نگاه نیما پتگر به طبیعت مانند نگاه داوینچی بود
مراسم رونمایی از کتاب آثار نیما پتگر در خانه هنرمندان ایران با حضور چهرههایی همچون فرشته یمینی شریف، مجید رجبی معمار، بهنام کامرانی، حسن حامدی، مانی پتگر و... برگزار شد.
به گزارش ایلنا، مراسم رونمایی از کتاب آثار نیما پتگر شنبه ۲۵ اردیبهشتماه در تالار استاد شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار شد. در این برنامه سخنرانان به ایراد نظرات خود در خصوص آثار و شخصیت نیما پتگر پرداختند.
بهنام کامرانی نخستین سخنران مراسم بود که درباره جایگاه آثار پتگر در هنر ایران گفت: نیما پتگر اهل مناسبات متداول هنرمندان نبود، بلکه در خلوت و با وسواس کار میکرد و در نمایش آثارش نیز همین گونه بود. تعداد، تنوع و کیفیت طراحیهای او شگفتانگیز است. او قادر است با کمترین خط و رنگ، اثری خلق کند که به اندازه یک بنای یادبود فخیم است. طراحی از همان دوران کودکی برای او اهمیت داشته و هرچه جلوتر آمدهایم، بر اهمیت آن افزوده شده است.
این منتقد هنری ادامه داد: امروزه طراحی را به مثابه نقاشی معاصر مینگرند. یعنی طراحی نه چیزی در کنار نقاشی بلکه یک رسانه مستقل و مکفی محسوب میشود. این ویژگی را نیز به خوبی میتوان در آثار نیما به خوبی مشاهده کرد. طراحی برای پتگر اهمیت بسیار زیادی داشت و در واقع یک نوع مراقبه به شمار میرفت. همان نگاهی که لئوناردو داوینچی به نیروهای جاری در طبیعت مانند باد، موج و.. داشت در نگاه پتگر نیز پیدا میشود.
کامرانی در پایان ضمن نمایش تصاویری از آثار طراحی پتگر گفت: هایکو و نقاشی «ذن» نیز در دورهای تاثیر زیادی بر نیما پتگر داشت. میبینیم او چطور از یک شکل رئالیستی، به جوهره آن میرسد و عالم را در شکلهای ساده خلاصه میکند. این روح عمیق نیما را نشان میدهد که صرفا به دنبال کشیدن یک منظره نبوده، بلکه همواره میخواست به جوهره آنچه به تصویر میکشد دست یابد. ضمن اینکه خیلی دقیق از فضای منفی بهره میگیرد و از آن استفاده بیانی میکند. او در کارهای رنگی نیز رفتار طراحانه دارد و طراحی برای پتگر در واقع وسیلهای برای تعمق و مراقبه است.
پس از آن حسن حامدی در سخنرانی خود به سیر هنر در گذشته تاریخی خانواده پتگر تا به امروز پرداخت و به تاثیر متقابل نیما و نامی پتگر بر یکدیگر و همچنین تلاش آنها برای گذر دادن هنر و نقاشی از برهههای دشوار تاریخی اشاره کرد.
در بخش بعدی این مراسم با حضور فرشته یمینی شریف، مجید رجبی معمار و حسن حامدی از کتاب آثار نیما پتگر رونمایی شد. این کتاب که دورههای مختلف کاری نیما پتگر را دربر دارد، به زودی توسط موزه هنرهای معاصر روانه بازار نشر خواهد شد.
در ادامه فرشته یمینی شریف به بیان نکاتی در خصوص آثار پتگر پرداخت و گفت: نقد و بررسی آثار او بر عهده متخصصین این کار است. اما در مورد نحوه کار کردنش باید بگویم که نیما با دقت و تمرکز بسیار بالایی کار میکرد و در واقع در عالم طراحی غرق میشد. به شخصه از میان مجموعه آثارش، به مجموعهٔ «زخمها» علاقه دارم. انسانها همواره در زندگی خود زخمهایی میخورند که بر روح و روانشان اثر گذاشته است. نیما سعی داشت این زخمها را التیام یافته فرض کند و به همین دلیل در آثارش با آدمهایی مواجه هستیم که برای زندگی پیش رو، مصمم و محکم و استوار هستند.
وی ادامه داد: پتگر به دنبال کشف جایگاهش در میان دو عالمم هستی و نیستی بود. دلمشغولی او انسان بود، و اینکه از پشت چهرهها و نگاهها بتواند دنیاهای عجیبی کشف کند. طراحی برای او حرف اول و آخر را میزد. پتگر عزلت طلب بود، به این معنا که ترجیح می داد در کناری باشد و به کارهای خودش بپردازد. حتی به برگزاری نمایشگاه هم علاقهای نداشت و با همت و اصرار دیگران بود که چنین اتفاقی میافتاد. آرزو داشتم کتاب آثار او در زمان حیاتش آماده و منتشر شود، اما کمال طلبی او نیز موجب شد که این اتفاق نیفتد. از تمام افرادی که در یکسال گذشته برای انتشار کتاب زحمت کشیدند تشکر میکنم و امیدوارم نمایشگاه برپا شده، رضایت مخاطبان را برآورده کند.