هاکوپیان اسپانسر ارکسترهای سمفونیک و ملی شد/برنامههای بنیاد رودکی تشریح شد
مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی اعلام کرد: هاکوپیان اسپانسر ارکسترهای سمفونیک و ملی شده است.
به گزارش ایلنا، علی اکبر صفیپور (مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی) روز سهشنبه ۲۲ اسفند طی یک نشست رسانهای ضمن ارائه گزارشی از عملکرد این مجموعه در سال ۹۶ به معرفی برنامههای آینده این نهاد در سال ۹۷ پرداخت.
صفیپور در ابتدای این نشست خبری در تالار وحدت گفت: بنیاد فرهنگی هنری رودکی خوشبختانه از جمله سازمانهاییاست که عملکردش به شکل برون داد است و اتفاقاتی که در درون آن میافتد میتواند ملاک مناسبی برای ارزیابی کارشنان باشد. به هر حال سال ۹۶ سال به ثمر رسیدن سند برنامهریزی استراتژیک بنیاد بود که در آن ضمن مرور اهداف بنیاد رودکی تلاش کردیم به فعالیتها و اهداف آینده این مجموعه برسیم.
وی در ادامه افزود: ما بر این باوریم این سند در سال ۹۷ ملاک اصلی برنامههای بنیاد خواهد بود. این در حالی است که طی روزهای آینده نیز با برگزاری جلسهای با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به اجرایی شدن این موضوع اقدامات لازم را انجام خواهیم داد. ما در این سند موضوعات استراتژیکی داریم که تمامی برنامههای ما باید به این موضوعات ختم شود.
مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی همچنین عنوان کرد: در این راه کشف استعدادهای درخشان هنری با محوریت مرکز آموزشهای بنیاد رودکی، تلاش برای استحکام پایههای اقتصادی بنیاد رودکی، جذب اسپانسر برای ارکسترهای سمفونیک و ملی طی انعقاد قرارداد با شرکت «هاکوپیان»، اجرای ارکسترهای دولتی در مناطق محروم کشور با تسهیلات رایگان و تخفیفهای چشمگیر ، تبیین راهبرد اقتصاد هنر در حوزههای موسیقی کلاسیک، سنتی و هم در حوزه تئاتر از جمله مواردی است که میتوانیم به آن اشاره کنیم.
وی افزود: ما در حوزه تئاتر به ویژه در شش ماه دوم سال جاری شاهد اتفاقات خوبی بودیم که برای اولین بار یک تئاتر توانست با فروش بسیار خوب و تعداد اجرای بالا به موفقیت بسیار مطلوبی دست پیدا کند. این تئاتر توانست به تنهایی ۲۰۰ شغل ایجاد کند که می تواند با ارزش های خود به اقبال موسیقی و تئاتر کمک کند. اینکه شما برای گرفتن یک بلیت دچار مشکل شوید خود می تواند نوید بخش اتفاقات خوبی باشد. ما غیر از این نمایش شاهد حضور اجراهای دیگر با حضور هنرمندان مطرح تئاتر کشورمان هم بودیم که واقعا رویدادهای موثری بود.
صفیپور گفت: به هر حال من تصور می کنم تغییرات بنیادینی در مجموعه بنیاد رودکی انجام گرفته و امیدوارم این روند بتواند در سال آینده نیز به توفیقات مهمی دست پیدا کند. ما غیر از این برنامهها به تازگی بخش «موسیقی تجربه» را نیز راه اندازی کردیم که در سال آینده قطعا به شکل گستردهای به آن میپردازیم.
مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی افزود: ما بیشتر از درآمدی که از طریق بنیاد رودکی حاصل شده در حوزه تولیدات نیز حمایت های بسیار زیادی داشتیم که در این زمینه نیز اتفاقات خوبی افتاد. ما در سال ۹۶ در حوزه ارکسترها نزدیک به ۵۰ اجرا داشتیم که امار بسیار خوبی است اما امیدوارم این روند به شکلی باشد که بتوانیم هر هفته شاهد اجرای ارکسترهای زیر مجموعه بنیاد باشد.
عنوان کرد: ما در سال جاری شاهد اچرای پروژه دیگری هم در حوزه ارکسترها داشتیم که حضور ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر ایتالیایی به رهبری ریکاردو موتی در ایران و ایتالیا رویداد قابل ملاحظهای را رقم زد این در حالی است که امضای تفاهم نامه با مدیران فرهنگی کشور روسیه در حوزه اجرای آثار نمایشی و موسیقایی ایران و روسیه بخش دیگری از فعالیتهای ما بود. ما طی تفاهم نامهای که با کنسرواتوار چایکوفسکی انجام دادیم بنا را برا این گذاشتیم که در ایام جام جهانی فوتبال روسیه ترکیبی از ارکسترهای بنیاد یک روز مانده به بازی تیم ملی کشورمان با حریفان در سه شهر کنسرت هایی را برگزار کند.
افزود: به هر صورت امضای تفاهم نامه با مدیران فرهنگی روسیه اتفاق بسیار ارزشمندی است که با همکاری وزارت امور خارجه انجام گرفت و می تواند دربرگیرنده برنامه ها و اجراهای ارزشمند در حوزه موسیقی ایرانی و موسیقی کلاسیک باشد. حکم مدیرعامل بنیاد ۲ ساله است و حکم مدیریت من تا اول تیر ۹۷ ادامه دارد ولی اینکه مدیرعامل باقی بمانم یا فرد دیگری انتخاب شود، در اختیار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان رئیس هیأت امنای بنیاد رودکی است.
صفی پور گفت: ما در سال ۹۶ با ۲ هزار و ۳۰۰ درخواست اجرای موسیقی در تالار وحدت مواجه بودیم که تعداد آثار اجرا شده ۱۰ درصد این رقم بوده است. بنابراین آن تعدادی که موفق به اجرای برنامه در این مجموعه نشدند از ما دلگیر میشوند که چرا به آنها برنامهای نرسیده است. ما در تالار وحدت از هیچ گروه و هنرمندی پول اضافه دریافت نمیکنیم. اتفاقا ما بر اساس تعرفه سال ۹۳ نسبت به دریافت اجاره بهای سالنها اقدام میکنیم و اصلا پول اضافه ای در کار نیست که بخواهیم بر اساس آن از گروه ها پول دریافت کنیم.
مدیرعامل بنیاد رودکی عنوان کرد: ما واقعا نمیتوانیم به انبوه تقاضاهایی که با آن روبه رو هستیم پاسخ دهیم چون حجم برنامهها به هیچ عنوان اجازه چنین کاری را به ما نمیدهد. متاسفانه برخی از هنرمندان هم هستند که برنامه هایی را اجرا میکنند که بر اساس استاندارها نیست و همین موضوع باعث میشود در حوزه فروش نیز دچار مشکل میشوند. ما در سال ۹۶ تئاتری داشتیم که اصلا استقبالی از آن نشد و ماجرا به گونهای بود که تعداد بازیگران بیشتر از تماشاگران بود. این یکی از دغدغه های ماست که امیدوارن بتوانیم در سال آینده به نتایج مثبتی دست پیدا کنیم.
وی با اشاره به حضورش در مدیریت بنیاد رودکی طی سال آینده توضیح داد: نحوه انتخاب مدیرعامل بنیاد رودکی چارچوبی دارد؛ بنیاد رودکی دارای هیأت امنایی ۵ نفره با ریاست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است. در کنار هیأت امنا، هیأت مدیره وجود دارد که در ابتدا هیأت مدیره انتخاب میشوند و پس از آن مدیرعامل را انتخاب و به وزیر ارشاد به عنوان رئیس هیأت امنا معرفی میکنند. وزیر بعد از تأیید این انتخاب، حکم مدیرعامل بنیاد رودکی را امضا میکند. حکم مدیرعامل بنیاد ۲ ساله است و حکم مدیریت من تا اول تیر ۹۷ ادامه دارد ولی اینکه مدیرعامل باقی بمانم یا فرد دیگری انتخاب شود، در اختیار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان رئیس هیأت امنای بنیاد رودکی است.
مدیرعامل بنیاد فرهنکی هنری رودکی درباره کیفیت اجرای ارکسترهای دولتی در سال ۹۶ تصریح کرد: ما هنوز بین آنچه که در موسیقی کلاسیک دنیا اتفاق میافتد و آنچه در ایران اتفاق میافتد فاصله داریم. ما در این حوزه به ویژه حوزه آموزش و تربیت نسل فاصله داریم. اما اعتقاد دارم باید در این زمینه زمان بدهیم. این کار احتیاج به یک بازه زمانی داریم که لازم است بیشتر از اینها روی آن تمرکز کنیم . اما بپذیریم که در حوزه آموزش مراکز علمی و دانشگاهی ما هنوز نتوانستد نیروی اکثریت نوازندگان و هنرمندان مستعد را به ارکسترها تحویل دهند. اگر ما ادعا کنیم که بهترین هستیم اصلا ادعای درستی نیست اما شما این را بدانید که طی ماه های گذشته چندین استاد از کشورهای دیگر به ایران آمدند تا به نوازندگان اموزش های لازم را بدهند.
علی اکبر صفیپور گفت: بنابراین در حوزه کیفیت ارکسترها اذعان میکنم که باید تلاش زیادتری انجام داد. اما اینکه عدم حضور تعدادی از هنرمندان در ارکستر را به منزله ضعیف بودن آن بدانیم کمی بیانصافی است. پس قبول کنید در حوزه ارکسترها اتفاقات خوبی افتاده کما اینکه بازهم تاکید میکنم در حوزه نوازندگی ممکن است فاصلهای داشته باشیم. در زمینه مدیریت هنری ارکسترها هم باید بگویم که از شما میخواهم فهرست محرمانهای از مدیران متخصص هنری را به من بدهید تا من در اسرع وقت نسبت به انتخاب آنها اقدام کنم. شما باید بدانید که ما در این زمینه ما با فقدان مدیریت هنری متخصص مواجه هستیم که کار را برای انتخاب سخت میکند.
صفی پور درباره نحوه انتخاب رهبران ارکسترهای دولتی به ویژه ارکستر ملی در سال آینده بیان کرد: در حوزه موسیقی ملی یا ارکستر ملی نحوه انتخاب ما در بخش رهبری بسیار محدود است به عبارتی انتخاب رهبر ارکستر ملی بسیار سخت تر از ارکستر سمفونیک است. وقتی استاد فخرالدینی از مجموعه ارکستر موسیقی ملی انصراف دادند ما به گزینه استاد شهبازیان رسیدیم که اصلا هم از این انتخاب پشیمان نیستیم. اما شما بدانید مدیریت و انتخاب رپرتوارها در این ارکستر ملی بسیار مشکل است. امیدوارم شما زمان بیشتری به ما بدهید که ما کارهای بهتری را در ارکستر ملی ارائه دهیم. البته این توضیح را بدهم که ما سال آینده از رهبران مهمان ارزنده ای دعوت خواهیم کرد که دعوت از استاد فخرالدینی برای حضور دوباره در این مجموعه از جمله این اقدامات است.
وی دربخش دیگری از این نشست رسانه ای درباره موضوع کشف استعدادهای درخشان حوزه های مختلف هنری به ویژه موسیقی گفت: تشکیل ارکستر جوانان و نوجوانان با محوریت مرکز آموزش های بنیاد رودکی برای معرفی به ارکستر بزرگسالان ، برگزاری جشنواره سازهای مختلف به منظور کشف استعدادها و کمک به آموزش سازهای فراموش شده موسیقی ایرانی و محلی از جمله فعالیتهای دیگری است که ما در سال آینده پیرامون آن برنامه ریزی خواهیم کرد.
مدیرعامل بنیاد رودکی درباره تشکیل ارکستر سازهای ملی توضیح داد: در تخصصی اعتبارات و بودجهای که دریافت میکنیم تلاش بر این است که ابتدا برنامههای جاری را پوشش بدهیم و با توجه به اینکه هنوز بودجهای در این زمینه به ما تخصیص داده نشده است نتوانستیم در سال جاری نسبت به تشکیل ارکستر سازهای ملی اقدامات لازم را انجام دهیم. اما در این زمینه مذاکراتی با تعدادی هنرمندان انجام گرفته و حتی برنامه هایی نیز در این زمینه دریافت شده که امیدوارم در سال آینده بتوانیم شاهد تشکیل این ارکستر نیز در مجموعه بنیاد فرهنگی هنری رودکی باشیم.