در مراسم رونمایی از کتاب سینمای نوین ایران مطرح شد:
عسگرپور: رمز موفقیت بهشتی و انوار، تقوا و پاکدستی آنهاست

کتاب سینمای نوین ایران؛ قدم مهمی برای ثبت یک دوره تاریخی در سینمای ایران است. ما برای بررسی تاریخ سینمای ایران و بعضا عبرتگیری از آن به اینگونه کتابها نیاز داریم.
مراسم رونمایی از کتاب سینمای نوین ایران نوشته امیرفراالهی شب گذشته(۱۱ خرداد) با حضور اهالی سینما و نویسنده کتاب در خانه سینما برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدمهدی عسگرپور نیز با اشاره به وضعیت مدیریت فرهنگی در کشور گفت: درخصوص حوزه مدیریت فرهنگی به خصوص سینما همیشه سوالهایی پرسیده میشود و گروهی همیشه دنبال این هستند که چه مدارکی درباره دورههای مختلف مدیریتی وجود دارد.
وی با اشاره به تقسیمبندی سینمای ایران به قبل و بعداز انقلاب گفت: این تقسیمبندی یک تقسیمبندی هیجانی نیست بلکه کاملا آکادمیک است و دلایل آن کاملا روشن است اما در سینمای بعداز انقلاب در دهه ۶۰ اتفاقات خوبی افتاد که باید به آن توجه کرد.
عسگرپور ادامه داد: دهه ۶۰ دورانی است که حتی گروهی که در آن دوران به وضعیت سینما انتقاد داشتند امروز از آن دوره به عنوان دهه طلایی یاد میکنند زیرا درحالیکه کشور درگیر جنگ بود اما آثار خوبی تولید میشد و حتی حضورهای بینالمللی خوبی وجود داشت.
وی ادامه داد: پایهریزی مباحثفرهنگی در سینما از آن دوران شکل گرفت و اینکه گروهی در آینده قصد کردند؛ این سینما را تعطیل کنند ولی نتوانستند به دلیل آن بود که بنیانهای قوی سینما در آن دوران پایهریزی شده بود.
مدیرعامل خانه سینما با اشاره به تغییرات مدیریتی در حوزه فرهنگ به خصوص سینما گفت: بعداز دوران بهشتی شاهد تغییرات پی درپی در مدیریت سینما بودیم که لطماتی را نیز به دنبال داشت اما در دوره بهشتی ثبات به وجود آمد.
عسگرپور ادامه داد: رمز موفقیت سیدمحمد بهشتی و انوار در پاکدست بودن و تقوایی بود که آنها در مدیریت خود داشتند امری که بعدها و در دورههای بعدی مدیریتی تبدیل به شعار شد.
وی کتاب سینمای نوین ایران نوشته امیر فرض اللهی را بسیار مهم دانست و افزود: این کتاب یک قدم بسیار مهم برای ثبت یک دوره تاریخی سینماست و باید چنین کتابها و مجموعههایی بیشتر منتشر و مدون شود زیرا ما برای بررسی تاریخ سینمای ایران و بعضا عبرتگیری از آن به اینگونه کتابها نیاز داریم.
امیر فرض اللهی نویسنده کتاب نیز با اشاره به هدف خود از نگارش این کتاب گفت: من از سال ۷۳ تا ۸۶ با هرکسی در باره سینما صحبت میکردم همه از دهه ۶۰ به عنوان دوران طلایی یاد میکردند به همین دلیل علاقمند شدم که درباره این دوران مطالعه کنم.
وی ادامه داد: به همین دلیل به دنبال مدیران دهه ۶۰ رفتم با یک مطالعه تطبیقی عملکرد این دو مدیر را بررسی کردم و متوجه شدم که در این دوران با دوری از تصمیمات خلقالساعه وضعیتی به وجود آمد که سینمای ایران در کنار نفت مهمترین عنصر برای معرفی کشور باشد.
وی با ابراز تاسف از توقیف ۸ ساله کتاب در دوران احمدی نژادگفت: معاون فرهنگی وقت در دولت نهم ودهم به دلیل کجسلیقهگی و دشمنی و مشکلی که با سیدمحمد بهشتی، انوار و مدیران آن دوره داشتند عملا جلوی چاپ این کتاب را گرفتند و حتی میگفتند که باید صفحات زیادی از این کتاب حذف شود.
وی ادامه داد: اسم ابتدایی کتاب جستاری پیرامون مدیریت سینما بود اما بعد به پیشنهاد سیدمحمد بهشتی به نام سینمای نوین ایران تغییر نام داد.