معاون سیما در گفتوگو با ایلنا مطرح کرد؛
سلبریتیها میتوانند برنامههای نوروز را اجرا کنند/ چهارچوب اجراها قابل انتشار است
مرتضی میرباقری با بیان اینکه آییننامهای وجود دارد که در آن ویژگیهای مجری تلویزیون ذکر شده و قابل انتشار است گفت: سلبریتیها هم میتوانند کاندیداهای شبکهها برای اجرای برنامههای نوروز باشند.
به گزارش خبرنگار ایلنا، علیرغم واکنشهای متعدد به اجرای چهرههای معروف در تلویزیون، سلبریتیها همچنان به اجرای برنامههای مختلف در رسانه ملی میپردازند و حتی برای برنامههای مناسبتی همچون شب یلدا انتخاب اول همانها هستند. البته این اقدام موافقانی دارد که یکی از مطرحترین آنها مرتضی میرباقری (معاون سیما) است که چندی پیش در اینباره گفته بود، مردم به چهرههای مشهور علاقه دارند و سلبریتیها بیشتر توجه آنها را جلب میکنند.
این صحبت از سوی معاون سیما واکنشهای بسیاری را به همراه داشت و اکنون این پرسش مطرح است که آیا علاقه مردم به یک فرد میتواند دلیل کافی برای انتخاب او برای اجرای برنامههای مختلف باشد. با معاون سیما در این باره به گفتگو پرداختیم.
باتوجه به صحبتهایی که درباره انتخاب مجریهای سلبریتی در تلویزیون مطرح کردید؛ این پرسش مطرح است که چهارچوب اجرا در معاونت سیما چه تعریفی دارد و یک فرد چه قابلیتهایی باید داشته باشد تا به عنوان مجری در صداوسیما انتخاب شود و مورد قبول شما باشد؟
در رابطه با مجریان آییننامهای داریم که در آن ویژگیهای فنی و خصوصیتهایی که آنها باید از نظر شکلی و سنخیت با برنامهها داشته باشند، مشخص شده است. این آییننامه موجود بوده و قابل انتشار هم هست چراکه ما در رابطه با مجریان به صورت نوبهای، هفتهای و ماهانه براساس یکسری شاخصها ارزیابیهایی را انجام میدهیم. یعنی شاید این قضیه در ۱۰ عنوان کلی و ۴۰، ۵۰ عنوان جزئی به اصطلاح وجود داشته باشد.
بر اساس سلسله مراتب تشکیلاتی که داریم، این روابط و چهارچوبها را در اختیار شبکهها قرار میدهیم، شبکهها هم در اختیار گروههای خودشان قرار داده و آنها هم در اختیار تهیهکنندگان برنامههای خودشان قرار میدهند. ممکن است یک شبکه، گروه اجتماعی، اقتصادی، معارف و مواردی از این دست داشته باشد، ما این چهارچوبها را در اختیار رئیس گروه قرار میدهیم و آنها در اختیار تهیهکنندههای خود قرار میدهند. یک ویژگی کلی که باید همه آنها داشته باشند، این بوده که ما در ستاد آنها تایید کنیم و بقیه مطالب در خود مجموعه شبکه انجام میشود.
با توجه به این روند شاهد اجرای سلبریتیها در ایام نوروز خواهیم بود؟
فعلا هنوز در رابطه با برنامههای نوروزی تصمیمگیری نکردهایم ولی سلبریتیها هم میتوانند کاندیداهای شبکهها باشند و آنها را به ما معرفی کنند. معمولا ما در یک مناسبتهای خاص سعی میکنیم، ملاحظات دقیقتری را اعمال کنیم، ولی به صورت روتین همان نکاتی است که ذکر کردم.
ولی اجرا هم مثل همه حرفههای دیگر نیاز به آموزش دارد و اجراهای شب یلدا توسط سلبریتیها مورد انتقاد بسیاری قرار گرفت.
حتما و یقینا شبکه هم به این ظرفیت توجه میکند و مجریای را میگذارد که بتواند مخاطبان بیشتری را برای او بیاورد و برنامه موثرتری داشته باشد. البته اگر از عهده برنیامده باشد، حتما از آن استفاده نخواهد کرد. یعنی به این صورت نیست که شبکه اگر ببیند کسی از عهده کارش برنیامد، راضی باشد. چون رقابتی وجود دارد که مخاطبان را راضی نگه دارند.
به نوعی میتوان گفت که شبکهها بر اساس نظر مخاطبان عمل میکنند. از نظر معاونت سیما این موضوع مشکلی ندارد؟
چندین شاخصه داریم که یکی از آنها مخاطب است. البته مخاطب شرط لازم بوده ولی شرط کافی نیست. یعنی به نوعی اگر رسانه مخاطب نداشته باشد که دیگر رسانه نیست. ما مخاطب را برای یک سلسله پیامها و مقاصد و معارفی که مدنظرمان است، میخواهیم که شرط لازم ما بوده ولی باید کسی بتواند افراد را بنشاند و آماده کند تا پیامی که قرار است منتقل شود.