خبرگزاری کار ایران

روزی برای هنرنمایی سه‌تازنوازان/هرچه بزرگ‌تر می‌شوند ارتباط عاطفی‌شان با ساز کمتر می‌شود

روزی برای هنرنمایی سه‌تازنوازان/هرچه بزرگ‌تر می‌شوند ارتباط عاطفی‌شان با ساز کمتر می‌شود
کد خبر : ۶۶۴۶۲۵

دوازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان که این روزها بخش موسیقی دستگاهی ایران را در تالار رودکی پشت سر می‌گذارد، در دوازدهم شهریور به سراغ ساز سه‌تار رفت.

به گزارش ایلنا، شرکت‌کنندگان دوازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان روز دوشنبه، دوازدهم شهریور در سه رده سنی الف، ب و ج روی صحنه رفتند و با یکدیگر به رقابت پرداختند. هیات داورانی متشکل از حسین علیزاده، داریوش پیرنیاکان، مسعود شعاری و بهداد بابایی به تماشای اجراهای این نوازندگان و داوری آن‌ها نشستند.

روزی برای هنرنمایی سه‌تازنوازان/هرچه بزرگ‌تر می‌شوند ارتباط عاطفی‌شان با ساز کمتر می‌شود

سه‌تارنوازان کار خود را با گروه سنی الف آغاز کردند. این گروه سنی که به دو بخش الف ۱ و الف ۲ تقسیم‌بندی شده بود، با 11 نوازنده صدای سه‌تار را در تالار رودکی طنین‌انداز کردند.

روزی برای هنرنمایی سه‌تازنوازان/هرچه بزرگ‌تر می‌شوند ارتباط عاطفی‌شان با ساز کمتر می‌شود

ایلیا بازیاری، علی چراغی، محمدحسین رجبی و محمدحسین سجادی در گروه سنی الف ۱ و سید محمد حسان امامی، امید جوراب بافان، یونس ذوالفقاری، پرهام شیروانیون، محراب قلعه جوقی، ریحانه کدخدایی و حافظ کریمی در گروه سنی الف ۲ شرکت کرده بودند.

روزی برای هنرنمایی سه‌تازنوازان/هرچه بزرگ‌تر می‌شوند ارتباط عاطفی‌شان با ساز کمتر می‌شود

داوران اجراهای این رده سنی را دیدند و از آن‌ها خواستند قسمت‌هایی را که مورد نظر است، بنوازند.

پس از درنگی نوبت به گروه سنی ب رسید. سه‌تارنوازان این گروه سنی به ترتیب محمدجواد احمدزاده، عبدالله جهانسری، کیمیا ذاکریان، آلاء زارعی دهقی، محمدرضا علوی هریس، مهرداد گل محمدی و محمد امین مولایی نام داشتند که با پاسخ دادن به سوال‌های داوران رپرتوار تعیین شده برای این رده سنی را به اجرا درآوردند.

روزی برای هنرنمایی سه‌تازنوازان/هرچه بزرگ‌تر می‌شوند ارتباط عاطفی‌شان با ساز کمتر می‌شود

بخش سوم این روز متعلق به پنج شرکت‌کننده در رده سنی ج بود. این گروه سنی باید به طور کامل به دستگاه راست پنجگاه، پیش درآمد راست پنجگاه، رنگ راست پنجگاه و چهار مضراب راست پنجگاه مسلط می‌بودند، داوران نیز پیرامون همین رپرتوار از آنان خواستند تا بنوازند. رضا ابراهیمی کلاریجانی، رضا اسدی، پویا خسروی، کاوه صفاریان و حمیدرضا عبادی اسامی نوازندگان این گروه بود.

روزی برای هنرنمایی سه‌تازنوازان/هرچه بزرگ‌تر می‌شوند ارتباط عاطفی‌شان با ساز کمتر می‌شود

سید محمدمجتبی حسینی (معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) و علی ترابی (مدیرکل دفتر موسیقی) مهمانان ویژه جشنواره ملی موسیقی جوان در روز دوشنبه، دوازدهم شهریور بودند.

تالار رودکی در این روز از موسیقی دستگاهی از سه‌تارنوازان نقاط مختلف کشورمان میزبانی کرد تا برگزیدگان بخش نهایی را در روز اختتامیه خود که هجدهم شهریور برگزار می‌شود، معرفی کند.

روزی برای هنرنمایی سه‌تازنوازان/هرچه بزرگ‌تر می‌شوند ارتباط عاطفی‌شان با ساز کمتر می‌شود

جشنواره ملی موسیقی جوان یکی از ارزشمندترین رویدادهای هنری است

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که دوشنبه 12 شهریور مهمان ویژه جشنواره ملی موسیقی جوان بود می‌گوید جشنواره ملی موسیقی جوان یکی از ارزشمندترین رویدادهای هنری و از این جهت مایه افتخار است.

