خبرگزاری کار ایران

نویسنده و تحلیلگر فلسطینی در گفتگو با ایلنا مطرح کرد؛

خفگی صهیونیست‌ها توسط محور مقاومت/ حکام عرب در حال دادن تنفس مصنوعی به اسرائیل هستند

خفگی صهیونیست‌ها توسط محور مقاومت/ حکام عرب در حال دادن تنفس مصنوعی به اسرائیل هستند
کد خبر : ۱۵۲۴۰۹۰

اگر کمک‌های مالی آمریکا و دیگر قدرت‌های غربی به رژیم اسرائیل را کنار بگذاریم، متاسفانه طیفی از کشورهای عربی به نحوی ملموس به حمایت از تجارت و اقتصاد رژیم اشغالگر قدس می‌پردازند. بر اساس جدیدترین اطلاعات مرکز آمار اسرائیل، تجارت برخی کشورهای عربی نظیر بحرین با اسرائیل در ماه‌های اخیر تا ۹۰۰ درصد افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، رژیم اشغالگر قدس در بیش از ۱۰ ماه اخیر که از اجرای موفقیت‌آمیز عملیات طوفان الاقصی و جنگ غزه می‌گذرد، با چالش‌ها و مشکلات عدیده‌ای رو به رو شده است. چالش‌هایی که تا حد زیادی موجودیت نامشروع این رژیم را به خطر انداخته‌اند و برای آن بحران‌های متعددی را ایجاد کرده‌اند.

در این رابطه، به طور خاص محور مقاومت توانسته با تکیه بر یک راهبرد مشخص و هدفدار، صهیونیست‌ها را در جبهه‌های مختلف تضعیف کند و آن‌ها را در بحران‌های مختلفی غرق کند. موضوعی که به اعتراف بسیاری از تحلیلگران رژیم اشغالگر قدس، این رژیم را در طی بیش از هفت دهه اخیر، با یک وضعیت فوق العاده بحرانی و بی‌سابقه رو به رو کرده است.

از این رو، ایلنا در گفتگو با «رامونا الوعدی» نویسنده و تحلیلگر فلسطینی مسائل خاورمیانه، به واکاوی چند پرسش مهم با محوریت تحولات و معادله مذکور پرداخته است.

مشروح گفتگو با رامونا الوعدی را در ادامه می‌خوانید.

یکی از نکات مهم در مورد شیوه تقابل محور مقاومت با رژیم اشغالگر قدس در طی ماه‌های اخیر این بوده که این محور با یک راهبرد مشخص، به دنبال تضعیف مرحله‌ای و تدریجی اشغالگران صهیونیست است. اصلی‌ترین جلوه و نمود از این راهبرد را در چه می‌دانید؟

اگر تحرکات و حملات مداوم نظامی محور مقاومت در منطقه علیه اسرائیل را که به یک چالش بزرگ برای صهیونیست‌ها تبدیل شده و ساکنان فلسطین اشغالی را به ستوه آورده کنار بگذاریم، به نظر می‌رسد که عینی‌ترین جلوه از آنچه در سوال خود مطرح کردید را می‌توان در کنشگری قابل تامل محور مقاومت در فلج کردن شریان‌های اقتصادی رژیم صهیونیستی مشاهده کرد. به طور خاص چند وقت قبل بود که مقام‌های اسرائیلی از ورشکسته شدن بندر ایلات در جنوب فلسطین اشغالی خبر دادند.

بندری که اراضی اشغالی را به آسیا و آفریقا متصل می‌کند و در طی ماه‌های اخیر به واسطه تحرکات انصارالله یمن در دریای سرخ و تنگه باب المندب علیه کشتی‌های تجاری که عازم فلسطین اشغالی هستند، با کاهش قابل توجه عملکرد و فعالیت‌های خود رو به رو شده است. خودِ مقام‌های این بندر صهیونیستی تاکید کرده‌اند که این بندر تا ۸۰ درصد زمین‌گیر شده است.

در کنار بندر ایلات، شاهد آن هستیم که بندر راهبردی حیفا در سواحل دریای مدیترانه نیز وضعیتی مشابه دارد و حزب الله لبنان و گروه‌های مقاومت عراقی و سوری نیز با طرح تهدیدات معتبر علیه این بندر، تا حد زیادی تجارت خارجی رژیم صهیونیستی را با بحران رو به رو کرده اند. این جنس از کنشگری محور مقاومت در هدف قرار دادن مراکز مهم در منظومه تجارت خارجی صهیونیست ها، بخشی از یک راهبرد کلان از سوی آن‌ها علیه اسرائیل را تصویرسازی می‌کنند که در نوع خود شوک‌های بزرگی را به اسرائیل تحمیل کرده است.

یک نکته مهم در مورد فعالیت‌های اقتصادی و تجارت خارجی صهیونیست‌ها این است که آن‌ها کریدورهای تازه‌ای را در این حوزه تعریف کرده‌اند تا شاید بتوانند از انفجار خسارات اقتصادی علیه خود جلوگیری کنند. دیدگاه شما در این رابطه چیست؟

اگر کمک‌های مالی آمریکا و دیگر قدرت‌های غربی به رژیم اسرائیل را کنار بگذاریم، متاسفانه طیفی از کشورهای عربی به نحوی ملموس یه حمایت از تجارت و اقتصاد رژیم اشغالگر قدس می‌پردازند. بر اساس جدیدترین اطلاعات مرکز آمار اسرائیل، تجارت برخی کشورهای عربی نظیر بحرین با اسرائیل در ماه‌های اخیر تا ۹۰۰ درصد افزایش یافته است.

در مورد امارات متحده عربی شاهد بوده‌ایم که در طی شش ماه گذشته، حجم تجارت دو طرف (اسرائیل و امارات) بالای ۱.۲ میلیارد دلار بوده و در ماه ژوئن رشد ۵ درصدی را ثبت کرده است. به تازگی نیز یک نشریه عربی در گزارشی به این مساله اشاره کرده که اسرائیل به نحو گسترده‌ای از ۵ بندر مصری برای تجارت خارجی خود و تامین نیازهای اقتصادی‌اش بهره می‌گیرد.

پیش از این نیز کشورهای امارات، عربستان و اردن، یک کریدور زمینی را برای اسرائیل ایجاد کرده‌اند و در تداوم یافتن تجارت خارجی این رژیم به آن کمک می‌کنند. از این رو در پاسخ به سوالی که ذکر کردید باید گفت بله، مسیرهای تازه‌ای برای صهیونیست‌ها تعریف شده‌اند که تا حدی از شدت فشارهای اقتصادی علیه آن در حوزه مذکور بکاهند.

به نظر شما دلیل کمک‌های این دسته از دولت‌های عربی به رژیم صهیونیستی چیست؟

به نظر می‌رسد که اصلی‌ترین دلیل در این رابطه این است که این دسته از دولت‌های عربی نمی‌توانند پیروزی محور مقاومت را در نتیجه تحولات چند ماه اخیر در سطح منطقه شاهد باشند و آن را گزاره‌ای خسارتبار برای خود ارزیابی می‌کنند. از این رو، از طریق کمک به صهیونیست‌ها سعی دارند برای خود در برابر محور مقاومت امنیت بخرند و به زعم خود کسب دستاورد داشته باشند. این در حالی است که همین دولت‌ها در ظاهر از ملت فلسطین حمایت می‌کنند اما در پشت پرده، از هیچ همدستی با اسرائیل در کشتار ملت فلسطین دریغ نمی‌کنند. این حقیقتا تاسف بار است.

به نظر شما آینده رژیم اشغالگر قدس چگونه خواهد بود؟

باید توجه داشته باشیم که رژیم صهیوستی یک رژیم گلخانه‌ای و تصنعی است که به نحوی نامشروع ایجاد شده است. از این رو، این رژیم به واسطه ریشه‌های غیرعادی تشکیل‌شدنش، هیچگاه نمی‌تواند یک حیات عادی را تجربه کند. درست به همین دلیل است که در طی بش از هفت دهه اخیر شاهد بوده‌ایم که اسرائیل جز با کشتار و نسل شکی توان بقا نداشته است.

از این رو، آینده چندان روشنی پیش روی این رژیم نیست و البته که تئوریسن‌های صهیونیست نیز خود گاه و بیگاه در رسانه‌های اسرائیلی به این مساله اشاره دارند. این رژیم اکنون نه اقتصاد، نه سیاست، نه امنیت و نه اعتبار بین المللی درستی دارد. از این رو، همین حالا هم با تنفس مصنوعی زنده است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز