خبرگزاری کار ایران

مهدی حجت تاکید کرد:

میراث‌فرهنگی موضوعی کاملا استراتژیک است/ لزوم تاسیس دانشگاه بین المللی میراث‌فرهنگی در کشور

میراث‌فرهنگی موضوعی کاملا استراتژیک است/ لزوم تاسیس دانشگاه بین المللی میراث‌فرهنگی در کشور
کد خبر : ۱۵۴۰۲۸۹

قائم مقام سابق وزارت میراث‌فرهنگی و رئیس ایکوموس ایران، خواستار موافقت رئیس جمهور ایران با تاسیس دانشگاه بین المللی میراث‌فرهنگی شد. او گفت: درشرایطی که وزارت میراث‌فرهنگی به شدت و با سرعت سرمایه‌های انسانی خود را از دست می‌دهد لزوم تاسیس این دانشگاه فوریت پیدا می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مهدی حجت رئیس ایکوموس ایران صبح امروز با خطاب قرار دادن رئیس جمهور و مدیران و مسئولان دولتی و خصوصی اعلام کرد، شعار دولت چهاردهم وفاق ملی است و مهمترین وسیله برای وفاق، میراث‌فرهنگی است.

او گفت: مردم و ایرانیان خارج از ایران حفاظ و مولانا را متعلق به خود می‌دانند. تخت‌جمشید، چغازنبیل و بسیاری از آثار مهم تاریخی را از آن خود می‌دانند و همه نسبت به تار و چوگان احساس تعلق دارند اما ما از این امکان تا چه حد در شناسایی ظرفیت‌های میراث‌فرهنگی و معرفی آنها بهره‌گرفتیم.

حجت تاکید کرد: ما به جای اینکه پیام انسانی آثار تاریخی و میراث‌فرهنگی را درک کنیم، بیشتر نگاه تفریحی به آن داشته‌ایم این درحالی است که از آن می‌توان در جهت اشاعه ارزشها در جهان معرفی شود و با همین ظرفیت وفاق ایجاد شود و فاصله‌ها برداشته شود.

آنطور که رئیس ایکوموس ایران اعلام کرد: هر اثر یک پیام انسانی دارد، باید این پیام انسانی به مردم معرفی شود در غیراینصورت خود آثار به صرف مادی بودنشان اهمیتی ندارند بلکه آن روایتی که دارند مهم است. مقصد از قرآن نیز برای مراجعه کردن به آثار و سفر کردن، پی بردن درباره همین پیام‌های انسانی است. اما آیا امروز به همین شکل به آثار نزدیک می‌شویم؟ ما بیشتر میراث‌فرهنگی را تخریب می‌کنیم و میراث‌فرهنگی وسیله‌ای است برای گذارندن اوقات فراغت درحالی این ارزشها باید به انسان امروز منتقل شود و ریشه پیدا کند.

او همچنین تاکید کرد: میرا‌ث‌فرهنگی جنبه استراتژیک دارد و مرتفع کننده بسیاری از مشکلات در کشور است با این وجود نتوانسته‌ایم از ظرفیت‌های حداکثری میراث‌فرهنگی برای خود بهره‌ ببریم. این درحالی است که   قرآن به ما می گوید سفر کنید این چه سفری است که درش تعقل نیست. آیا ما واقعاً داریم همان طور که قرآن می‌گوید سفر می‌کنیم؟

حجت همچنین ایجاد دانشگاه بین المللی میراث‌فرهنگی را یکی از مهمترین اتفاقات اعلام کرد و درخواست کرد تا با تایید و اجازه رئیس‌جمهوری مجوز این دانشگاه مثل دیگر مراکز آموزشی که در اختیار نیروی انتظامی و وزارت بهداشت است فعالیت کند و به تربیت نیروی انسانی بپردازد.

آنطور که حجت معقتد است، نیروی انسانی یکی از معضلات وزارت میراث‌فرهنگی است که به‌شدت و با سرعت دارد از دست می‌دهد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز