خبرگزاری کار ایران

اندیشمند عراقی در گفتگو با ایلنا مطرح کرد؛

جهان غرب و مخالفان اسلام به دنبال طرح تحریفات مختلف و هدفمند علیه پیامبر اکرم (ص) هستند

جهان غرب و مخالفان اسلام به دنبال طرح تحریفات مختلف و هدفمند علیه پیامبر اکرم (ص) هستند
کد خبر : ۱۵۲۵۰۴۷

تسلیم بودن در برابر دستورات و حکمت خداوند، در سرتاسر زندگی رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) قابل مشاهده است. با این حال، در این رابطه توجه به یک نکته ضروری است. اینکه تسلیم دستورات و حکمت خداوند باشیم، یک جنبه ظاهری دارد و یک جنبه درونی. اغلب افراد از این جنبه درونی غافل می‌مانند. در کل حیات طیبه پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) شاهد هستیم که ایشان نسبت به هر دو جنبه حساس و متعهد بودند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، همزمان با فرارسیدن ۲۸ صفر، سالروز رحلت پیامبر گرانقدر اسلام (صلی الله علیه و آله)، بار دیگر بسیاری از صاحبنظران و کارشناسان به واکاوی ابعاد مختلف شخصیتی و حیات طیبه ایشان پرداخته و می‌پردازند. پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) به معنای واقعی کلمه، محور وحدت مسلمانان و حتی در یک معنا، کل بشریت در جهان امروز هستند و تردیدی نیست که بازخوانی سیره عملی و زندگی ایشان، می‌تواند نکات مثبتی را برای بشریتِ امروز به ذهن متبادر کند.

از این رو، ایلنا در گفتگو با «قیس ابوسامر» نویسنده و اندیشمند عراقیِ مسائل سیاسی-مذهبی، به واکاوی چند سوال مهم و محوری در این رابطه پرداحته است.

مشروح گفتگو با قیس ابوسامر را در ادامه می‌خوانید.

پیامبر گرامی اسلام سمبل و نمودی از خوبی‌ها و اصول متعالی انسانی بودند. به نظر شما مهمترین ویژگی سیره و زندگی ایشان که از پیام‌های معناداری نیز برخوردار است، چه بود؟

پیام اکرم (صلی الله علیه و آله) به معنای واقعی کلمه یک اسوه و الگو برای مسلمانان بودند. در این رابطه، یکی از ویژگی‌های بارز ایشان که در قرآن نیز به آن اشاره شده این بوده که ایشان پیامبرِ رحمت بودند. در حقیقت، پیام و رسالت ایشان جهانی و نه صرفا محدود به جغرافیایی خاص بود. سیره رفتاری ایشان از جذابیت‌های زیادی برای انسان‌ها برخوردار بوده و همین مساله حضرت محمد (صلی الله علیه و آله) را به محور اجماع و اتحاد میان مسلمانان تبدیل کرده است. در عین حال، نباید از یاد ببریم که ایشان در موقعیت اداره جامعه اسلامی نیز بودند.

ایشان در این حوزه، هم نسبت به مردم عطوفت و مهربانی داشتند و هم نهایت صلابت و اقتدار را در مواجهه با مخالفان و دشمنان داشتند. این یک ترکیب منطقی و معنادار است. اگر پیامبر اقتدار و صلابت نداشتند، تردیدی نبود که بدخواهان طرح‌های خبیثانه خود را به نحو گسترده‌ای اجرایی و عملیاتی می‌کردند و ضربات سنگینی را به مسلمانان وارد می‌ساختند. با این حال، سیره رفتاری درستِ پیامبر گرامی اسلامی(صلی الله علیه و آله)، برای اسلام و مسلمانان دستاوردساز بوده است.

در سال‌های گذشته شاهد بوده‌ایم که در برخی از کشورهای غربی نظیر فرانسه، عده‌ای به اسم آزادی بیان به پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله) توهین کرده‌اند. دیدگاه شما در این رابطه چیست؟

به نظر می‌رسد در رابطه با این مساله باید از خود بپرسیم که دلیل این اقدام آن‌ها چیست؟ جالب است که دستگاه‌های سیاسی و تبلیغاتی غربی هر زمان می‌خواهند به اسلام اشاره داشته باشند، گروه‌های تروریستی نظیر داعش یا القاعده را برجسته‌سازی می‌کنند و سعی دارند آن‌ها را به مثابه نمایندگان جهان اسلام معرفی کنند. این در حالی است که این نوعی جعل واقعیت‌ها و تحریف است.

آن‌ها به این دلیل این اقدام را انجام می‌دهند زیرا از آشنا شدن طیف‌های قابل توجهی از افکار عمومی جهان با اسلام ناب محمدی قویا حراس و وحشت دارند. جالب است که می‌بینیم علی رغم تمامی تبلیغات سیاسی و رسانه‌ای غربی‌ها، روند گرایش به اسلام به ویژه در کشورهای غربی به شدت بالاست. در مورد پیامبر گرامی اسلام و تبلیغات منفی علیه ایشان در غرب نیز با معادله‌ای مشابه رو به رو هستیم. بدون تردید دستگاه‌های تبلیغاتی غربی و متحدان آن‌ها، از آشنا شدن افکار عمومی جهان با شخصیت و سیره پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله) به شدت هراس دارند و آن را یک تهدید بزرگ علیه خود می‌پندارند. از این رو، سعی دارند که تا جای ممکن با پیش کشیدن روایت‌ها و مسائل انحرافی، مانع از آشکارشدن نور و واقعیت‌ها شوند. دستورکاری که در سال‌های اخیر تشدید شده با این حال، جالب است که نتیجه معکوس داده است. زیرا واقعیت هر چه باشد در نهایت آشکار می‌شود. در عین حال، توهین به ادیان و چهره‌های دینی، به هیچ عنوان نمی‌تواند جلوه‌ای از آزادی بیان که غرب مدعی آن است باشد.

البته که این نکته اکنون واضح‌تر از هر زمان دیگری شده که توهین‌ها به پیامبر گرامی اسلام در غرب، تا حد زیادی ماهیت سیاسی و هدفمند دارند با این حال، هر چه غربی‌ها و مخالفان اسلام سعی در سیاه نمایی از اسلام و شخصیت بزرگی نظیر پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله) داشته‌اند، در میدان عمل نه تنها نتیجه نداده بلکه همانطور که پیشتر گفته شد، به اقدامی برای آشنایی بیشتر افکار عمومی جهان با اسلام راستین تبدیل شده است.

یکی از نکات مهم و محوری در مورد حیات طیبه رسول اکرم (صلی الله علیه و آله)، تسلیم بودن ایشان در برابر دستورات خدا است. اندکی در این رابطه توضیح فرمایید.

تسلیم بودن در برابر دستورات و حکمت خداوند، در سرتاسر زندگی رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) قابل مشاهده است. با این حال، در این رابطه توجه به یک نکته ضروری است. اینکه تسلیم دستورات و حکمت خداوند باشیم، یک جنبه ظاهری دارد و یک جنبه درونی. اغلب افراد از این جنبه درونی غافل می‌مانند. به عنوان مثال در جامعه می‌بینیم که فردی اصول دین را رعایت می‌کند اما در درون و برخی رفتارهایش، رویه‌های متفاوتی را در پیش می‌گیرد. این درست نیست. تسلیم بودن هم در فکر و ذهن و هم در عمل باید نمودهای عینی پیدا کند.

این همان مساله‌ای است که در سرتاسر حیات طیبه رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) به عینه قابل مشاهده است. آنچه در مورد پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله) برجسته بوده، این مساله بوده است که ایشان به معنای واقعی کلمه بندگی خدا را به جا می‌آوردند.

به نظر شما اصلی‌ترین درس و پیام حیات طیبه رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) برای جهان امروز چیست؟

ایشان و سیره عملی زندگیشان، حامل درس‌های زیادی برای انسان امروز است. اساسا اینکه مشاهده می‌کنیم گرایش زیادی به اسلام و شناخت آموزه‌های پیامبر گرامی اسلام در جهان وجود دارد نیز ناشی از همین مساله است. با این همه، در جهان کنونی که شاهد به اوج رسیدن خشونت‌ها و مادی پرستی و مسائلی از این دست هستیم، عطوفت و مهربانی و همچنین گرایش پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) به صلح و وحدت بشریت، از جمله مهمترین درس‌ها و پیام‌هایی است که می‌توان از زندگی ایشان برای انسان امروز مورد توجه قرار داد.

گمشده انسان امروز معنویت است و شخصیت‌هایی نظیر پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله) و زندگی و سیره عملی‌شان، می‌توانند بسیاری از گِره‌های کور در زندگی انسان امروز را باز کنند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز