مشکلات مالی جلوی تولید سریالهای ارزشی را گرفته/ فرهنگ در برنامه ششم توسعه مهجور ماندهاست
برای تولید سریالهای فاخر و ارزشی، باید مشکلات مالی رسانه برطرف شود. تولید سریالهای خوب ارزشی را در دست اقدام داریم که همه آنها مانند سریال حضرت موسی آماده کلیدزدن هستند. اما مشکلات مالی، جلوی تولید آنها را گرفته است.
به گزارش ایلنا، مخبرین کمیسیونهای مجلس شورای اسلامی با حضور در رسانه ملی با سرافراز دیدار و گفتوگو کردند.
در این جلسه سرافراز (رئیس رسانه ملی) در سخنانی با اشاره به برنامهی ششم توسعه گفت: در برنامهی ششم، موضوع فرهنگ مهجور مانده و در این برنامه برای رسانه نیز جایگاه مناسبی پیشبینی نشده است. هر چند دولت درصدد تجدید نظر در برنامه ششم توسعه است و ما نیز پیشنهادها خود را دادهایم، اما معلوم نیست که این پیشنهادها تا چه اندازه محقق خواهد شد.
سرافراز با اشاره به سهم بسیار اندک فرهنگ در کل بودجه، ادامه داد: در شرایط کنونی، مسئله رسانه در اکثر کشورها فراتر از دیگر مسائل فرهنگی است، رسانهی ملی نیز موظف است در موضوعات مختلف اقتصادی، سیاست خارجی، داخلی، امنیتی، اجتماعی و فرهنگی به تولید محتوا پرداخته و زمینه فرهنگسازی در این موضوعات را در جامعه فراهم کند، بنابراین رسانه، موضوع اصلی در حوزه فرهنگ است و نباید آن را جزئی از فرهنگ و در نهایت بودجه فرهنگی در نظر آوریم.
او در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به مشکلات مالی صداوسیما که رسانه را در انجام وظایفش با مشکلات عدیدهای روبرو ساخته است، گفت: دولت در سال جاری حدود 1000 میلیارد تومان کمک مالی در ردیف بودجه جاری به رسانهملی میکند، در حالی که خرج ما بیش از 3000 میلیارد تومان است که بخشی از آن بدهیهایی است که از گذشته بر دوش رسانه مانده است.
رییس رسانهی ملی یادآور شد: حقوق کارکنان و بازنشستگان رسانه بیش از 1400 میلیارد تومان است و کمکهای دولت حتی به تامین حقوق کارکنان نیز نمیرسد. این در حالی است که حقوق کارکنان دولت بهصورت جداگانه و مستقیم از سوی دولت پرداخت میشود و بودجه جاری اختصاص یافته به دستگاهها صرف پرداختن به مأموریت آن دستگاهها میشود، در حالی که برای صداوسیما حقوق کارکنان نیز در همان بودجهای که اختصاص مییابد، دیده شده است.
وی در ادامه با اشاره به اینکه برای تولیدات فاخر و ارزشی مشکلات مالی رسانه برطرف شود، افزود: تولید سریالهای خوب ارزشی را در دست اقدام داریم که همه آنها مانند سریال حضرت موسی آماده کلیدزدن هستند. اما مشکلات مالی، جلوی تولید آنها را گرفته است.
سرافراز با اشاره به برخی سریالها از شبکههای سیما، گفت: سریال کیمیا، سریال قابل دفاعی است، چرا که مردم را به حال و هوای دوران انقلاب و جنگ برده و آن دوران را به خوبی برای مخاطبانش به تصویر کشیده است. همچنین سریال معمای شاه نیز تلنگری است به دورهی پهلوی که این دوره را برای مخاطبانش بازنمایی کردهاست و مردم با وابستگیهای حکومتهای آن دوره به دولتهای خارجی بیشتر آشنا میشوند و در کنار آن مباحث مربوط به تحلیل تاریخ پخش میشود.
رئیس صدا وسیما با اشاره به تولید آثار فاخر، برخورداری از داستانی قوی و جذاب است تصریح کرد: برای دستیابی به این مهم مرکز فیلمنامه نویسی در سازمان ایجاد شد تا این نقیصه برطرف شود.
سرافراز با اشاره به اهمیت موضوع اقتصاد مقاومتی تأکید کرد: پرداختن مناسب و حرفهای به موضوع اقتصاد مقاومتی جزو وظایف اطلاعرسانی تعریف شده است و به همین منظور بخشی از برنامهها به آن اختصاص یافته و حتی در صدا وسیما شبکههایی خاص مأموریت یافتهاند که صرفاً به حوزه اقتصاد بپردازند.
وی تصریح کرد: رویکرد رسانه ملی در اقتصاد مقاومتی این است که اقتصاد زمانی به نتیجه میرسد که «مردم محور» یا «دانش بنیان» باشد.
وی در ادامه ضمن تأکید بر رابطه خوب رسانه با دولت یادآور شد: در دور جدید فعالیتهای رسانه، شرایط خوبی را برای دولتمردان ایجاد کردهایم که با حضور در برنامههای مختلف به بیان عملکرد و دیدگاههای خود بپردازند و در مناسبتها این حضور بیشتر از در دورههای مشابه در سالهای قبل بوده است. البته رسانه ملی دیدگاههای انتقادی را نیز منتشر میکند. بنابراین انصاف نیست که رسانهملی اپوزسیون دولت معرفی شود.
رئیس رسانهملی، تصریح کرد: نظرسنجیهای علمی که در صداو سیما انجام میشود، نشان از قدرت و تأثیر بالای رسانهملی در موضوعات مختلف است و اعتماد مردم به رسانه را نشان میدهد.
وی در پایان یادآور شد: سیاست رسانه ملی در موضوع انتخابات، مشارکت حداکثری مردم است و لذا در پرداختن به موضوع انتخابات از طرح دو قطبیهای کاذب جلوگیری میکنیم و به طرح دیدگاههای مختلف منبعث از انقلاب در مقابل ضد انقلاب میپردازیم. در بعد اطلاعرسانی و آگاهیبخشی نیز برنامههای جدیدی داریم که پخش آنها شروع شده و در آینده گسترش خواهد یافت.
در این جلسه مخبرین کمیسیونهای مجلس به طرح دیدگاههای خود نسبت به شرایط جامعه، مشکلات اقتصادی، توجه به آموزش افراد جامعه در موضوعات مختلف توسط رسانه، توجه به بودجه رسانه و فرهنگ در شرایط تهاجم فرهنگی، رعایت حقوق تبلیغاتی نامزدها در موضوع انتخابات پرداختند و اظهار امیدواری کردند که رسانه همچون گذشته در زمینهسازی مشارکت حداکثری مردم در انتخابات موفق باشد.