بسیاری از مسئولان در فضای ایزوله هستند/اطلاعرسانی در شرایط بحران نیازمند استفاده از ابزارهای جدید رسانهای است
اکبر نصراللهی گفت: بسیاری از مسئولان در فضای ایزوله هستند و نمیدانند در بیرون از دفتر و ادارهشان چه میگذرد؛ تا وقتی که اینگونه باشد و نخواهند از ابزارهای جدید رسانهای استفاده و تغییرات پیرامون خود را درک کنند و خود را با آن انطباق دهند، یقینا در اطلاعرسانی بهویژه در شرایط بحران بازنده خواهند بود.
به گزارش ایلنا، اکبر نصراللهی در نشست نقد و بررسی پوشش خبری زلزله با بیان نقش مهم فضای مجازی در اطلاعرسانی بحران کار گفت: مسئولان باید فضای مجازی را به عنوان رسانه مکمل باور و درک و برای استفاده از آن در بحرانها برنامهریزی و استفاده کنند.
این استاد دانشگاه گفت: اگر ارادهای برای شناخت درست فضای مجازی باشد و از آن به عنوان رسانه مکمل استفاده شود به نفع مردم و کشور خواهد بود ولی اگر مسئولان و رسانههای سنتی از نقش و اهمیت و کاربرد آن در بحران غفلت کنند یا مقابل آن قرار بگیرند، قطعا عرصه را خواهند باخت.
نویسنده کتاب «مدیریت پوشش اخبار بحران» با اشاره به ضعفهای اطلاعرسانی در پلاسکو گفت: سخنگوی ستاد بحران و سایر مسئولان در آتش سوزی پلاسکو و زلزلههای اخیر به صراحت و مستمر از مردم درخواست میکردند: «اخبار را فقط از صدا و سیما دنبال کنند» بدیهی است وقتی رسانههای رسمی از جمله رسانه ملی به هر دلیلی درون و برون رسانهای نمیتوانند اخبار را با سرعت و جامعیت انتشار دهند، مردم به فضای مجازی روی خواهند آورد و نتیجه این درخواست و اصرار محروم کردن دستگاههای متولی بحران از ظرفیت فضای مجازی و رهاسازی و واگذاری آن است.
به گفته نصراللهی، در زلزله ازگله اگه چه شبکه خبر به لحاظ شاخص سرعت نسبت به قبل، خوب خبر را پخش کرد و اخبار ۲۲.۳۰ شبکه دوم سیما در اولین بخش خبری بعد از زلزله، آن را در اولویت اول پوشش داد و روزنامه محلی خراسان و شبکه استانی کرمانشاه به لحاظ برخی شاخصها، پوشش درخور قدردانی داشت اما هفده روزنامه سراسری از جمله روزنامه دولتی ایران و جامجم در روز بعد از زلزله این موضوع مهم را پوشش ندادند، رادیو پیام در اطلاع رسانی آن ۴۰ دقیقه تاخیر داشت و اخبار ۲۲ شبکه سوم سیما آن را در آخرین خبر خود پخش کرد. شبکه خبر و شرق، کیهان، همشهری و شهروند محل وقوع زلزله ۲۱ آبان را اشتباه اعلام کردند. و سخنگوی ستاد همیشه در بحران کشور در بخش خبری ۲۲.۳۰ رادیو پیام اعلام کرد خوشبختانه زلزله ۷. ۳ ریشتری ازگله تلفات نداشت و...
نصراللهی با اشاره به اطلاعات مصداقی فوق و عملکرد ضعیف مسئولان و رسانههای رسمی افزود: اگر مسئولان نیاز مخاطبان به خبر را در بحرانها بموقع و جامع پاسخ ندهند و شبکههای مجازی را مقابل و دشمن خود بدانند و به آنها اطلاعات ندهند، آنها خبرهایشان را از مجاری غیررسمی تهیه و منتشر میکنند و در این صورت احتمال انتشار اخبار جعلی و شایعات افزایش مییابد؛ پدیدهای که در زلزلههای سال قبل شاهد بودیم.
نصرالهی افزود: باید بپذیریم که فضای مجازی نیاز و و بخش مهمی از زندگی مردم است و قبول کنیم سلایق و منابع خبری مردم عوض شده است، مردم در آرایش رسانهای جدید، فقط مخاطبان رسانههای سنتی و رسمی نیستند و میزان وقتی که در تمام دنیا در فضای مجازی صرف میشود از رادیو و تلویزیون پیشی گرفته است؛ بنابراین در چنین شرایطی نباید فضای مجازی را مقصر دانست، باید بپذیریم که مسئولان و رسانههای رسمی مقصر هستند که این ظرفیت را درک و به درستی از آن استفاده نکردهاند.
به گفته نویسنده راهنمای پوشش خبری، بسیاری از مسئولان در فضای ایزوله هستند و نمیدانند در بیرون از دفتر و ادارهشان چه میگذرد؛ تا وقتی که اینگونه باشد و نخواهند از ابزارهای جدید رسانهای استفاده و تغییرات پیرامون خود را درک کنند و خود را با آن انطباق دهند، یقینا در اطلاعرسانی بویژه در شرایط بحران بازنده خواهند بود.
نصراللهی در بخش دیگری از سخنانش گفت: سرعت پوشش اخبار رسانههای رسمی داخلی در بحرانها بهتر و فاصله بین زمان وقوع خبر تا زمان انتشار نسبت به قبل کمتر شده است ولی در مقابل دسترسی ارزان و کامل مردم به انواع رسانهها و توقع آنها از مسئولان و رسانهها هم برای پوشش بهموقع و جامع اخبار در بحرانها افزایش، یافته است؛ بنابراین در اطلاعرسانی بحران ضروری است مسئولان متناسب با رشد تکنولوژی و بالا رفتن سطح توقع و دسترسی مخاطبان اقدام کنند و خودشان را با این وضعیت جدید تطبیق دهند چراکه اگر تطبیق ندهند مردم صبر نخواهند کرد که نیازهای خبریشان را مثل گذشته با تاخیر چند ساعته و یک طرفه از خبرگزاری، تلویزیون یا رادیو و مطبوعات تامین کنند.
نصراللهی برخورد رویدادی، بیتوجهی یا توجه ناکافی به ظرفیت فضای مجازی، تعارض آماری، مکانی و محتوایی، بهرهبرداری سیاسی، شروع دیرهنگام و خروج زودهنگام از پروسه اطلاعرسانی و بیتوجهی به پدیده سلبریتیها و بیاعتمادی یا اعتماد پایین مردم به متولیان رسمی مدیریت بحران و تحلیل محور نبودن اخبار بحران را از مهمترین اشکالات اطلاعرسانی زلزلههای سال گذشته اعلام کرد.