در باب اعتراضها و حاشیههای آخرین کار مهدی یراحی؛
ترکشهای یک پارهسنگ!
پس از انتشار تکآهنگ «پارهسنگ» توسط «مهدی یراحی» میزان اعتراضها و حواشی به متن ترانه این اثر و موزیک ویدئوی آن بیشتر شده است.
به گزارش خبرنگار ایلنا، چند روز پس از انتشار تکآهنگ «پارهسنگ» توسط «مهدی یراحی»، میزان اعتراضها و حواشی به متن ترانه این اثر و موزیک ویدئوی آن بیشتر شده است.
یراحی در این تک آهنگ که نخستین تراک از آلبوم «سه گاه اجتماعی اول» اوست، ضمن انتقاد از برخی تصمیمهای سیاسی مسئولان کشور در دهه 60، از زبان نسل این دهه و مصائب آنان که تا امروز نیز ادامه دارد، سخن گفته است.
ضمن آنکه وی در موزیک ویدئوی این اثر، با پوشش لباس نظامی ظاهر شده که بازوبندی با شمائل دولت آلمان نازی به بازو بسته و صحنههایی از فقر و کمبودهای اجتماعی مردم را به تصویر میکشد.
این تراک و موزیک ویدئوی آن طی چند روز گذشته، حواشی بسیاری را به خود دید تا اینکه از صبح دیروز، صحبتهایی مبنی بر ممنوعالفعالیت شدن این خواننده در فضای مجازی منتشر شد. خبری که البته با واکنش دفتر موسیقی وزارت ارشاد مواجه شد و آنها هر گونه ممنوعالفعالیتی این خواننده را رد کردند و در عوض، شرکت موسیقی که برای دریافت مجوز این ترانه و موزیک ویدئوی آن اقدام کرده بود را احضار نموده و قرار است ادامه فعالیت این شرکت و البته تکلیف این آهنگ و موزیک ویدئو، در جلسه امروز مشخص شود چراکه متن ترانه و کلیپی که آنها برای دریافت مجوز به ارشاد ارائه کرده بودند، با آن چیزی که به گوش رسید و دیده شد، تفاوتهایی دارد.
با این حال «مهدی یراحی» ترجیح داد به جای مصاحبه در این مورد، نکاتی را در کنسرت شب گذشته خود به زبان بیاورد. او گفت:«چهارشنبه هفته گذشته بود که از دفتر موسیقی وزارت ارشاد با ما تماس گرفتند و اطلاع دادند که من و شرکت «جام سبز» تا اطلاع ثانوی ممنوعالکار هستیم و باید شنبه (امروز) با حضور در دفتر موسیقی، توضیحات خودمان را ارئه دهیم.هر چند که ما دلیل این احضار و ماجرا را نمیدانیم. البته خودم هنوز نمیدانم ممنوعالکار هستم یا نه چون کار بدی نکردم که بخواهد ممنوعیت شامل حال من شود.»
این برای دومین بار در طول امسال است که یک تراک موسیقی، در سطح گستردهای، با واکنشهای متفاوتی مواجه میشود. پیشتر مشکلاتی که برای آلبوم «ابراهیم» محسن چاووشی پیش آمده بود نیز با وساطت و نرمش بیشتر معاونت موسیقی وزارت ارشاد، رفع و آلبوم منتشر شد اما شکل صریحتر انتقادات، این بار از زبان یراحی، موج جدیدی از واکنشها به این شکل موسیقی را در پی داشته است.
البته این شکل موسیقی در کارنامه یراحی، مسبوق به سابقه است .او 23 آبان امسال و در سالروز تولدش، قطعه «سرسام» را با چاشنی اعتراضی کمتری به نسبت «پارهسنگ» منتشر کرد و یک هفته پیش نیز در حمایت از کارگران فولاد اهواز و اعتراض به دستگیری آنها، با یونیفرم کارگری آنها، به روی سن رفت و به اجرای برنامه پرداخت.
حالا اما شکل اعتراضی موسیقی یراحی که با ترانهای از «روزبه بمانی» همراه شده، وجه صریحتر و «ضدجنگ» به خود گرفته و تم موزیک ویدئوی اثر نیز به محفلی برای بروز انتقادها تبدیل شده است.علیالخصوص صحنه پایانی این کلیپ که با اجساد کشتهشدگان جنگ در ایران پوشش داده شده و همزمان، به عادت رسم مسیحیان، صدای ناقوس کلیسا نیز شنیده میشود.
پیگیری خبرگزاری ایلنا برای برقراری تماس با «مهدی یراحی» ادامه دارد.
متن تراک «پارهسنگ» به این شرح است:
به تکتک شقیقههای پارهسنگ خوردو
یهباره دستمون به ضامن تفنگ خوردو
مرگ بردو دوباره عقل مردو
تموم خاطراتمون گره به جنگ خوردو
طرح تخریب خونههای ما کلنگ خوردو
تا رسیدیم مدرسه همیشه زنگ خوردو
مرگ بردو دوباره عقل مردو
تموم خاطراتمون گره به جنگ خوردو
من نمیدونم چرا نمیتونم بفهمم اینو
چرا به ختم جنگ این همه درنگ خوردو
یه نسل دیگه رفت جنگ برنگشت
رفت و رفت و برنگشت
من آخرین شهید این قبیلم
قببلهای که آب و نون ندارن
قبیلهای که خیلی از شهیداش
حتی یه تیکه استخون ندارن
به من یک نفر بگه کجای کاریم
تقاص جنگو پای چی باید بذاریم
چرا هنوز زندگی نداریم
به من یک نفر بگه کجا رسیدیم
چه جوریه که زنده موندیم و شهیدیم
یه خواب خوش عمریه ندیدیم
من نمیدونم چرا نمیتونم بفهمم اینو
چرا به ختم جنگ این همه درنگ خوردو
یه نسل دیگه رفت جنگ برنگشت
رفت و رفت و برنگشت