سید محمدمحتبی حسینی در حاشیه بازدید از دوازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان گفت: جشنواره ملی موسیقی جوان یکی از ارزشمندترین رویدادهای هنری و از این جهت مایه افتخار است که جوانان موسیقی اصیل ایرانی، کلاسیک و همچنین موسیقی نواحی را دنبال می‌کنند.

او ادامه داد: این موسیقی‌ها بخش اعظم شناسنامه شنیداری ما را تشکیل می‌دهند و من هرگاه در طول جشنواره به تماشای اجراها آمدم از این که فرزندان امروز ایران و هنرمندان فردا با این کیفیت به فراگیری رشته‌های هنری ایرانی مشغول هستند و به این موضوع اهتمام می‌ورزند بسیار خوشحال شدم.

روزی برای هنرنمایی سه‌تازنوازان/هرچه بزرگ‌تر می‌شوند ارتباط عاطفی‌شان با ساز کمتر می‌شود

هرچه گروه سنی افزایش پیدا می‌کند، ارتباط عاطفی‌ با ساز کمتر می‌شود

بهداد بابایی که به عنوان داور بخش سه‌تار در جشنواره حاضر است معتقد است: شرکت‌کنندگان به واسطه استعداد و توانایی که دارند می‌درخشند. هرچه گروه سنی افزایش پیدا می‌کند احساس می‌شود که ارتباط عاطفی‌شان با ساز به میزان تمرینات‌شان در حال کاهش است اما رده‌های سنی پایین عملکرد بهتری دارند.

روزی برای هنرنمایی سه‌تازنوازان/هرچه بزرگ‌تر می‌شوند ارتباط عاطفی‌شان با ساز کمتر می‌شود

سطح شرکت‌کنندگان ساز سه‌تار نسبت به تار پایین‌تر بود  

بهروز همتی دیگر داور حاضر در بخش سه‌تار می‌گوید: شرکت‌کنندگان سطح نسبتا قابل قبولی داشتند. البته نسبت به ساز تار یک مقدار سطح‌شان پایین‌تر بود. تعداد شرکت‌کنندگان در ساز سه‌تار خوب بود و در مقایسه با ساز تار گروه ب و ج در مرتبه پایین‌تری قرار داشتند. من فکر می‌کنم برنامه‌ریزی جشنواره امسال نیز بسیار عالی انجام شده بود.

روزی برای هنرنمایی سه‌تازنوازان/هرچه بزرگ‌تر می‌شوند ارتباط عاطفی‌شان با ساز کمتر می‌شود

هنوز درک عمیقی از دستگاه‌ها و گوشه‌ها ندارند 

مسعود شعاری، عضو هیأت داوران بخش سه‌تار در رابطه با پیشرفت نوازندگان حاضر در جشنواره می‌گوید: از نظر من سن رشد و پیشرفت نوازندگان در حال کاهش است و این مسئله جای امیدواری دارد. اما از لحاظ کیفی احساس می‌کنم که باید روی بالا بردن کیفیت آثار تمرکز کرد. هنرجویان در رده‌های سنی پایین زودتر به هنر و البته موسیقی علاقه‌مند می‌شوند. چون موسیقی هنری است که باید نسبت به آن تعمق داشت و عمیقا با آن ارتباط برقرار کرد. به نظر من این تعمق هنوز در نوازندگان شکل نگرفته و حتی در موسیقی دستگاهی من احساس می‌کنم که حفظ می‌کنند ولی هنوز درک عمیقی از دستگاه‌ها و گوشه‌ها ندارند و باید این اتفاق بیفتد و بتوانند بداهه‌نوازی‌های خوبی داشته باشند و خلق کنند.

همچنین شعاری در مورد نقش دبیر جشنواره گفت:خوشبختانه امسال دبیر جشنواره از پیشنهاد های هنرمندان و اساتید برای بهتر شدن جشنواره استقبال کردند و امیدوارم با این رویه مثبت شاهد اتفاقات خوبی در جشنواره جوان باشیم.

روزی برای هنرنمایی سه‌تازنوازان/هرچه بزرگ‌تر می‌شوند ارتباط عاطفی‌شان با ساز کمتر می‌شود

از اجراها بسیار راضی بودیم

داریوش پیرنیاکان در خصوص اجراهای این دوره گفت: از اجراها بسیار راضی بودیم و نسبت به سال‌های گذشته گروه‌های ب و ج بهتر بودند و من فکر می‌کنم جشنواره امسال با مدیریت آقای دکتر اسعدی بسیار درخشان برگزار شد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز