خبرگزاری کار ایران

پری صابری به خانه ابدی بدرقه شد

پری صابری به خانه ابدی بدرقه شد
کد خبر : ۱۵۲۹۰۰۸

مراسم تشییع پیکر پری صابری کارگردان تئاتر صبح امروز جمعه ۲۳ شهریور با حضور جمعی از همکاران و علاقه‌مندان این هنرمند فقید در مقابل تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش ایلنا، در آغاز این برنامه که با اجرای نیما کرمی برگزار شد، ایرج راد، بازیگر پیشکسوت تئاتر و رئیس هیات مدیره خانه تئاتر با تسلیت‌گویی به همه هنرمندان و دوستداران هنر از صابری به عنوان هنرمندی شاخص یاد کرد که از دوران جوانی با ادیبان و بزرگان اهل قلم آشنایی داشت‌.

او اضافه کرد: خانم صابری علاوه بر تحصیلاتش، در زمینه تجربی هم تجربیات بسیاری به دست آورد و در دو فیلم ارزشمند سینمای کشورمان حضور داشت.

راد با اشاره به اجرای نمایشنامه‌های ایرانی و خارجی با کارگردانی صابری اضافه کرد: ایشان هم آثار با ارزشی را که خود ترجمه می‌کرد، به صحنه آورد و هم آثاری را با بهره‌گیری از شعر شاعرانی که فخر کشورمان و جزو بزرگان ادب این مملکت به شمار می‌آیند ، به صحنه آورد، کسانی که کشورمان به نام آنان در جهان شناخته می‌شود.

وی افزود: کتاب «بانوی رند» توسط نشر ثالث منتشر و فیلمی هم درباره این بانوی هنرمند ساخته شد اما ناگفته‌های بسیاری از تأثیرگذاری پری صابری در هنرهای نمایشی ایران هست که باید به آن‌ها پرداخته شود.

سپس قطعه‌ای از موسیقی نمایش «شمس پرنده» پخش شد.

در ادامه محمد حاتمی روی صحنه رفت و یادداشتی را درباره پری صابری خواند و گفت: ۳۷ سال پیش با ایشان آشنا شدم و پیشنهاد حضور در نمایش «باغ عرفان» درباره سهراب سپهری را داد که سرشار از ایران و فرهنگ ایران بود. موسیقی در نمایش‌های او غوغا می‌کرد. متاسفانه امروز بر برخی از آثار نام کنسرت‌نمایش گذاشته‌اند که با اجرای موسیقی‌های بی‌محتوا همراه است.

وی افزود: برای صابری، ادبیات تجملی و دور از دسترس نبود و او شگفتی‌های ادبیات را به نمایش می‌گذاشت. صابری هنرمندی اندرزگو نبود، حضور زن در آثارش پررنگ‌ بود و تا آخرین لحظه عمرش زنانه زندگی کرد و در ذهن‌ها جاودانه شد.

سپس فروغ قجابگلی، دیگر بازیگری که با صابری همکاری داشته، به عنوان سخنران بعدی برنامه، با خوانش شعر مولوی «مرده بدم، زنده شدم» افزود: این شعر در جای جای نمایش‌های او جریان داشت. او قلب‌ها را فتح می‌کرد. من با دیدن نمایش‌های او با تئاتر آشنا شدم. هر جای جهان کارش اجرا می‌شد، مُهر فرهنگ ایرانی بر خود داشت چراکه کارهایش شناسنامه و موسیقی ایرانی داشت.

این بازیگر با اشاره به جایگاه مهم موسیقی در نمایش‌های صابری اضافه کرد: مگر می‌شود با شنیدن صدای تنبور، او و ابراهیم اثباتی (آهنگساز فقید تئاتر) و محمد حاتمی را به یاد نیاوریم.

او با بیان خاطره‌ای از دوران دانشجویی خود و نخستین همکاری‌اش با صابری ادامه داد: در نمایش او دستیار صحنه شدم. به من باور و عشقی داد که همچنان با آن کار می‌کنم. بعدها فهمیدم رازهای او رازهای بازیگری استلا آدلر (استاد بزرگ بازیگری) است.

این بازیگر در پایان سخنانش، از صابری به عنوان شکوه و عظمت یاد کرد و از مهندس مرتضی کاظمی (معاون هنری پیشین) و حسین پاکدل (مدیر پیشین مجموعه تئاتر شهر) قدردانی کرد که در دوران مدیریت خود زمینه را برای فعالیت صابری فراهم کردند.

گفتنی است، حسین پاکدل، هادی مرزبان، مهوش وقاری، مارال فرجاد، شکرخدا گودرزی، شهره سلطانی، محمد ساربان، محمد حاتمی، سعید داخ، ایرج راد، فروغ قجابگلی، عباس عظیمی، یارتا یاران، علیرضا تابش، مهدی شفیعی، مرتضی کاظمی، کاظم نظری، اصغر همت، منظر لشگری، داوود فتحعلی‌بیگی، شهرام کرمی، بهرام ابراهیمی، محمد اله‌یاری، مریم معترف، فرهاد شریفی، مسعود میرطاهری، رضا بنفشه‌خواه و … از جمله حاضران در این مراسم بودند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز