جاذبه «معبد سرنوشت» در موزه هنرهای معاصر آبادان
نمایشگاه آثار بیژن بصیری، عصر امروز در موزه هنرهای معاصر آبادان با حضور مجید ملانوروزی، خسرو نشان، احمد نشان، وحید ملک، غلامحسین نامی، جان لوکا پلیفو، فریندخت زاهدی، رضا دیلمی و... جمعی از هنرمندان عرصه تجسمی افتتاح شد.
به گزارش ایلنا، بیژن بصیری، هنرمند ایرانی که سال ها در ایتالیا زندگی کرده است؛ بعد از نمایشگاهی که در موزه هنرهای تهران این بار آثار خود را در شهر آبادان و با نام «معبد سرنوشت» به نمایش گذاشته است.
در بدو ورود به نمایشگاه مخاطب با رنگها و فضایی مواجه میشود که به واقع میتوان گفت انسان را در خود میکشد. صدای سنگهای ریز آتشفشان سیسیل که در کف گالری پخش شده را میتوان به نوعی موسیقی نمایشگاه نامید. تمامی آثار در این نمایشگاه، سنگهای آتشفشانی هستند که از آتشفشان سیسیل آورده شدهاند. نورهای آبی سقف و بعضی دیوارها با رنگ تیره حجمها و سنگهای ریز کف، همخوانی بسیار جالبی دارد و همچنین صدایی که بر اثر قدم زدن مخاطب از سنگهای کف ایجاد میشود به گونهای کار را به پرفورمنس شبیه میکند. گویی که وجود مخاطب میتواند اثر را تکمیل کند.
«معبد سرنوشت»، شاید نام جالبی باشد چرا که به نظر نمیآید هیچ چیز در این نمایشگاه مصنوعی باشد و همه چیز بسیار شفاف و روشن به مخاطب ارائه میشود و جالب است که هرکسی میتواند تعبیر خود را از آثار حجمی و تابلوها داشته باشد.
در «معبد سرنوشت» با آثاری رو به رو هستیم که به گونهای ما را با دنیایی رو به رو کند که در زندگی روزمره خود شاید کمتر به آن توجه میکنیم و آن چیزی نیست جز جهان شهود. بصیری در رابطه با سنگهای گداخته آتشفشانی میگوید: من سالهاست درباره این سنگها مطالعه کردهام و گاهی آنها را به مغز انسان تشبیه میکنم. ما وقتی فکر میکنیم مغزمان داغ میشود و شاید شکل آن هم مثل این سنگها تغییر میکند.
در طول سالهای متوالی بیژن بصیری چارچوب حماسی کششی خیالی خود را برپا کرده است و در ایتالیا خود را حریف هم رزمانش همچون فرانتس وست و هنرمندان قبلتر از خود کرده است.
بصیری در مقام هنرمند معاصر در ترکیب کار خود با کار هنرمندان سایر ادوار سنت بزرگ ایرانی، آسیایی یا اروپایی نه تنها موفق به آشتی اسطورههای کهن و کلاسیک با معضلات بیان معاصر شده است، بلکه ابداعات تجسمی اصیلی در طراحی نموده و با اشکالی که اغلب ساده ولی دارای ظرفیت شاعرانه بالایی هستند، بعدی استتیک به آنها بخشیده است.