در نشست رسانهای فیلم مطرح شد؛
لدنی: «ماریا» تقابل سنت و مدرنیته را نشان میدهد
نشست رسانهای فیلم سینمایی «ماریا» امروز ۱۹ بهمن در سینمای رسانه چهلوسومین جشنواره فیلم فجر برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ایلنا، مهدی اصغری ازغدی کارگردان فیلم در ابتدای نشست اظهار کرد: این فیلمی است که وقتی شروعش کردم، ۲۶ سالم بود. برای من فیلمی دوستداشتنی است چون ۷۰ درصد کست فیلم جوان هستند.
علی لدنی تهیهکننده اثر نیز اظهار کرد: امیدوارم فیلمهای اجتماعی جایگاه خودشان را در سینمای ایران پیدا کنند و فرصتی برای کارگردانهای جوان فراهم شود. از همه دستاندکاران جشنواره هم تشکر میکنم و امیدوارم همه ضعفها در سال آینده برطرف شود. یک تشکر دیگر به فیلمساز بزرگ کشورمان آقای امیر نادری هم بدهکارم که مشوق فیلمسازان جوان کشورمان بودند که سعی کردند در توکیو به ما روحیه بدهند و تشویق کنند. از آقای جیرانی هم تشکر میکنم و امیدوارم سال آینده از ایشان به شکل مناسبی در جشنواره تقدیر شود.
لدنی خاطرنشان کرد: موضوع فیلم ما موضوعی بهروز بود، دو موضوع سیستمهای فضای مجازی و جوانانی که دنبال فیلمسازی هستند و دیگری سنت است که جامعه ما درگیر سنت و مدرنیسم است و سعی کردیم تقابل این دو را نشان دهیم و نشان دهیم که فرهنگی قوی و هویتبخش و اثربخش داریم.
اصغری ازغدی در بخش دیگر نشست درباره فیلمنامه اثر گفت: زمانی که ما میخواستیم این فیلم را تولید کنیم سینمای اجتماعی فروش چندانی نداشت و الان هم البته همینطور است. ما میدانستیم بازار داخل تا اندازهای شکستخورده است و ما با نگاه بینالمللی این اثر را ساختیم. من فیلم را با مخاطب فرانسوی دیدم و آنها این احساس را ندارند که فیلم کند است. من فکر میکنم این از صبر ما در این دوران میآید و سینما ما را به صبر دعوت میکند.
الناز عبادالهی تدوینگر اثر نیز اظهار کرد: طبق تجربهای که داشتم و در سالنهای مختلف در خارج و داخل ایران فیلم را دیدم ریاکشنهای مختلفی شاهد بودم. خارجیها مشکلی با ریتم نداشتند ولی در رابطه با این مساله در ایران اگر ریتم کند است باید من طرف مخاطب را بگیرم. ما به نسخههای مختلفی رسیدیم اما این نسخهای بود که کارگردان اثر برای حضور بینالمللی انتخاب کرده بود.
اصغری ازغدی درباره ایده فیلم گفت: سالها قبل دوستی داشتم که فیلم کوتاه تولید میکرد. اثری ساخت که خانمی از یک خانواده سنتی در این فیلم نقش یک زن روسپی را بازی کرده بود و چند سال بعد دوست کارگردانمان تکهای از آن فیلم را در فضای مجازی نشان داد و اتفاق خوبی در پی آن رخ نداده بود. این مساله در ذهن من باقی مانده بود که بعدها سراغش رفتم تا آن را بسازم.
وی افزود: هر اتفاقی در زندگیام رخ میدهد با فیلمهایی که دیدهام مقایسه میکنم و قطعا فیلم بعدی من تجربه متفاوتی خواهد بود و فیلم هیچ آسیبی به هیچ قومی نمیزند و میانجیگری پدربزرگ هم تصویر خوبی از سنت میدهد.
کامیاب گرانمایه بازیگر اثر نیز اظهار کرد: روند انتخاب من اینگونه بود که من از سال ۹۸ شاگرد آقای اصغری بودم. به من گفتند به دفتر بیا تا متنی را تمرین کنیم و من اصلا فکر نمیکردم اثری سینمایی باشد. چند ماه تمرین کردیم و بعد به روز فیلمبرداری رسیدیم. تجربه کار کردن با بازیگران حرفهای رویایی بود.
اصغری ازغدی درباره ارجاعات فیلم به آثار مختلف تاریخ سینما اظهار کرد: علت این ارجاعات این بود که ما درباره یک شخصیت فیلمساز فیلم ساختهایم و طبیعتا وقتی درباره سینما حرف میزنیم بهترین راه برای درک سینما یادآوری فیلمهای بزرگی است که در سینما داشتیم. من خودم را در جایگاهی نمیبینم که به بقیه بگویم چگونه زندگی کنند و من درک خودم از زندگی شخصیام را میسازم.
مهشید خدادی نیز در ادامه اظهار کرد: ماریا اولین تجربه من بود و همه عوامل خیلی همراه بودند. کار گروهی و حمایتی که همه داشتند برایم فراموشنشدنی است. فکر میکنم این فیلم خوششانسی بزرگی بود و از طرفی هر ثانیه این فیلم برای من سخت بود تا خودم را به این گروه حرفهای برسانم.
امید اکبری طراح صحنه نیز اظهار کرد: ما چند ماهی درباره قوم بلوچ تحقیق داشتیم. تمام المانها از بلوچستان تهیه شد و سعی کردیم همه عوامل حسی که از این سنت وجود دارد را بچشند.
صادق سهرابی نیز اظهار کرد: جنبههایی از فیلم به قوم بلوچ و این کهندیار رستم میپردازد و در ستایش این قوم است. یادم است آقای اصغری در روزهای اولی که هم را دیده بودیم در خطه جنوب به نتیجه رسیده بودیم و درباره موسیقی هم من پیشنهادی داشتم و من فکر میکنم فیلم از یک نگاه و جنبه معرفتی به قوم بلوچ مینگرد که در خیلی از کارها بسیار سطحی و کارت پستالی به قوم بلوچ نگاه شده است.
کارگردان درباره ریتم اثر گفت: ریتم تند و کند وجود ندارد و بحث درباره این موضوع باید بررسی مناسب یا غیرمناسب بودن ریتم باشد. این بحث پیچیدهای است و این فیلم با این قصه و ماجرا مخاطبان ویژهتری دارد و این فیلم به آنچه که هدفش بوده، رسیده است و موفقیتهایی که فیلم داشته این مسئله را اثبات کرده است.
وی افزود: من همه نقدها را میشنوم اما نگاهم باید به دهان بزرگان باشد و ما وقتی نقد میکنیم باید حواسمان باشد که چه میگوییم و بسیاری از فیلمسازان بزرگ ما به خاطر این نقدها کشورمان را ترک کردهاند. امیدوارم همه در فضای عادلانهای درباره فیلم صحبت کنیم.
داوود ملکحسینی مدیر فیلمبرداری نیز اظهار کرد: نقد، اگر نقد سازندهای باشد ما گوش میدهیم. ما با فیلم ساختنهایمان مشق میکنیم، این فیلم واقعا کار سختی بود.