خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری جشنواره فیلم مقاومت مطرح شد:

برای تولید فیلم‌های استراتژیک فقط نباید از سازمان سینمایی انتظار داشت

در زمینه تولید آثار ارزشمند و استراتژیک تنها نباید از سازمان سینمایی و یا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توقع داشت.

به گزارش ایلنا، نشست خبری چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت صبح امروز دوشنبه (۳۰ آذر ماه) با حضور محمد خزاعی (دبیر جشنواره)، محمدحسین نیرومند (مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس) و یزدان عشیری (مدیر روابط عمومی این رویداد سینمایی) در مرکز فرهنگی اسوه برگزار شد.

محمدحسین نیرومند (مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس) با بیان اینکه این انجمن حدود بیست و دو سال است که فعالیت خود را آغاز کرده است وهدف آن کمک به تولید فیلم‌های دفاع مقدس می‌باشد افزود: در ۴سال گذشته اتفاق خاصی در انجمن رخ داد وآن این بود که خودش تصمیم گرفت که تولید کننده هم باشد و این کار مهم با آقای جباری مدیر عامل بنیاد روایت شکل گرفت. در این راستا تولیدات خوبی مانند (پنجاه قدم آخر)، (دلتنگی‌های عاشقانه)، و.... داشتند.

نیرومند افزود: در حوزه تولید دو کار اساسی انجام می‌دهیم یکی ساخت فیلم دستگیری عبدالمالک ریگی و دوم ساخت فیلم کودتای امریکا در سالهای۵۷، ۵۹، و قصد ما رونمایی از این دو فیلم در جشنواره مقاومت سال آینده خواهد بود. محمد خزاعی دبیر جشنواره با بیان اینکه جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت که قبلا به نام جشنواره فیلم دفاع مقدس معروف بود، یکی از قدیمی‌ترین جشنواره‌های سینمایی کشور است گفت: به اعتقاد بسیاری از هنرمندان و صاحب‌نظران؛ ملیترین و رسمی‌ترین جشنواره سینمایی ایران جشنواره فیلم مقاومت است. مسیر حرکت جشنواره مقاومت مسیر درست، اصولی و استراتژیک است و طی روند برگزاری کارنامه پرباری را رقم زده است.

وی افزود: این جشنواره که در تقویم جشنواره‌ها «دو سالانه» عنوان شده سابقه‌ای برابر با ۳۲ سال دارد که در سال‌های آغازین جنگ تحمیلی عراق علیه ایران شکل گرفت و در ابتدا به صورت هفته فیلم و درسال‌های بعد به صورت یادواره برگزار شد و در ‌‌‌نهایت به «جشنواره» ‌ای سینمایی تبدیل شد.

خزاعی با اشاره به اینکه این رویداد سینمایی با افق نگاه استراتژیک کلان و راهبردی در عرصه سینما و فرهنگ و هنر به ویژه در حوزه سینمای مقاومت در اندک زمانی گام‌های محکم و اساسی را در جهت گسترش و توسعه فعالیت‌های منطقه‌ای برداشت؛ ادامه داد: این جشنواره در چشم‌انداز سینمایی کشورهای اسلامی به جدی‌ترین و بزرگ‌ترین اتفاق و بهترین بستر و بهانه برای وحدت میان هنرمندان و سینماگران جهان اسلام بویژه فیلمسازان حوزه مقاومت حتی، در مقیاس جهانی با آرمان‌های ضد نظام سلطه تبدیل شد. خزاعی ادامه داد: متأسفانه میزان تولیدات کیفی در حوزه استراتژیک در سال‌های اخیر به شدت کاهش پیدا کرده است. این نوع سینِما مغفول واقع شده است. این مقوله با مشکلات اقتصادی عمومی کشور بی‌ارتباط نیست ولی کم کاری برخی از مراکز و نهاد‌ها هم مزید بر علت شده است. بخشی از کاستی به این بی‌مسئولیتی‌ها و کم کاری‌ها و اولویت بندی‌های اشتباه مربوط می‌شود. تا جایی که شاهد عدم امنیت شغلی و فقدان فرصت‌های کاری برای سربازان واقعی و پویای این عرصه هستیم.

وی ادامه داد: ما از نظر فیلم‌های مستند، کوتاه و یا انیمیشن هیچ گونه مشکلی در سینمای استراتژیک و مقاومت نداریم اما در بحث تولیدات آثار سینمایی حرفه‌ای همچنان با کمبود‌ها و مشکلات جدی روبرو هستیم چرا که توان تولید ما در این زمینه بالا نیست و بودجه قابل قبولی برای تولید فیلم‌های سینمایی در این زمینه در نظر گرفته نشده است.

 خزاعی افزود: البته یادمان باشد در زمینه تولید آثار ارزشمند و استراتژیک تنها نباید از سازمان سینمایی و یا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توقع داشت. برای تولید آثار ارزشی و استراتژیک می‌بایست تمامی دستگاه‌های دولتی، سپاه پاسداران، بسیج مستضعفین، حوزه هنری، انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس، مجلس شورای اسلامی و تمامی دستگاه‌های مربوطه ورود و حضوری جدی داشته باشند و از این گونه سینمایی حمایت عملی کنند چرا که تنها در صورت حمایت همگانی است که این جشنواره مهم می‌تواند استمرار داشته باشد و در جریان سازی فرهنگی و سینمایی در منطقه و جهان موفق باشد.

خزاعی با تأکید بر اینکه توجه به تحولات اخیر خاورمیانه و چالش‌های بزرگ در کل جهان و منطقه را بسیار مهم است. اظهار داشت: هم اکنون با توجه به اتفاقات جهانی و جریاناتی که با به وجود آمدن گروهک‌هایی همچون داعش در منطقه به وجود آمده جشنواره‌های ملی و استراتژیک مانند جشنواره بین المللی فیلم مقاومت می‌توانند خیلی بیش از گذشته جریان سازی کرده و توجه جهانیان را به مستکبران و دشمنان اسلام جلب نمایند.

وی تصریح کرد: ‌ متأسفانه دست سینمای ایران در تمامی دوران‌ها علیه تلاش‌های دشمنان اسلام و ایران خالی بوده است و ما به نوعی همیشه از جریانات و تحولات منطقه‌ای و جهانی در سینمای کشورمان مغفول بوده‌ایم. این در حالی است که امروزه همه دنیا و کار‌شناسان رسانه‌ها معتقدند که سینما می‌تواند بسیار قدرتمند‌تر از جریانات نظامی عمل کند. همین مسئله مهم سوأل چالشی و اساسی را پیش می‌آورد که عدم تمایل حمایت جریانات سیاسی و فرهنگی کشور ما برای ورود در این زمینه چه چیزی است؟

 وی اضافه کرد: سینمای هالیوود اگرچه قبل از ۱۱ سپتامبر نگاهی غرض ورزانه نسبت به جهان اسلام و اسلام داشته است ولی برای همسویی بیشتر با اهداف کلان اقتصادی و نظامی و امنیتی غرب بعد از حوادث ۱۱ سپتامبر این سناریو شکل مهندسی شده‌ای به خودش گرفت و با حرکتی نرم و مستقیم در اوایل حادثه عامل اصلی انجام و برنامه ریزی این عملیات را مسلمانان معرفی می‌کند. هرچقدر که از زمان انجام حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر فاصله می‌گیریم نوع طراحی صحنه و متن فیلم نامه‌ها با وضوح بیشتری مسلمانان را عامل حوادث معرفی می‌کنند

یزدان عشیری مدیر روابط عمومی جشنواره نیز گفت: جشنواره فیلم مقاومت اکنون یک رویدادی شناخته شده و مهم نه تنها برای خانواده سینِما و هنر در ایران که در منطقه و جهان است و افق نگاه و روند فعالیت‌های آن در ادوار پیشین باعث شده تا این جشنواره به نقطه عطفی برای همه سینماگران و فیلمسازان مستقل و ضد سلطه در جهان تبدیل شود.

وی ادامه داد: در کشور جشنواره‌های متعددی همواره برگزار می‌شود که بعضا به رشد فرهنگ عمومی و برخی به رشد تکنولوژی سینِما و یا توامان کمک می‌کنند. در این میان اما جشنواره فیلم مقاومت متمایز و منحصر بفرد است و این ویژگی به چند دلیل است که مهم‌ترین آن هدفگذاری‌های این جشنواره بر اساس عمق استراتژیک فرهنگی نظام – گسترش گفتمان انقلاب اسلامی با زبان هنر – تبدیل شدن به نقطه ثقل و مرکزیت جنبش‌های سینمایی انقلابی و ضداستکباری و راهبردهای موفق بین‌المللی آن است.

عشیری تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود با برنامه‌ریزی‌ها و سیاستگذاری در دروه پیش رو این امید وجود دارد که گام‌های اساسی‌تری برداشته شود.

 در ادامه این نشست مدیران جشنواره فیلم مقاومت درباره جزییات بخش‌های مختلف جشنواره توضیح دادند.

کد خبر : ۳۳۱۷۶۹