سینایی: زیربناهای سینمای ما در سالهای گذشته ساخته نشد
سینایی معتقد است که یکی از مشکلات سینمای ما این است که ذهنها روی کاغذ بوده و سینما را از روی کاغذ میشناسند.
به گزارش ایلنا، خسرو سینایی (کارگردان فیلم جزیره رنگین) شب گذشته؛ پنجشنبه 10 دی ماه در برنامه سینمای ایران با اعلام این مطلب افزود: زیربناهای سینمای ما طی سالهای گذشته ساخته نشده و تنها تک استعدادهای درخشان هستند که با امکاناتی که در اختیار دارند فیلم میسازند و فیلمهایشان هم در دنیا دیده میشود.
وی ادامه داد: وقتی شنیدم قرار است مدرسه ملی سینما شکل بگیرد گفتم هرجا حس کنم میتوانم قدم مفیدی بردارم حتما کمک میکنم اما ما که در طی سالها مداوم کار کردیم اگر قرار است کمک کنیم باید در ابتدا بگوییم چه چیزهایی کم داریم. زیربنای سینمای ما هنوز برای گسترش کم است.
سینایی با بیان اینکه این مدرسه فرهنگ سینماگر را گسترش میدهد، گفت: به نظرم مدرسه سینمای ملی بیشتر باید به نکات زیربنایی که در سینما کم داریم، بپردازند.من معتقدم برای ساختن سینماگر قبل از هرچیزی باید ذهن آنرا بسازیم زیرا باقی آن ابزار است. یکی از مشکلات سینمای ما این است که ذهنها بر روی کاغذ بوده و سینما را از روی کاغذ میشناسند و بیشتر درباره بازیگر صحبت میکنند تا ساختار فیلم. من فیلم در «کوچههای عشق» را به دلیل ماجراجویی که داشتم، ساختم که این فیلم به کن هم رفت.
وی با بیان اینکه اعلام کرده تنها ۱۰ داوطلب را برای آموزش در مدرسه ملی سینما میپذیرد، گفت: من معتقدم هنر در عمل شکل میگیرد و اگر توجه کرده باشید هیچ کدام از شاعران بزرگ ما دانشکده ادبیات را تمام نکردند و یا بهترین فیلمسازان دوران ما دانشکده سینمایی را تمام نکردند باید دید «چگونه هنرمند درون را بیدار کنیم» البته کتابی هم در اینباره در آمریکا نوشته شده است و من دوست دارم این کتاب را ترجمه کنم.
سینایی با اشاره به اینکه ذهن سینماگر باید شکل گیرد و سینماگر درون بیدار شود، گفت: یکی از دردهای اساسی سینمای ما این است که سینماگر از جایی شروع میکند و به اتمام میرسد و دوباره از ابتدا شروع میکند اما وقتی هنرمند درون بیدار باشد سبک جدیدی شکل میگیرد.
سینایی با بیان اینکه روحیه فیلمساز مهم است، گفت: فیلمسازی حرفه است اما یک نوع زندگی خاصی دارد که باید برای آن ساخته شده باشیم و این چیزی است که امیدوارم در این مدرسه به آن برسیم.
خسرو سینایی درباره «جزیره رنگین» گفت: هنگام ساخت جزیره رنگین آخرین کارم که در گروه هنر و تجربه اکران آن آغاز شده کشف کردم که در سینمای چیزهایی است که باید یاد بگیریم. «جزیره رنگین» یکی از شادترین تجربههای حرفهای من در سینما بود.
وی ادامه داد: در این فیلم من متوجه شدم که تفاوت کارکردن با بازیگر محلی و نابازیگری که محلی نیست زیاد است و معتقدم روش کارکردن با این دو بسیار متفاوت است.
در ادامه این برنامه فیلم سینمایی حکایت عاشقی با حضور احمد رمضان زاده کارگردان و جبار آذین منتقد سینما نقد و بررسی شد و روح الله حسینی نیز درباره وضعیت مدرسه ملی سینما سخن گفت.