق آن هر جا و هر شبکهای که قرارداد مالی ببندد، پول حاصل از آن به این صندوق ارزی سازمان واریز میشود و به هیچ وجه به جیب تهیهکننده نمیرود. ولی به دلیل اینکه آن برنامه یک برنامه مشارکتی بوده و دو کارفرما دارد که یکی از آنها معاونت صدا و دیگری صاحب اسپانسر است، باید توجه ویژهتری به آن برنامه شود و قاعدتا برآورد آن هم قدری فرق میکند ولی آنقدری متفاوت نیست که بگوییم سود اسپانسر تماما به جیب عوامل برنامه میرود.
این تهیهکننده در بخش دیگری از صحبتهایش درباره خط قرمزهای رادیو نسبت به تلویزیون نیز اظهار کرد: خط قرمز تلویزیون و رادیو ندارد، دستورالعملی است که به ما میدهند و ما طبق آن اجرا میکنیم. به نظر من عملکرد سازمان در هر دو مدیوم یکی بوده و تفاوتی با هم ندارند. قاعدتا انتقادهایی که مطرح میشود نیز بسته به زمان و شرایط خاص آن موقع بوده و به این صورت نیست که سیاست شبکهای با شبکه دیگر متفاوت باشد.
وی همچنین درباره اینکه خط قرمزها تا چه اندازه مانعی برای برنامهسازی در رادیو است، گفت: به اعتقاده بنده هرچه شما با امکانات کمتری بتوانید برنامه بهتری را تولید کنید؛ از اهمیت بیشتری برخوردار است؛ نه اینکه ما همه چیز داشته باشیم و بعد اتفاق ویژهای را رقم بزنیم. این کار همچون کار فیلمسازی است که در جمهوری اسلامی کار میکند و در نشان دادن حجاب خانمها در منزل و هنگام خواب نیز محدودیت دارد. در واقع این هنر فیلمساز است که طوری این موضوع را نشان دهد که همه آن را باور کنند.
پیری در ادامه گفت: این هنرمندی یک هنرمند را میرساند که در شرایطی که هست بتواند بهترین فیلم و سریال را بسازد و مردم هم از آن رضایت داشته باشند. در واقع این جریان برای ما هم صادق است. قاعدتا هر برنامهسازی در هر شهر و کشوری که باشد، باید چهارچوبهایی را مدنظر داشته باشد. در کشورهای خارجی نیز به همین صورت بوده و آنها هم اصول و نموداری را به برنامهساز میدهند و او باید طبق همان نمودار برنامه خود را تولید کند و حق خارج از آن چهارچوب اجرا کردن را ندارد. اینجا هم مثل همه جای دیگر یک نمودار و خطی برای برنامهساز تعیین شده است.
وی در پایان درباره برنامههایی که در حال حاضر تهیه آنها را برعهده دارد نیز گفت: برنامه موج جوانی بر طبق روال سه ساله خود هر هفته پنجشنبه و جمعه ساعت ۱۹ تا ۲۰ پخش شده که ما در آن به دعوت فرمانداری هر شهر و استان هر هفته به یکی از شهرها میرویم و برنامه خود را اجرا میکنیم. این برنامه اولین برنامه استیجی معاونت صدا بوده که در حال اجرا شدن است. یعنی همچون برنامههای سیما اجرا میشود با این تفاوت که ما صدا هستیم و برنامه به صورت زنده از شبکه جوان پخش میشود. برنامه دیگری که در حال حاضر در آن مشغول هستم، رنگین کمان بوده که برنامه صبح جمعه رادیو جوان است و از برنامههای شاد و مفرح به شمار میآید.