خبرگزاری کار ایران

مسعود هاشمی‌نژاد مطرح کرد؛

موقعیت جغرافیایی در فضاسازی «بازی خونی» تأثیرگذار بود/ در داستان‌پردازی دستمان باز بود و با محدودیت مواجه نشدیم

موقعیت جغرافیایی در فضاسازی «بازی خونی» تأثیرگذار بود/ در داستان‌پردازی دستمان باز بود و با محدودیت مواجه نشدیم
کد خبر : ۱۵۹۰۷۹۷

مسعود هاشمی‌نژاد با اشاره به اینکه فیلم «بازی خونی» ژانر جاسوسی معمایی دارد، تأکید کرد که این فیلم به قواعد مرسوم این ژانر وفادار است.

مسعود هاشمی‌نژاد فیلمنامه‌نویس فیلم سینمایی «بازی خونی» که امسال در بخش مسابقه چهل‌وسومین جشنواره فیلم فجر حضور داشت، در گفتگو با خبرنگار ایلنا، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های فیلم سینمایی «بازی خونی» این است که سوژه و روایت در جایی رقم می‌خورد که تا به حال دوربین برای روایت این قصه در این زمان به آن جا نرفته و با بستر و طبیعتی متفاوت مواجه هستیم که برای مخاطب تازگی دارد. 

وی افزود: کمتر شاهد این بوده‌ایم که اتفاقات بخشی از تاریخ معاصر ایران در دل طبیعت جنگل‌های انبوه روایت شود. فیلم «بازی خونی» به همین علت برای ما جذاب است و تصویری جدید در مقابل دیدگان مخاطب قرار می‌دهد. این فیلم روایتی پرتنش در دل جنگل‌های سبز و انبوه شمال کشور است. به نظرم این موقعیت جغرافیایی کمک بزرگی کرد تا فضاسازی به شکلی مطلوب رقم بخورد. 

این فیلمنامه‌نویس تأکید کرد: در این اثر به صورت دقیق و مشخص از فیلم‌های خارجی الگوبرداری نشد اما از نمونه‌های ژانری مشابه الهام گرفته شده است. ژانر جاسوسی معمایی زیر ژانر فیلم‌های پلیسی است و قواعد خاص خود را دارد که در آثار جهانی نیز به وفور نمونه‌هایی از این دست را مشاهده کرده‌ایم. در ساخت این فیلم به آن قواعد وفادار بودیم اما سعی کردیم نگاهی جدید نیز داشته باشیم. 

نویسنده فیلم سینمایی «بازی خونی» در ادامه اظهار کرد: در روز ۶ بهمن ماه سال ۱۳۶۰ داستان فیلم «بازی خونی» به صورت مستند و واقعی رخ داده است و در فرآیند رسیدن به حادثه ۶ بهمن فقدان روایی وجود داشت که ما آن را در درام پیش‌ روی خود احساس می‌کردیم، به همین علت خطوط روایی را به قصه این واقعه تاریخی اضافه کردیم که امری طبیعی در نگارش فیلمنامه یک اثر سینمایی است. 

وی افزود: در وهله اول قرار بود صرفا یک اثر جنگی را به تصویر بکشیم اما با توجه به علاقه‌ای که به ژانر جاسوسی و معمایی داشتیم، یک پیش درآمدی در روایت شکل گرفت تا داستان شاخ و برگ بیشتری بگیرد و جذاب‌تر شود. 

هاشمی‌نژاد تأکید کرد: در تیم ضد قهرمان «بازی خونی» تمامی شخصیت‌ها یک ما به ازای حقیقی دارند اما در تیم امنیتی حاضر در فیلم تمامی کاراکترها واقعیت تاریخی ندارند. در این گروه آدم‌ها را می‌توان به برخی شخصیت‌های آن حادثه منتسب کرد اما برخی نیز خیالی هستند که به دلیل ملاحظاتی که وجود داشت این تصمیم را برای شخصیت‌پردازی در این تیم مدنظر قرار دادیم.

نویسنده فیلم سینمایی «کت چرمی» در پایان اظهار کرد: قسمتی از قصه برگرفته از تخیل ما است برای همین در داستان‌پردازی دستمان باز بود و با مشکل و محدودیتی مواجه نشدیم. روایت ما از ضدقهرمان‌ها کاملا مستند است و تغییری ایجاد نشده است. ما وقتی به سراغ یک قصه سیاسی تاریخی می‌رویم با توجه به اینکه در این کشور با محدودیت‌ها و خط قرمزها آشنا هستیم سعی داریم قصه را به شکلی طراحی کنیم که دچار ممیزی نشویم و خوشبختانه این اتفاق رخ داد و فیلم با هیچ محدودیت و ممیزی مواجه نشد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز