خبرگزاری کار ایران

جزییات هشتمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان اعلام شد

جزییات هشتمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان اعلام شد
کد خبر : ۱۵۲۸۰۶۵

نشست رسانه‌ای هشتمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران بعد از ظهر امروز سه‌شنبه ۲۰ شهریور در موزه آبگینه، سالن سینمای کیارستمی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در ابتدای این نشست وحید ملتجی مدیر هشتمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران اظهار کرد: هشتمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان از ۲۴ تا ۲۹ شهریور در اصفهان برگزار می‌شود که برگزارکنندگان این رویداد بنیاد سینمایی فارابی و شهرداری اصفهان هستند که خاستگاه و تولد این المپیاد در جشنواره فیلم‌های کودک و نوجوان است. هر سال المپیاد فیلمسازی نوجوانان همزمان با جشنواره فیلم کودک و نوجوان برگزار می‌شود ولی از سال گذشته برای اعتلای جایگاه و فضای المپیاد و از آنجا که حوزه نوجوان بسیار مهم است و در سالهای گذشته مغفول واقع شده قرار بر این شد که المپیاد جدا از جشنواره برگزار شود.

ملتجی خاطرنشان کرد: این جداسازی بخش کودک و نوجوان اساساً خواست خود نوجوان است، یکی از حساسیت‌هایی که نوجوان دارد این است که نمیخواهد در کنار کودک قرار بگیرد و فکر می‌کنم باید مشخص شود که آیا ما باید همچنان جشنواره کودک و نوجوان را همزمان بدانیم یا خیر. شاید کنار هم قرار گرفتن این دو واژه درست نباشد. تصور من این است که باید حتما بازنگری شود و با تحلیلی ساده می‌فهمیم که این دو حوزه جدا شده‌اند و دسته‌بندی سنتی در سن مخاطب کودک و نوجوان نیز تغییر کرده و نیازها و فهم نوجوان متفاوت شده و سن نوجوانی پایین‌تر آمده است. ما از این تحلیل استفاده کردیم و زمان المپیاد را تغییر دادیم.

وی افزود: نوجوان دوست دارد خود را بزرگسال ببیند و الگوهای نوجوانی بزرگسالان هستند و نگاهشان با کودک متفاوت است. زمان المپیاد قبل از جشنواره تعیین شده تا فیلمهایی که در المپیاد ساخته می‌شود را بتوانیم در جشنواره نشان دهیم. بیش از هزار اثر به این رویداد ارسال شد که سعی کردیم امسال انتخابهایمان دقیق‌تر شود و بچه‌هایی که می‌آمدند در رویداد پایانی المپیاد شرکت می‌کردند و با یکی کارگردان‌های خوب کشورمان در گروه‌های مشخص شده چند روز را می‌گذراندند و تجربه یک کار حرفه‌ای را در دوران نوجوانی کسب می‌کردند که امسال هم همین اتفاق پیش‌بینی شده است و توسط این نوجوانان در این چند روز یک فیلم کوتاه تولید می‌شود که در نهایت بهترین اثر انتخاب می‌شود.

مدیر هشتمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان در ادامه تاکید کرد: ۳۰ نفر با دقت نظر انتخاب شده‌اند و افراد انتخاب شده قطعا شناختی از سینما دارند، در حالیکه سال گذشته انتخاب‌ها کمی فرق داشت و ما امسال راه‌یابی به المپیاد را سخت‌تر کردیم چون تصورمان این است که خروجی‌های المپیاد فیلمسازی آینده سینمای ایران هستند و باید کسانی انتخاب شوند که زمینه بیشتری داشته باشند و نتیجه کار بهتر شود.

ملتجی تاکید کرد: نکته دیگر برگزاری کلاسهای آموزشی بود که این کلاس‌ها هم برگزار شد و درحوزه فیلمنامه، کارگردانی و تصویر‌برداری کلاسهای مجازی برگزار شدند تا بچه‌ها الفبای اولیه را بدانند. گروه‌بندی‌ها انجام شده، ما ۱۴ پسر و ۱۶ دختر داریم که انتخاب شده‌اند و گروه‌بندی‌ها انجام شده و افراد همدیگر را شناخته‌اند و در این المپیاد وارد مرحله تولید می‌شوند.

در ادامه این نشست مصطفی محمودی (مدیر روابط‌عمومی بنیاد سینمایی فارابی) اساتید این رویداد را اعلام گرد و گفت: علی شاه‌محمدی کلاس‌های فیلمنامه‌نویسی، وحید گلستان کارگردان و تهیه‌کننده کلاس‌های آموزش کارگردانی و مجید دهقان هم آموزش تصویربرداری را برای بچه‌ها برگزار کردند. 

در ادامه این نشست ملتجی مربی‌های هشتمین دوره المپیاد فیلمسازی نوجوانان را معرفی کرد و گفت: مریم بحرالعلومی، لیلی عاج و زیور حجتی مربی‌های خانم و مرتضی‌علی عباس‌میرزایی، محمد حمزه‌ای و مهدی خرمیان مربی‌های مرد هستند. شش مربی در جلسه‌ای که داشتیم با هم هماهنگ شده‌اند و خیلی آماده و مشتاق برای هشتمین دوره هستند و هیجان و دغدغه این بزرگواران کمتر از بچه‌های شرکت‌کننده نیست. رسالت ما انتخاب اول، دوم و سوم در بین شرکت‌کننده‌ها نیست و مساله اصلی ما این است که بچه‌ها در یک فضای حرفه‌ای سینما تنفس کنند و زیست حرفه‌ای سینما داشته باشند و این شاید مهم‌ترین اتفاق المپیاد باشد و ما به دنبال رقابت نیستیم.

ملتجی خاطرنشان کرد: امسال از ۱۴ استان در رویداد پایانی حضور دارند که خراسان رضوی و اصفهان بیشترین شرکت‌کننده را دارند.

وی درباره دستاورد این رویداد در هفت دوره قبل اظهار کرد: آماری در این مورد نداریم، سال گذشته ورود کردیم و اولین سوال برای ما همین بود که دوره‌های گذشته چه دستاوردی داشته است و اسامی برخی بچه‌هایی که دوره‌های قبل شرکت کرده بودند را به دست آوردیم که البته این پیگیری‌ها جزو رسالت‌های المپیاد و بنیاد فارابی نیست و اطلاع داریم که برخی در سینما فعالیت می‌کنند. تصور من این است که رویدادها وظیفه پیگری ندارند، رصد می‌کنند، انتخاب درست انجام می‌دهند و آن را به جامعه معرفی می‌کنند و نهادهای دیگری هستند که باید این مسیر را پیش ببرند که یکی از این نهادها آموزش و پرورش است.

وی افزود: با این حال بنیاد سینمایی فارابی تفاهم‌نامه‌ای با انجمن سینمای جوانان دارد که برخی از این بچه‌ها به شهر خودشان می‌روند و می‌توانند با انجمن ارتباطشان را ادامه دهند و آموزش و فعالیتشان را دنبال کنند. ما از ۳۰ نفر سال گذشته دعوت کردیم و هر سی نفر در دوره مجازی امسال شرکت کرده‌اند و سومین نکته این است که حتما باید تشکیلات جداگانه‌ای در حوزه نوجوان تشکیل شود و این مساله را پی بگیرد.

وی درباره ملاک انتخاب مربیان گفت: نگاه نوجوان با بزرگسال خیلی متفاوت نیست و هر ۶ نفری که به عنوان مربی انتخاب شده‌اند کمترین تجربه‌شان این است که دوره‌های مختلف با نوجوان فیلم ساخته‌اند. ما در انتخاب مربی‌ها اینکه نوجوانان با این مربی‌ها زیست می‌کنند برایمان مهم است و ما دنبال این نیستیم که همه مسائل فیلمسازی را در این دوره بیاموزند و ما امسال گروه اول، دوم و سوم نداریم و همه به نوعی تقدیر می‌شوند و داوران نکات را درباره آثار به نوجوانان می‌گویند و همه سی نفر مدال می‌گیرند و همه مدال‌های هشتمین المپیاد فیلمسازی یکرنگ هستند.

ملتجی در پایان اظهار کرد: دستگاه‌هایی مثل صداوسیما، شبکه امید، انجمن سینمای جوان، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، آموزش و پرورش، سازمان تعلیم و تربیت و سکوی شاد را درگیر این المپیاد کرده‌ایم و البته باید خیلی قوی‌تر از این کار کنیم. آثار در جشنواره کودک و نوجوان و شبکه امید نمایش داده می‌شوند و برای این مساله با سکوی شاد هم باید به نتیجه برسیم.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز