خبرگزاری کار ایران

کارگردان فیلم حضرت محمد(ص):

دولتمردان از نگاه دستوری به فرهنگ پرهیز کنند/ ۱۴۳ سینما فیلم را نمایش می‌دهند/ فروش فیلم قطعی‌ست

مجیدی اعتقاد دارد فیلم حضرت محمد(ص) در گیشه قطعا موفق خواهد بود: من به این امر باور دارم که نمایش این فیلم در ایران و سایر کشورهای دیگر به صورت گسترده و با استقبال همراه خواهد بود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مجید مجیدی که به اتفاق گروهی از خبرنگاران در آستانهٔ اکران عمومی فیلم حضرت محمد (ص) به لوکیشن این فیلم در حاشیه شهر قم سفر کرده بود؛ در نشست خبری فیلمش گفت: امروز فرصت مغتنمی است که هفت سال تلاش را به تماشا بنشینیم.

وی با بیان‌ای موضوع که این فیلم را به ساحت امام هشتم تقدیم کرده است؛ گفت: دوست داشتم این نشست در آستان قدس برگزار شود اما مسوولان وقت و فعلی با ما همکاری نکردند.

وی درباره ایده اولیه فیلم گفت: ۹ سال پیش در سفر به دانمارک جرقه ساخت این فیلم به ذهنم رسید. قرار بود در آن سال در دانمارک بزرگداشتی برای من برگزار شود اما این بزرگداشت همزمان با انتشار کاریکاتورهای توهین‌آمیز به ساحت حضرت رسول (ص) شده بود. به همین دلیل من با نوشتن نامه‌ای خیلی دوستانه اعلام کردم نمی‌توانم در مراسم و کشوری حضور پیدا کنم که در آن به باورهای من توهین می‌شود.

مجیدی افزود: بعد از آن مدت‌ها به این فکر می‌کردم که چرا ما در قبال هجمه‌هایی که به پیامبرمان و دین اسلام می‌شود؛ واکنشی نشان نمی‌دهیم و بیشتر واکنش‌های ما تدافعی است و به جای عمل کردن عکس‌العمل نشان می‌دهیم.

وی افزود: غفلت ما در این بحث و در حوزه فرهنگ در جهان اسلام باعث شده کشورهای غربی از اسلام برائت زشت ارایه کنند و بعضی کشور‌ها هم که در همسایگی ما هستند متاسفانه با آن‌ها همراه می‌شوند.

کارگردان رنگ خدا ادامه داد: نتیجه این رفتار‌ها و کوتاهی ما فجایعی است که امروز در سوریه، یمن و عراق شاهد آن هستیم.

مجیدی ادامه داد: علیرغم آنکه فیلم‌های زیادی درباره پیامبران مختلف و همچنین حوزه‌های دینی مختلف ساخته شده تنها فیلمی که درباره پیامبر اسلام ساخته شده را مصطفی عقاد کارگردانی کرده بود. این درحالی‌ است که باید فیلم‌هایی درباره پیامبر اسلام بسازیم تا راه را نشان دهد و قرائت درستی از دین اسلام ارایه کند. با همین نیت ما از هفت سال پیش کار را شروع کردیم و فیلم حضرت محمد رسول الله (ص) را ساختیم و انشاء‌الله از ۴ شهریور اکران می‌شود.

وی ادامه داد: شرکت سینمایی نور تابان و محمدرضا صابری (مدیرعامل این شرکت) برنامه‌ریزی خوبی برای اکران گسترده این فیلم آغاز کرده است.

وی در پاسخ به این سوال که واکنش شما به هجمه‌های بعضی از سایت‌های عربی فیلم چیست؛ گفت: ساخت این فیلم اساسا با نگاه وحدت، وفاق و همگرایی شروع شد به همین دلیل ما مقطعی را انتخاب کردیم که اختلافات روایی بسیار کمی دارد و عنصر وحدتی آن بیشتر است اما متاسفانه بعد از ساخت فیلم و در حین ساخت؛ گروهی همچون بعضی از افراد در دانشگاه الزهر به اشتباه اعلام کردند در فیلم چهره پیامبر نشان داده می‌شود.

مجیدی با اشاره به اینکه بسیاری از کشورهای خارجی و بازار فیلم‌های سینمایی مشتاق اکران و نمایش این فیلم هستند؛ گفت: معتقدم باید ساخت چنین فیلم‌هایی ادامه داشته باشد اما به شخصه به دنبال آن هستم که با فاصله‌گذاری به اثر بعدی بپردازم.

