در برنامه اکران مطرح شد؛
فیلمنامه دروغ زیاد داریم
کارگردان فیلم درآغوش درخت گفت: تمام قد جلوی خانه دوست کجاست می ایستم زیرا این سینما ایرانی و انسانی است.
به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی، برنامه اکران به میزبانی روزبه رحیمی نژاد و به حضور بابک خواجه پاشا کارگردان فیلم در آغوش درخت، فرید حاجی فیلمساز گوشت تلخ و احسان طهماسبی منتقد سینما از اکران میدیا پخش شد.
بابک خواجه پاشا اظهار کرد: زمانی گه وارد فیلمسازی می شوی ایده های صادق تر، به فیلمنامه شریف منجر می شود و در آغوش درخت از این جنس است. این فیلمنامه یک وظیفه بود و دغدغه ام این بود.
برخی فیلمنامه می نویسند که ساخته شود برای همین اینقدر فیلمنامه دروغ داریم.
وی ادامه داد: مشکل از فیلمسازان نیست شاید صداقتی نسبت به محتوی نیست و ماسک روی برخی فیلم ها وجود دارد.
این کارگردان سینما با بیان اینکه در همه ژانرها این شرایط وجود دارد یادآور: فیلمنامه نویس باید نسبت به مضمون صادق باشد.
مهمانی برای ما آمده بود پسر بچه آنها گفت کاری کن پدر و مادرم از هم جدا نشوند و احساس کردم او یک وظیفه بر دوش من گذاشت.
خواجه پاشا توضیح داد: هرکسی دغدغه داشته باشد فیلمش به اصطلاح فیلم می شود. سریال های دهه ۸۰ چرا خوب بود؟ زیرا دغدغه مند و شفاف و زلال بود. آثار عطاران و مدیری در این سالها از این جنس هستند.
این جنس نگرش در آثار تلویزیونی و سینمایی به مرور کمرنگ شد و دلیل این مهم نگرانی سرمایه گذاران است.
وی تصریح کرد: فیلم به حوزه هنری فروخته شد و از ابتدا سرمایه گذار نبودند. در تولید فیلم دنبال چهره نبودم و دوست داشتم فیلم دیده شود.
کارگردان در آغوش درخت تاکید کرد: انتظار فروش عجیب از چنین آثاری نباید داشته باشیم. اولویت سینماداران کسب درآمد است و قطعا ما اندازه تگزاس نمی فروشیم و زورمان نمی رسد و دولت باید به فکر این اتفاق باشد.
خواجه پاشا اظهار کرد: من نگران سرانجام سینما هستم و باید بدانیم مضمون را چگونه کنار گیشه بگذاریم.
احسان طهماسبی منتقد سینما نیز اظهار کرد: درآغوش درخت به اصطلاح فیلم حال خوب کنی است و به واسطه رویکرد و تاثیرگذاری بچه ها فیلم خوبی است و به مخاطبان این فیلم را توصیه می کنم.
وی ادامه داد: تصور می کنم فروش این فیلم حدود ۱۰ میلیارد تومان برسد.
خواجه پاشا نیز با بیان اینکه سینما در زمان جریان دارد توضیح داد: خیلی آثار مجید مجیدی را در ادامه در تلویزیون یا جاهای دیگر دیدیم.
وی ادامه داد: فیلم باید اجتماع را نقد کند اما حق نداریم حال مخاطب را بد کنیم. مخاطب اتمسفر تاریکی از آدم های بد را می بیند و هیچ اتفاقی نمی افتد و برخی فیلم های سینمایی ترسناک است؛ چرا یک آدم خوب در خیلی از فیلم ها وجود ندارد و این بین فیلمسازان اپیدمی می شود. فیلم های کوتاهی که می بینم جز ناامیدی و فلاکت و یاس هیچ نیست. در دوره ای اولویت فیلمسازان حضور در جشنواره ها بود و امروز در نگاهمان همه چیزمان مثل خفاش شب است.
طهماسبی نیز اظهار کرد: نگاه فیلمساز به سینما شخصی است و مخاطب مختار است فیلمساز را انتخاب کند. نمایش ندادن تلخی ها حاوی تفکر سانتیمانتالیسم نسبت به رخداد است. اگر بخواهیم ابد و یک روز بسازیم نمی توانیم نقطه روشن بسازیم و قصه تلخ و زننده است و برای همین برخورد متفاوتی از سوی مخاطبان با این فیلم در سینمای بالا و پایین شهر شد.
خواجه پاشا در ادامه توضیح داد: همه بی شرف نیستند و خانواده ایرانی همه گانگستر خرید و فروش مواد مخدر نیستند. من با جریان فکری که می خواهد بگوید ما بدبختیم مخالفم.
طهماسبی با اشاره به واژه سیاه نمایی گفت: نمی توانیم به سینمای اجتماعی به واسطه نشان دادن فلاکت روبرو شویم به بهانه اینکه سینما را فانتزی ببینیم. جشنواره ها و مراسم های خارجی مطالبه فیلم با مضمون های خاص دارند و اسکار نمونه بارز آن است. جشنواره های داخلی ما هم از خواجه پاشا می خواهند آبی روشن بسازد که فیلم بدی است و رد پای سفارش در آن دیده می شود.
فیلمساز درآغوش درخت هم به سمتی می رود که آبی روشن می سازد.
خواجه پاشا نیز افزود: آبی روشن سفارش نبود و طرح من را اغنا کرد اما دد روند پرداخت فیلمنامه به دغدغه های من نرسید.
وی گفت: تمام قد به احترام خانه دوست کجاست می ایستم زیرا این سینما ایرانی و انسانی است. باید شاخص سینمای ملی داشته باشیم و آنرا بهتر کنیم و سینمای بالنده داشته باشیم. سینمای ما تکراری است.
فرید حاجی نیز درباره فیلم گوشت تلخ اظهار کرد: جنون دزدی یک اختلال روانی است که نمک سینمایی هم دارد. از طرفی من موقعیت های پلیسی را نیز دوست داشتم و خواستم یک فیلم پلیسی بامزه بسازم.
وی ادامه داد: این فیلم اکران هنر و تجربه بود و استقبال خوبی داشتیم. این فیلم را ۹۸ ساختیم و اثر را با ۱۸ میلیون ساختم. معتقدم مرام تولید فیلم کوتاه دد تولید سینمای بلند به فیلم طراوت می دهد.
برنامه اکران پنجشنبه ها ساعت ۲۰ از اکران مدیا پخش می شود.