نقاشیهای نیلوفر وجدانی در گالری شکوه
نمایشگاه نقاشیهای نیلوفر وجدانی با عنوان «تکرار» نخستین نمایشگاه سال 94 گالری شکوه است که عصر جمعه بیست و هشتم فروردین ماه گشایش یافت.
به گزارش ایلنا؛ وجدانی در اولین نمایشگاه انفرادیش ۱۳ اثر با تکنیک اکریلیک و ورق نقره روی بوم ارائه داده است.
او در رابطه با تازهترین آثارش که در این نمایشگاه به تماشا گذاشت است گفت: ایده اولیه نمایشگاه «تکرار» در اثر دیدن اثرمعروفی از پیکاسو با عنوان «زن در آینه» بوجود آمد. در این اثر زنی جلوی آینه ایستاده اما تصویر خودش با تصویری که در آینه نقش بسته کاملا متفاوت است. بنابراین موضوع آینه برایم جالب شد و در این آثار بوم را آینه بزرگی با قاب قرمز رنگ و نقش و نگارهایی در نظر گرفتم که در داخل آن در اثر شکستهای آینه تصاویر زنان به شکلهای مختلف تکرار میشود و شخصیتهای مختلف زنان آینه بدست را نشان میدهد. در واقع در این شکستها لایههای دیگری از وجود این زنان را میبینیم. این زنان با در دست داشتن آینه مخاطبان را دعوت میکنند تا در این آینههای مخدوش شده نگاهی به خود داشته باشند.
چشمان زنان آثار وجدانی مردمک ندارند و دستهایشان با دستکشهای سفیدی پوشانده شده و با آینههایی که بدست دارند جلوی صورتشان را گرفتهاند، وی دراین رابطه گفت: در این آثار سعی کردم هویت را از این زنان بگیرم در واقع میتوان گفت با خذف مردمک چشمها که برای هر فرد یونیک و منحصر به فرد میباشد و با در دست داشتن آینههایی که صورت این زنان را پوشانده و همچنین با خذف اثر انگشتها و پوشاندن دستها با دستکشهای سفید در این آثار هویت زدایی شده است. قصد نداشتم با هویت دادن به این زنان آنها را محدود کنم تا مخاطبان با مشاهده آثار متوجه شوند آنها متعلق به کجا و مربوط به چند سال پیش هستند. در واقع جنسیت و زن بودنشان برایم مهمتر از شخصیت و هویت آنها ست.
به جزء قاب آینههای بزرگ با نقش و نگارهای برجسته که قرمز رنگ هستند و تصویر زنان را نشان میدهند همه چیز در این آثار سیاه و سفید است و قدیمی بودن آن را تاکید میکند. در واقع سیاه و سفید بودن این آثار به فضای ساکن و القای مفهوم تکرار نیز کمک میکند.
عنایت الله نظری نوری هنرشناس و هنرمند پیشکسوت از بازدیدکنندگان نمایشگاه نقاشی «تکرار» بود، وی درمورد این آثار گفت: دراین نمایشگاه آثار متفاوتی را شاهد بودم. وجدانی در نقاشیهایش از فیگورانسان استفاده کرده و زن را انتخاب کرده است. اعتقادم بر این است که زنان روزگار را اداره میکنند و از مردان تواناترند. آنها مادرند و تربیت میکنند. زنان در در این آثار نگاه ندارند اما پز از تفکراند. پشت چشمهای آنها که نمیبینند استعارههای زیادی است. آنها بر روی صورت نقاب گرفتهاند که این نقابها نیز میتواند معانی مختلفی را در بر گیرد. این نقابها باعث شده از جامعه فاصله بگیرند، ارتباطشان کمتر باشد که این خود نوعی حجب به حساب میآید.
او اضافه کرد: این آثار مانند شعر نو پر از استعاره هستند، نقاشیهای وجدانی چون شعر سهراب سپهری است که میگوید به سراغ من اگر میآیید نرم و آهسته بیایید، همین ظرافت نیز در آثار او نمایان است. وی برای زنان آثارش مردمک چشم نگذاشته است مانند این میماند که وقتی با کسی صحبت میکنیم او چشمانش را میبندد زیرا میخواهد از طریق گوش چیزی را که میشنود بفهمد. نمیخواهد به عینیت برسد بلکه میخواهد ذهنیت خود را درگیر کند. در کل میتوانم بگویم نمایشگاه نقاشیهای «تکرار» نمایشگاه بسیار خوبی است و بازدید از این نمایشگاه را به تمامی علاقمندان به خصوص دانشجویان توصیه میکنم.
نیلوفر وجدانی متولد ۱۳۶۲ تهران است. او کارشناسی گرافیک از دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران و کارشناس ارشد نقاشی از دانشکده هنرهای تجسمی دانشگاه هنر تهران است. وی تاکنون در نمایشگاههای متعدد گروهی شرکت داشته است و نمایشگاه نقاشی «تکرار» اولین نمایشگاه انفرادیش محسوب میشود. او فعالیتهای زیادی در زمینه تصویر سازی به خصوص تصویر سازی کودک داشته است و در سال ۹۳ جایزه سوم در بخش نقاشی دومین جشنواره فرهنگی هنری سیاه و سفید را از آن خود کرده است.
این آثار تا چهارشنبه نهم اردیبهشت ماه بر روی دیوار گالری شکوه است و علاقمندان میتوانند همه روزه از ساعت ۱۶ تا ۲۰ از این آثار در گالری شکوه واقع در خیابان فرمانیه، اندرزگو، کوچه سلیمی شمالی، کوچه امیر نوری، پلاک ۱۹ دیدن نمایند.