وی ادامه داد: شهرک سینمایی نور برای فیلم حضرت محمد (ص) با این هدف ساخته شد که فضایی برای انجام نهضت فرهنگی در جهان اسلام به وجود آید و کسانی که به دنبال نگاه رحمانی پیامبر هستند بتوانند با استفاده از این شهرک فیلم‌های زیادی بسازند.

وی افزود: این شهرک به شکلی ساخته شده که ۳۰ سال دوام دارد و دوستان ما در نور تابان قصد دارند در کنار این شهرک دانشگاهی تاسیس کنند و حتی شرایطی فراهم کنند تا مردم از این شهرک بازدید داشته باشد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا اکران فیلم می‌تواند هزینه‌های فیلم را تامین کند؛ گفت: ما هر میزان برای نشان دادن چهره رحمانی پیامبر هزینه کنیم کم است و قیمتی را نمی‌توان برای آن پرداخت. این فیلم در گیشه قطعا موفق خواهد بود و من به این امر باور دارم که نمایش این فیلم در ایران و سایر کشورهای دیگر به صورت گسترده و با استقبال همراه خواهد بود.

مجیدی افزود: در این فیلم تلاش شده از نظر تکنیکی از همه دستاورد‌ها و ظرفیت‌های موجود سینما استفاده کنیم و به همین دلیل حضور افراد بزرگی در موسیقی، فیلمبرداری و جلوه‌های ویژه در این فیلم کاملا مشهود است زیرا ما به دنبال آن بودیم که این فیلم به استانداردهای جهانی بسیار نزدیک باشد.

وی ادامه داد: هرچند فروش فیلم برای ما مهم است اما بیشتر دوست داریم مخاطبین و تماشاگران بیشتری به دیدن فیلم بیایند تا چهره رحمانی پیامبر به جهانیان معرفی شود.

وی ادامه داد: در این فیلم به دنبال بیان نگاه فطری و نگاه زیبای پیامبر به ساحت انسان و انسانیت بودیم و نوع رفتار پیامبر با جوامع بشری و تعامل او با انسان‌ها برایمان مهم بود. معتقدم این نگاه می‌تواند الگویی برای جهان اسلام باشد و دنیای امروز تشنه این نگاه است و هر انسانی می‌تواند با این نگاه ارتباط برقرار کند.

وی با اشاره به اینکه این فیلم در حوزه تکنیکی و زیرساخت ظرفیت‌های خوبی را به سینما ایران اضافه کرده؛ گفت: تبلیغات ما از امروز شروع شده و همت خوبی برای اکران این فیلم از سوی دستگاه‌های مختلف تدارک دیده شده است و من از همه آن‌ها تشکر می‌کنم.

وی در پاسخ به این سوال که چرا اسم او و عوامل فیلم روی پوستر و بیلبوردهای تبلیغاتی درج نشده است؛ گفت: عکس‌هایی که از این فیلم انتخاب شده مانند تابلوهای نقاشی است. فکر کردیم حیف است و این تابلو‌ها می‌تواند مانند یک گالری عمل کند و حیف است با نوشته‌های اثر خراب شود به همین دلیل تصمیم گرفتیم نوشته‌ای برای آن نگذاریم و به همین دلیل دوست نداشتم تبلیغات رایجی که برای همه فیلم‌ها می‌شود به شکلی برای من و این فیلم بشود تا باعث شود ظرفیت‌های فیلم دیده نشود.

وی ادامه داد: بسیاری از فیلم‌های هالیوودی که با سرمایه‌های عظیم ساخته می‌شود ممکن است ورژن‌های دیگری از آن منتشر شود در مونتاژ اولیه حدود ۵/۵ ساعت نسخه اولیه بود و این فیلم حتی این ظرفیت را دارد که یک سریال ۸ یا ۹ قسمتی از روی آن ساخته شود.

وی افزود: قبل از اکران عمومی ما چند نمایش عمومی برای اقشار مختلف گذاشتیم و عکس‌العمل مخاطبان را دیدیم و با تغییراتی که در فیلم بوجود آمد به زمان نهایی دو ساعت و ۵۸ دقیقه فیلم رسیدیم.

وی درباره نمایش این فیلم در مونترال و واکنش‌های بینندگان خارجی گفت: به نظرم فیلم می‌تواند ارتباط خوبی با مخاطبان برقرار کند و واکنش‌های خوبی را به دنبال داشته باشد به طور مثال نمایش این فیلم در آلمان با واکنش‌های خوبی بوده است و در مونترال نیز می‌تواند اتفاقات خوبی را رقم بزند.

مجیدی افزود: یکی از دستاوردهای فیلم حضور بازیگران بزرگی همچون شجاع نوری در آن است. حضور بازیگران ایرانی نشان داد ظرفیت‌های سینمایی ما چیزی کمتر از خارجی‌ها ندارد.

مجیدی ادامه داد: ما ۱۳۰۰ شهر داریم که ۸۰۰ شهر آن فاقد سینماست و این امر بحران فرهنگی بزرگ در کشور است. دولت‌های ما به ساحت فرهنگ کم توجهی کردند و درحالی‌که ما قبل از انقلاب ۵۲۰ سینما داشتیم و جمعیت ما ۳۰ میلیون نفر بود؛ امروز ۸۰ میلیون نفر جمعیت داریم و ۳۰۰ سینما. به همین دلیل دولتمردان ما باید نگاه کلانتری به حوزه فرهنگ داشته باشند نه نگاه دستوری.

وی ادامه داد: ظرفیت‌های زیادی در کشور وجود دارد و باید به این ظرفیت‌ها توجه شود تا خلاء‌های فرهنگی پر شود و اگر ما فرهنگ را فراموش کنیم بسیاری از مسایل را از دست خواهیم داد. یکی از نمادهای توجه به فرهنگ هم تلاش بیشتر در حوزه سالم سازی و ساخت سینماست که باید در این بحث همت جدی‌تری بشود.

وی یادآور شد: ۴۵ سالن در تهران و ۹۸ سینما در سراسر کشور امکان نمایش فیلم را دارند.

در ادامه محمدرضا صابری (مدیرعامل شرکت سینمای نور تابان) گفت: تمهیدات گسترده‌ای برای این فیلم تهیه شده و ما به دنبال آن هستیم که همزمان با میلاد امام رضا (ع) اکران این فیلم در سینما‌ها به صورت گسترده آغاز شود.

وی افزود: کمیته‌های خوبی تشکیل شده. برای اکران این فیلم از زمان پیش تولید و تولید فکر شده بود و امروز نیز تدابیر خوبی اندیشیده‌ایم تا مشکلی برای اکران وجود نیاید.

وی ادامه داد: امروز بسیاری از سینماهای کشور متقاضی فیلم هستند و ۴۵ سالن نمایش در تهران قرار است فیلم را اکران کنند. تلاش کردیم تا این فیلم با بهترین کیفیت نمایش داده شود.

وی ادامه داد: بسیاری از سالن‌های سینما به سیستم B سینما مجهز شده‌اند و حتی بسیاری از شهرهایی که فاقد سینما بودند با تجهیز مجتمع‌های فرهنگی برای نمایش این فیلم به سیستم‌های مناسب مجهز شده‌اند و به نوعی شهر‌ها دارای سالن سینما شده‌اند.

همچنین علیرضا شجاع نوری طی سخنان کوتاه افزود: حضور من در این فیلم یکی از شانس‌های زندگی‌ام بود ضمن اینکه نقشی که برایم درنظر گرفته بود بسیار نقش بزرگ و سازنده‌ای بود.

وی ادامه داد: کارکردن با چنین تیم حرفه‌ای محبت بزرگی بود. این فیلم برای من یک کلاس فشرده و سطح بالا بود. روزی ۴ ساعت گریم می‌شدم و دوساعت پاک شدن گریم طول می‌کشید اما هرگز یک لحظه بدون عشق سر صحنه نیامدم.

محسن شاه ابراهیمی (طراح لوکیشن فیلم) نیز گفت: مهم‌ترین و اولین قدم در این پروژه پیدا کردن لوکیشن بود که بعد از ۲۰ روز مطالعه توانستم آن را پیدا کنم که تبدیل به شهرک سینمایی نور شد.

وی ادامه داد: دو سال قبل سفری به مکه داشتم و فضای جغرافیای آن را بررسی کردم همچنین طراحی لباس و وضعیت پوشش ان دوره را بررسی کردم و بعد وارد عمل شدیم.

کد خبر : ۲۹۸۱۰۰