در برنامه اکران مطرح شد؛
نمازی: جشنواره فیلم فجر آثار طنز را جدی نمی گیرد
کارگردان فیلم شهسوار با بیان اینکه متاسفانه جشنواره فیلم فجر، آثار طنز را جدی نمی گیرد گفت: اگر کمدی ژانر نیست اعلام کنید که در سینما نباید باشد.
به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی، نقد و بررسی فیلم شهسوار در هشتمین قسمت از برنامه اکران با حضور «حسین نمازی» کارگردان این اثر و به میزبانی «روزبه رحیمی نژاد» و «احسان طهماسبی» منتقد و نویسنده از اکران مدیا پخش شد.
حسین نمازی در این برنامه با اشاره به شکل گیری قصه فیلم شهسوار اظهار کرد: این فیلم در 36 جلسه فیلمبرداری تولید شد. انتخاب بازیگر سخت ترین بخش تولید یک فیلم است و شما باید از گزینه های موجود استفاده کنید و در نهایت از بازیگران راضی بودم.
وی ادامه داد: جشنواره فیلم فجر هیچ وقت روی خوشی به من نشان نداد. آپاندیس را اصلا به جشنواره راه ندادند و این جشنواره در جشنواره های مختلف بین المللی جایزه گرفت و بسیاری این نقد را به جشنواره داشتند که چرا آپاندیس را نپذیرفتند. در شادروان بازیگران بسیار خوب بودند اما هیچکدام را کاندید نکردند و شهسوار را نیز اصلا ندیدند. این در حالی است که این فیلم پس از تمساح خونی بیشترین استقبال را در جشنواره داشت.
این کارگردان توضیح داد: شاکله جشنواره به شکل و شمایلی است که مناسباتش با دیگر جشنواره ها متفاوت است. همان سال که آپاندیس را در جشنواره داشتم تهیه کننده ای را دیدم که تلاش می کرد فیلمش وارد جشنواره شود و او در قرارداد با نهاد سازنده تعهد داده بود که فیلم به جشنواره برود در غیراینصورت از رقم تولید کم می شود. این اتفاق موجب می شود آدم ها برای اینکه فیلمشان در جشنواره باشد هرکاری کنند. فشارهای بیرونی به جشنواره فیلم فجر باعث می شود قضاوت درستی در این رویداد صورت نگیرد.
نمازی افزود: مسئله من این است که جشنواره فیلم فجر اثری که بخنداند را جدی نمی گیرد. چند فیلم کمدی را سراغ داریم که در جشنواره دیده شده است؟ کدام فیلم خوب طنز ما در جشنواره دیده شده است؟ اگر کمدی ژانر نیست اعلام کنید که در سینما نباید باشد. چطور وقتی بحث رونق جشنواره است تاکید می کنند که این فیلم ها در جشنواره باشد اما از جوایز بی نصیب هستند.
احسان طهماسبی منتقد و نویسنده نیز در این برنامه اظهار کرد: کمدی به قدری گسترده است که از ژانر می تواند به لحن تبدیل شود. در شهسوار هم همین اتفاق رخ داده و اصرار بازیگران به اینکه فیلم اجتماعی است اشتباه است. همینطور اصرار مخاطبان که این اثر نیز طنز است درست نیست.
وی با بیان اینکه لحن طنز به فیلم سوار است ادامه داد: برخورد فیلم و فیلمساز با مخاطب با احترام و از جنس بازگو کردن قصه گفتاری است و این اتفاق حقیقی و منطق با زندگی است و این امتیاز شهسوار است. بین دو فیلم اخیر کارگردان فیلم (شاهسوار و شادروان) شباهت وجود دارد.
نمازی در این باره گفت: همه فیلم های من براساس اتفاقات واقعی تولید شده است. وقتی شادروان را تولید می کردم اتفاقی که برای پدربزرگم افتاد در ذهنم بود و قرار بود شادروان 2 را بسازیم اما احساس کردم این اتفاق رخ ندهد و به شهسوار رسیدیم.
طهماسبی یادآور شد: بسیاری از اتفاقاتی که در دل فیلمی رخ می دهد که در خانواده های اطراف شهر است حرمت خانواده را می تواند زیر سوال ببرد و در دو فیلم حسین نمازی، پدر خانواده بی کارکرد و خنثی است و حسین نمازی خودش را در معرض قضاوت قرار می دهد.
نمازی با بیان اینکه گاه برداشت اشتباه از فیلم می شود یادآور شد: زمانی که پدر دلخوش می شود اتفاقات خوب در فیلم رخ می دهد. در جایگاه پدر در فیلم شهسوار تمرکز ویژه ای شده و ادم ها در این فیلم خاکستری هستند. به صفر و 100 نگاه کردن اعتقاد ندارم و معتقدم نگاهمان به درام این است که افراد یا فرشته و یا نقطه مقابل آن هستند و بخصوص این در فیلم های سفارشی بیشتر دیده می شود.
روزبه رحیمی نژاد هم در این باره گفت: خانواده صرفا فقیر الزاما فقر فرنگی ندارد و از طبقات متول گاه قوی تر هستند.
طهماسبی تاکید کرد: حسین نمازی در شهسوار خود را در معرض رویکردی می گذارد که می داند حاصلش نه فروش ویژه است و نه نگاه منتقدان جلب می شود و نه رویکرد جهانشمول می شود و برخورد کارگردان با فقر جالب است.
نمازی با بیان اینکه فروش در اختیار فیلم هایی است که صرفا می آیند که بخندانند گفت: روحیات من اینگونه است که دوست دارم زندگی واقعی را بسازم. در تلخ ترین لحظات هم لحظات شیرین وجود دارد. تا زمانی که به مدل خود در کمدی صرف نرسم نمی توانم سراغ کمدی های مرسوم بروم. از نظر خودم شهسوار یک فیلم اجتماعی شیرین و جنس خنده این فیلم متفاوت است.
طهماسبی یادآور شد: الناز حبیبی در 7 ماه اخیر پرفروش ترین بازیگر کمدی زن بوده و بهرنگ الوی هم یکی از بهترین بازی های خود را در شادروان ایفا کرده است. فیلم طنز موقعیت کم ندارد و مسئله مخفی کردن یک جنازه و تضاد نسل ها یک موقعیت کمدی است. شهسوار اشاره دارد که خانواده از هم گسستنی نیست که ارزشمند است هرچند که پایان این فیلم را دوست ندارم و احساس می کنم کارگردان در رودربایستی مخاطب و پخش کنندگان مانده است و پایان بندی شادوران معقول تر است.
نمازی یادآور شد: جواد عزتی فیلم را دید و پیشنهاد داد فیلم با رقص به پایان برسد و دیدم حرف درست است و رقص را به آخر منتقل کردیم و راکوردها کمی بهم ریخت اما این نسخه بهتر است. پاشنه آشیل دنیا امید است و امید درباره مردم ما از بین رفته و احساس می کردم باید فیلمی بسازم که امیدبخش باشد و از اینرو پایان بندی اینگونه طراحی شد.
قرار نیست چرخ را از نو اختراع کنم و فیلم به فیلم برای من تجربه بوده و از 15 سالگی با تجربه فیلم ساختم و امروز هم امتحان می کنم و فیلم به فیلم خودم را اصلاح می کنم و شهسوار هم برای من مدرسه بوده است.
در بخش فیلم کوتاه نیز میثم بیدقی کارگردان فیلم «اسم تو» نیز با بیان اینکه فیلم را در سه روز فیلمبرداری کردیم توضیح داد: وقتی قرار شد با موضوع جنگ فیلم بسازیم به سمت و سویی رفتم که آن را بشناسم. سال ها در کنار کارگردانانی بودم که فیلم جنگی می ساختند اما احساس می کردم رفتن به دل اتفاق را نمی شناسم اما روابط و درام را می شناسم و جنگ را به عنوان بستر داستان درنظر گرفتم.
همچنین فیلم بیچارگان نیز در این برنامه به بهانه پخش از اکران مدیا مورد نقد و بررسی قرار گرفت.