حدود ١٥٠ رسانه خارجی در تهران دفتر فعالیت مستقیم دارند
معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، راه تقویت و تثبیت روابط میان ملتها را توسعه روابط میان رسانهها عنوان کرد.
به گزارش ایلنا، حسین انتظامی عصر امروز در دیدار با «خلیل ادریسی» مدیرعامل و «رشید محیل» دبیرکل خبرگزاری مغرب عربی با بیان اینکه امروز، دیپلماسی عمومی، مکمل و بلکه اثرگذارتر از دیپلماسی سنتی است، تصریح کرد: دولت توجه ویژهای به توسعه فعالیت رسانهها و افزایش زمینه فعالیت رسانههای بخش خصوصی دارد چرا که دیپلماسی رسانهای را یکی از پایههای دیپلماسی عمومی میداند.
وی گسترش روابط میان رسانهها و روزنامه نگاران در کنار ایجاد پیوندهای خواهرخواندگی را از جمله عوامل مؤثر در توسعه فضای رسانهای و متعاقب آن تقویت روابط میان کشورها دانست و تصریح کرد: از جمله سیاستهای ما تشویق رسانهها به ایجاد خواهرخواندگی با رسانههای کشورهای مختلف جهان است.
معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در همین زمینه توضیح داد: در این مسیر، کشورهایی که از لحاظ تمدنی جایگاه خاصی دارند و یا به لحاظ ضریب نفوذ فکری در جهان معاصر تاثیرگذار هستند، در اولویت این پیوندهای رسانهای قرار دارند.
وی با بیان اینکه «مغرب از جمله کشورهایی است که جایگاه خاصی در جهان اسلام دارد» تصریح کرد: شرایط امروز منطقه و جهان اسلام نیازمند هوشیاری رسانهها در ابعاد مختلف اطلاع رسانی است چرا که ابزارهای رسانهای میتواند تفکر افراطی و خشونت طلبی که موجب اسلام هراسی در جهان شده، کنترل و مبانی اسلام حقیقی را در سراسر جهان منتشر کنند.
انتظامی با استقبال از راه اندازی مجدد دفتر خبرگزاری مغرب عربی در ایران بعد از ٧سال، ابراز امیدواری کرد که زمینه همکاریهای بیشتر دو کشور با ایجاد تعامل رسانهای فراهم شود.
به گفته وی در حال حاضر حدود ١٥٠ رسانه خارجی در تهران دفتر فعالیت مستقیم دارند و بسیاری از کشورهای دیگر با همکاری خبرنگاران ایرانی و یا اعزام خبرنگار به ایران، نسبت به انعکاس رویدادهای جمهوری اسلامی ایران اقدام میکنند.
در ابتدای این دیدار که با همراهی محمد الشریگی، کاردار سفارت مغرب در ایران و مدیر کل رسانههای خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، خلیل ادریسی هاشمی، مدیر عامل خبرگزاری مغرب، با ابراز خرسندی از حضور در ایران و آغاز فعالیت خبرگزاری مغرب در آینده نزدیک، نقش رسانهها را در نزدیکی میان کشورها و ملتها بسیار ویژه دانست و گفت: رسانههای امروز بهویژه در شرایط بحرانی، نقش بی بدیلی در تنویر افکار عمومی و آگاهی بخشی ایفا میکنند و میتوانند در روابط میان کشورها تاثیرگذار باشند.
وی افزایش همکاریهای رسانهای دو کشور ایران و مغرب را با توجه به قرابت فرهنگی و تمدن دو کشور، عامل گسترش همکاریهای اقتصادی، گردشگری و فرهنگی -هنری عنوان کرد و اظهار داشت: اراده سیاسی و خواست صنفی ما افزایش سطح همکاریها است و امیدواریم به زودی با توسعه روابط رسانهای، در سایر زمینهها نیز شاهد همکاریهای بیشتری میان دو کشور باشیم.