خبرگزاری کار ایران

عضو اندیشکده فرهنگ و عضو هیات علمی دانشگاه تهران مطرح کرد؛

باید به تفاوت فرهنگ زندگی و فرهنگ کار دست یابیم

باید به تفاوت فرهنگ زندگی و فرهنگ کار دست یابیم
کد خبر : ۱۵۴۱۰۴۰

غلامرضا اسلامی عضو اندیشکده فرهنگ و عضو هیات علمی دانشگاه تهران در نشست علم پیشرفت و زندگی به بیان سخنانی پرداخت. این بحث تحت عنوان پیشرفت و سبک زندگی ارائه شد.

به گزارش ایلنا، غلامرضا اسلامی عضو اندیشکده فرهنگ و عضو هیات علمی دانشگاه تهران اولین سخنرانان این نشست بحثی را تحت عنوان پیشرفت و سبک زندگی ارائه کردند. 

اسلامی در سخنان خود، اظهار داشت: تلاش خواهد شد تا با عبور از روش‌های توصیفی و تشریحی پژوهش، با استفاده از روش مشابه‌سازی از طریق تبیین ساختاری موضوع مورد بحث، با تشکیل مدل مفهومی استخراج شده به معیارهای قضاوت و ارزشیابی برای مقایسه سبک زندگی امروز خود، با مدل مطلوب آن و حتی با مدل‌های سبک زندگی دیگران در جهان نزدیک شویم. از این رو حوزه «کار» و تلاش برای تغییر و یا پاسخ به تغییرات و رسیدن به رشد و پیشرفت تمدنی در تعامل جدی با توسعه و تعالی فرهنگی در حوزه «زندگی» روزمره قرار می‌گیرد که محصول و نمود آن در سبک زندگی متجلی می‌شود.

او ادامه داد: با توجه به اصول پنهان در ساختار این کنش واکنش رفتاری، می‌توان به تفاوت فرهنگ زندگی و فرهنگ کار دست یافت که در آن «گاهی کار می‌کنیم تا زندگی کنیم و گاهی زندگی می‌کنیم تا کار کنیم». تغییر در این اهداف غائی به تغییر در سبک زندگی خواهد انجامید.

اسلامی در ادامه گفت: با فرض اینکه مردها شکارچیانی هستند که به دنبال شکار یا «محصول» نهائی (project) می‌باشند و زنها کشاورزانی هستند که نگران «فرآیند» کاشت، داشت و برداشت (process) می‌باشند می‌توان تصور کرد که حوزه کار محصول-محور است و علوم مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در این حوزه برای استاندارسازی و سرعت بخشیدن نتیجه نهائی تا رسیدن به آسایش کامل است و در حوزه زندگی فرآیند تحقق کیفیت در امور کمی نیازمند حکمت لازم برای رسیدن به آرامش مطلوب می‌باشد. 

 اسلامی با اشاره به پیگیری روشنفکران به جدایی علم از دین وهنر، اظهار کرد: بعد از نوزائی فرهنگی (رنسانس) در اروپا و جدائی علم از دین و هنر از جانب روشنفکران با جدیت پیگیری شد. مکتب مدرنیته در ابتدا و به دنبال آن مدرنیسم در قرن گذشته با تقویت تولید انبوه صنعتی به حاکمیت حوزه کار کمک شایانی نمودند. در دنیای صنعت هم به تدریج ماشین‌ها جایگزین انسان شدند و در دنیای الکترونیک ربات‌ها و هوش مصنوعی بر قدرت ادراک او توفیق پیدا کردند. 

گفتنی است در این نشست پس از ارائه هر سخنرانی، حاضران در جلسه به اظهار نظر و نقد سخنان پرداخته وسخنران جلسه به سوالات و نظرات پاسخ مقتضی ارایه داد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز