در مراسم رونمایی از آلبوم «پرده بیگاه» مطرح شد؛
«استاد» کسیست که به بداههخوانی میرسد/صداوسیما در موسیقی بد راهی را میرود/ترانههای امروزی گرفتار بیاخلاقی هستند
حمیدرضا نوربخش با اشاره به کمرنگ شدن بخش بداهه و ساز و آواز در موسیقی ایران گفت: همه باید این زنگ خطر را هر چه رساتر به صدا در بیاوریم که موسیقی جدی در جامعه کمرنگ شده و یادآور شد: امروز از نظر ترانه متاسفانه گرفتار بیاخلاقی هستیم. هر روز هم قارچ گونه چهرههایی به این جامعه معرفی میشود و همه جا هم هستند.
به گزارش ایلنا، مراسم رونمایی آلبوم «پرده بیگاه» روز جمعه ۲۳ تیرماه با حضور علی بهرامی فرد (آهنگساز) و فرشید بزرگی (خواننده اثر) و همچنین هنرمندانی همچون حمیدرضا نوربخش (مدرس و خواننده موسیقی ایرانی)، اسفندیار قره باغی (خواننده موسیقی کلاسیک)، سیروس جمالی (آهنگساز و نوازنده تار)، هادی آذرپیرا (نوازنده تار)، امیر مردانه (خواننده و تهیه کننده آلبوم) و مجید کاشانی (طراح گرافیک و مدیر هنری آلبوم) در سالن اجتماعات مجتمع فرهنگی ورزشی صدرای شهر تبریز برگزار شد.
حمید رضا نوربخش، مدرس و خواننده موسیقی ایرانی در مراسم رونمایی از آلبوم «پرده بی گاه» با ابراز خرسندی از حضور در شهر فرهنگی تبریز و دیدار با هنرمندان و فرهیختگان این شهر گفت: «اثری که امروز رونمایی شده، اثری ارزشمند است و که همه عوامل پدید آورنده اثر را بخوبی می شناسم و خوشحالم در این جلسه حضور دارم.»
زنگ خطر را به صدا دربیاوریم که موسیقی جدی در جامعه کمرنگ شده
حمیدرضا نوربخش با اشاره به کمرنگ شدن بخش بداهه و ساز و آواز در موسیقی ایران گفت: همه باید این زنگ خطر را هر چه رساتر به صدا در بیاوریم که موسیقی جدی در جامعه کمرنگ شده. متاسفیم که امروزه جوانان ما و نسل جدیدی با ساز و آواز هیچ ارتباطی ندارند و ساز و آواز پسند شنیداری غالب آنها نیست. بنیان و جانمایه موسیقی ایران ساز و آواز است. برای اینکه حاصل تمام ذهن، ضمیر، توان و دانش یک هنرمند نوازنده در بداههنوازیاش بروز و ظهور دارد و همچنین برای یک خواننده آواز هم همینطور است. وقتی این دو کنار هم گفتگویی ار آغاز میکنند آنوقت است که دو بال پرواز فراهم می شود و یک پرواز بلند آسمانی صورت میگیرد.
نوربخش قدرت بداهه را در موسیقی ایرانی بسیار مهم توصیف کرد و گفت: تمام عظمت یک هنرمند زمانی است که به این درجه از خلاقیت میرسد که به آن بداههخوان میگویند. به نظر من استاد در موسیقی ایرانی کسی است که به این درجه میرسد. اگر نام استادانی مانند عبادی، پایور، صبا، کسایی و یا استاد شجریان را میآوریم به این دلیل است که به قدرت بداهه رسیدهاند و ماندگارترین موسیقی هم از همین جنس است.
وی افزود: این جانمایه موسیقی امروز متاسفانه شنیده و درک نمیشود. ما تعصب نداریم و نمیخواهیم که بقیه انواع موسیقی را نفی کنیم، انواع موسیقی باید وجود داشته باشد و همیشه هم بوده است. در آهنگسازی هم چنین حالتی است و در واقع الهامی است که در ذهن یک آهنگساز شکل می گیرد و جملات موسیقی تراوش می کند و به صورت این آهنگ در میآید.
او یادآور شد: بر همه ما واجب است که خودمان و اطرافیانمان را از این مساله هشیار کنیم که فرزندان ما نباید با این میراث ساز و آواز بیگانه باشند. ما امروز در کشورمان رسانهای نداریم و رسانه ملی راه خودش میرود و متاسفانه بد راهی را میرود. ولی ما که دستمان نمیرسد چیزی را عوض کنیم می توانیم در خانواده و اطرافیان مان تاثیر بگذاریم. موسیقی وقتی به این شکل نباشد، ادبیات و شعر هم وجود ندارد و دیگر در خانواده ها حافظ و سعدی و مولانا هم جایی ندارد. متعاقب آن کلام نازل می شود که امروز نازل شده و امروز خجالت می کشیم برخی از ترانه ها را از روی آن هم بخواینم.
نوربخش ادامه داد: برخی از این ترانه ها ورد زبان عده ای نوجوان می شود که بسیار جای تاسف دارد. مگر ما در گذشته موسیقی پاپ یا جز یا راک نداشتیم؟ کی دچار این ابتذال و سقوط بوده ایم؟ بسیاری از هنرمندان موسیقی گذشته پاپ که امروز به سنین میانسالی پیری رسیده اند کارهایشان به برخی کارهای امروزی شرف داشت.
در ترانه ها هم گرفتار بی اخلاقی هستیم
نوربخش گفت: به یکی از مسئولین فرهنگی می گفتم که در زمان قدیم نازل ترین موسیقی را موسیقی لاله زاری می گفتند. اشعار موسیقی لاله زار را می توانیم برویم مرور کنیم؛ همه اش مدح وفای به عهد و مذمت ناجوانمردی و بی وفایی، کلام عاشقانه و با احساس و خیلی اخلاقی است. امروز از نظر ترانه متاسفانه گرفتار بیاخلاقی هستیم. هر روز هم قارچ گونه چهرههایی به این جامعه معرفی میشود و همه جا هم هستند. ای کاش که اینها باشد ولی موسیقی ما هم به اندازه خودش باشد. نباید بخشی مثل ساز و آواز را فراموش کنیم که این بسیار خطرناک است.
نوربخش با اشاره به دست اندرکاران آلبوم گفت: امروز خوشحالیم اثری که با آهنگسازی هنرمند ارجمند آقای بهرامی فرد ساخته شده، هنرمندی مثل آقای آذرپیرا در آن تار نواخته اند، منتشر شده است. تهیه کننده اثر آقای مردانه هم خودشان هنرمند آواز هستند و طراحی این اثر به عهده آقای کاشانی است که از طراحی و بسته بندی شکیلی را برای اثر درنظر گرفته اند. این هم از نکاتی است که از آن مغفول می شویم، به گرافیک اثر هیچ توجهی نمی کنیم. ما وقتی یک اثر را داریم ارائه می کنیم باید به مخاطب احترام بگذاریم تا وقتی اثر دیده می شود مخاطب از آن لذت ببرد. شاید همین هم باعث شود که عادت زشت دانلود و کپی کردن از بین برود.
نوربخش در پایان با اشاره به خواننده آلبوم پرده بی گاه گفت: فرشید بزرگی را از سال ۷۱ که جوان خوشصدا، با انگیزه و پرشور بودند می شناسم و دیدم که با اشتیاق موسیقی را عاشقانه دنبال می کردند و هنوز هم آن اشتیاق وجود دارد و خوشحالم که اثری از ایشان بصورت مستقل شکل گرفته است.
هنرمندان را با خرید آثار هنری حمایت کنیم
پس از این سخنان، امیرمردانه تهیه کننده آلبوم «پرده بی گاه» و مدیر موسسه ساز آواز در جایگاه قرار گرفت و گفت: موسسه ساز آواز چهارمین سالی است که در عرصه موسیقی فعالیت می کند. آلبوم “پرده بی گاه” قرار بود سال گذشته منتشر شود ولی به دلایلی از جمله سفر هنرمندان پدید آورده این آلبوم امروز منتشر شد و نهمین آلبوم موسسه ساز آواز است. فکر می کنم با توجه به هزینه های بالایی که تولید و ضبط این آلبوم داشته خوب است همه علاقمندان آلبوم را از بازار های رسمی موسیقی تهیه کنند. باید هنرمندان را خودمان با خرید آلبوم حمایت کنیم و از دانلود و کپی آثار جلوگیری کنیم.
در این برنامه همچنین علی بهرامی فرد (آهنگساز آلبوم پرده بیگاه) و فرشیدبزرگی (خواننده آلبوم پرده بیگاه) در مورد این آلبوم و نحوه شکلگیری این اثر هنری صحبت کردند. سیروس جمالی (آهنگساز و نوازنده تار) و اسفندیار قره باغی (خواننده موسیقی کلاسیک) از هنرمندان شهر تبریز نیز در این مراسم به سخنرانی پرداختند.
پایان بخش این مراسم اجرای ساز و آواز با هنرنمایی هادی آذر پیرا (تار) و فرشید بزرگی (آواز) بود و سپس از آلبوم «پرده بی گاه» رونمایی شد و میهمانان حاضر در این برنامه پوستر یادگاری آلبوم را امضا کردند.