خبرگزاری کار ایران

در نشست فعالان میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با پزشکیان مطرح شد

صنعت گردشگری نیاز به کمک دولت ندارد، موانع را از جلوی پای فعالان این صنعت بردارید

صنعت گردشگری نیاز به کمک دولت ندارد، موانع را از جلوی پای فعالان این صنعت بردارید
کد خبر : ۱۵۴۰۳۶۵

فعالان میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی صبح امروز دغدغه‌ها و مطالبات خود را با رئیس جمهور در میان گذاشتند و خواستار تشکیل شورای عالی میراث، حذف و کاهش مالیات‌ها و رفع موانع پیش پای بخش خصوصی، ایجاد صندوق حمایتی و افزایش تسهیلات دولتی به هتل‌ها بود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، صبح امروز تعدادی از فعالان حوزه میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در نشست رونمایی از الواح هخامنشی، مطالبات و دغدغه‌های خود را به گوش مسعود پزشکیان رئیس جمهور رساندند. هر چند که این مراسم از حضور مرمت‌گران، باستان‌شناسان و معماران خالی بود و بیشترین زمان به فعالان بخش خصوصی در صنعت گردشگری اختصاص یافته بود.

صنعت گردشگری نیاز به کمک دولت ندارد، موانع را از جلوی پای فعالان این صنعت بردارید

«حرمت‌الله رفیعی» رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران بیان کرد: گردشگری چیزی از دولت نمی‌خواهد تنها می‌خواهد موانعی که به ناحق بر گرده آن وجود دارد را حل کنید.

او گفت: یکی از مشکلات و موانعی که در این حوزه وجود دارد، مالیاتی است که بی‌جا به گردشگران تحمیل شده است. چرا صنعت هوایی از مالیات معاف نیست؟ الان می‌گویند به دلیل تأخیر و تعطیلی مسیرهای هوایی پول مردم را بدهید ما مشکلی نداریم ولی مگر محصول ماست که پولشان را بدهیم؟ ما صاحب محصول نیستیم هتلدار و ایرلاین پول مردم را نمی‌دهد.

او با اشاره به فشارهای مضاعف ادارات مالیاتی بر فعالین بخش خصوصی صنعت گردشگری اعلام کرد: مالیات به ناحق بر گرده صنعت گردشگری نشانده‌اند و این در حالی است که بخش خصوصی صنعت گردشگری ایران هیچ امکانات، تسهیلات و بخشودگی از دولت طلب نمی‌کند و تنها خواسته‌اش این است که در یک چارچوب مشخص و شفاف از فعالان صنعت گردشگری کشور مالیات گرفته شود.

وی با اشاره به اخذ مالیات بر ارزش افزوده از فعالان صنعت گردشگری کشور اعلام کرد: می‌گویند باید مالیات ارزش افزوده بدهید. در حالی که مثلا مسافر مسیر تهران - ونکوور تنها ۴۰ دقیقه در مسیر ایران است و ساعتهای مابقی مسیر اصلا در فضای ایران نیست و این درحالی است که حمل و نقل معاف از مالیات است. با این حال تاکید دارند در بخش حمل و نقل هوایی باید مالیات بر ارزش افزوده پرداخت شود.

رفیعی با انتقاد از اخذ عوارض خروج از کشور از مسافران و گردشگران گفت: متاسفانه نمایندگان مجلس برخلاف منافع ملت طرح عجیب اخذ ۱۰ یورو به ازای خروج هر مسافر را مطرح کردند. باید از نمایندگان محترم پرسید که چرا ۱۰ یورو را مطرح کرده اند؟ مگر پول رایج مملکت ریال و تومان نیست؟ پس چرا آن‌ها یورو را در طرح خود پایه‌گذاری کرده اند؟ اصلا به چه دلیلی باید ۱۰ یورو بیشتر از مسافر و گردشگر خروجی در این کشور گرفته شود؟ این‌ها مشکلات اصلی صنعت گردشگری کشور است که به گرانتر شدن هزینه‌های سفر منجر شده است.

وی با انتقاد از بخشنامه‌های صادر شده در چند روز گذشته و لغو پروازها در کشور اعلام کرد: چند روز است فرودگاه‌های ایران تعطیل شده و بخشنامه‌های بلااثر صادر می‌شود که دفاتر خدمات مسافرتی باید پول مردم را بدهند. البته که این پول باید پرداخت شود ولی مگر دفاتر مسافرتی صاحب پرواز و صاحب هتل هستند؟ مراکز اقامتی و هواپیماها ارتباطی با دفاتر مسافرتی ندارند و خودشان باید پول مسافرانی که سفرشان را کنسل کرده اند، پرداخت کنند که به دفاتر نمی‌دهند و مردم را با دفاتر دچار مشکل کرده اند.

صنعت گردشگری نیاز به کمک دولت ندارد، موانع را از جلوی پای فعالان این صنعت بردارید

در بخش دیگری از این نشست نماینده حوزه صنایع دستی، سهیلا صفرزایی، بود که گفته شد از کارآفرینان صنایع دستی است اما او خودش را فعال قرآنی و اجتماعی معرفی کرد و مطالبه‌ای جز توجه بیشتر به حوزه صنایع دستی نداشت. وی سخنانش را به این جمله ختم کرد که ما در حوزه صادرات صنایع دستی مشکل داریم اگر در حوزه صادرات نگاه ویژه‌ای شود می‌توانیم در بحث اقتصاد قویاً به کمک این سرزمین بیاییم.

او گفت: در سالهای اخیر نگاه‌ها به صنایع‌دستی حداقلی بوده این درحالی است که با رویکرد درست و حمایت از صنایع‌دستی می‌توان اقتصاد ایران و بازار جهانی را به نفع خود تغییر دهیم و به صادرات نفت کمتر متکی باشیم.

این فعال صنایع‌دستی همچنین به مدیریت ضعیف صنایع‌دستی اشاره کرد و افزود: درحال‌حاضر مشکلاتی در این حوزه وجود دارد که یکی از آن‌ها مدیریت صنایع‌دستی است که بسیار ضعیف است از همین رو، از رئیس جمهور تقاضا داریم که با توجه به ارزش افزوده‌ای که صنایع‌دستی دارد از بیمه و صندوق هنرمندان حمایت شود.

این فعال صنایع دستی رئیس جمهور را به شیر مادران سرزمین ایران قسم داد که اگر این توجه به صنایع دستی انجام شود، رونق اقتصادی رقم خواهد خورد.

شورای عالی میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری تشکیل شود

جمشید حمزه زاده رئیس جامعه هتلداران کشور یکی دیگر از سخنرانان این نشست بود. او گفت: صنعت گردشگری نیازمند حمایت دولت است و همت دولت چهاردهم را می‌طلبد. تعریف بسته‌های مشوق و نیز حمایت‌های دولت از این صنعت بسیار ضروری است که در این باره به صورت مشخص موضوع مالیات و نیز ارائه تسهیلات کم‌بهره نقش بسیار مهمی برای برطرف کردن مشکلات دارد.

حمزه‌زاده اعلام کرد: یکی از اقدامات بسیار خوب وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، تشکیل شورای راهبردی با حضور نخبگان و پیشکسوتان هر سه حوزه بود. امیدوارم دولت از این شورای راهبردی حمایت کند و موارد مطرح شده در این جلسات این شورا، به صورت مصوبه در شورای عالی میراث‌فرهنگی مورد پذیرش قرار گیرد و پیگیری شود.

حمزه زاده گفت: استدعا دارم که شورایعالی میراث فرهنگی و گردشگری تشکیل شود تا منجر به مصوباتی در راستای حل مشکلات موجود شود. ما اگر می‌خواهیم سالی صد هتل بسازیم باید دولت حمایت جدی از سرمایه‌گذاران کند و وفاق ملی داشته باشیم اینها محقق نمی‌شود مگر با حمایت دولت. تعریف بسته‌های حمایتی و مشوق‌های حمایتی نیز مهم هستند. از جمله مشوق‌های حمایتی که منجر به رسیدن ما به اهداف برنامه هفتم توسعه خواهد شد ارائه تسهیلات به سرمایه گذاران گردشگری است.

وی مطالبات صنف هتلداران را اینگونه مطرح کرد: تعلق ۷ درصد یارانه از محل تسهیلات دولتی و افزایش مشارکت بانک‌ها بازپرداخت ده‌ساله وام‌ها اختصاص ۳۵ همت برای ساخت هتل‌های جدید که ۱۰ همت آن صرف بازسازی و نوسازی هتل‌های قدیمی شود؛ همچنین اعطای ده سال معافیت مالیاتی جدید به هتلداران از جمله مطالبات ماست.

حمزه زاده بیان کرد: مهمانسراهای دولتی رقیب بخش خصوصی هستند از دولت می‌خواهیم این مراکز را واگذار کند و از ساخت واحدهای جدیدی اقامتی توسط نهادهای دولتی جلوگیری شود.

صندوق حمایت از فعالان تشکیل شود

صنعت گردشگری نیاز به کمک دولت ندارد، موانع را از جلوی پای فعالان این صنعت بردارید

بعد از حمزه زاده، محسن حاجی سعید به نمایندگی از راهنمایان گردشگری سخنان خود را درخصوص موانع موجود در بخش گردشگری مطرح کرد. او گفت: همانند رئیس جمهور از ادبیات صمیمانه‌ای استفاده می‌کنم و آن هم این است که می‌پرسم پای وعده‌های خودتان به جوانان می‌مانید دیگر؟

رئیس هیأت مدیره تشکل حرفه‌ای راهنمایان گردشگری گفت: یکی از موضوعاتی که باید به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد، مقابله با پروژه ایران‌هراسی است. تبلیغات منفی رسانه‌های غربی باعث شده تا گردشگران خارجی کمی به ایران بیایند در حالی که ما سرشار از ظرفیت و جاذبه گردشگری هستیم.

او افزود: اگر می‌خواهیم اقتصاد کشور شکوفا شود باید گردشگری رونق گیرد و برای توسعه و رونق گردشگری باید با پروژه ایران‌هراسی مقابله کنیم.

حاجی سعید اعلام کرد: شعار دولت چهاردهم وفاق ملی است. وفاق ملی صلح و امنیت را به دنبال دارد. باید بتوانیم با توجه به ظرفیت‌هایی که داریم با پروژه ایران‌هراسی مقابله کنیم. اگر موفق شویم با ایران‌هراسی مقابله کنیم در حقیقت قدرت نرم خود را به دنیا نشان داده‌ایم.

اوجانی، از سرمایه گذاران حوزه گردشگری، نیز سخنانی کوتاه درخصوص سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری داشت. وی تاکید کرد: گردشگری نیاز به سرمایه‌گذاری دارد اما سرمایه‌گذاری در صنعت هتل‌سازی دیربازده است و مانند ساختمان‌سازی نیست که سرمایه فرد به زودی به او بازگردد بلکه زمان‌بر است. از این رو دولت باید سازوکارهای حمایت از سرمایه‌گذاران در حوزه گردشگری و هتل‌سازی را فراهم کند.

او افزود: تقاضای ما از دولت چهاردهم این است که موانع پیش روی سرمایه‌گذران را بردارد و برنامه‌ای را تدارک ببیند که سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی با خاطری آسوده در صنعت گردشگری و هتل‌سازی ایران، سرمایه‌گذاری کنند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز