خبرگزاری کار ایران

گام تازه ایران و تاجیکستان برای توسعه تعاملات گردشگری

گام تازه ایران و تاجیکستان برای توسعه تعاملات گردشگری
کد خبر : ۱۵۲۱۸۰۳

«رود شو» گردشگری ایران و تاجیکستان چند هفته پس از لغو روادید هوایی میان دو کشور با حضور دفاتر خدمات مسافرتی و مدیران معاونت گردشگری در سفارت تاجیکستان در تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در این برنامه که به معرفی ظرفیت های گردشگری دو کشور اختصاص یافت دفاتر خدمات مسافرتی و هواپیمایی به امضای توافق نامه های همکاری برای تبادلات گردشگری میان ایران و تاجیکستان پرداختند.

«نظام الدین زاهدی» سفیر تاجیکستان در ایران در این مراسم بر تلاش کشورهای مختلف جهان برای توسعه گردشگری اشاره کرد و گفت: توسعه گردشگری تنها به اقتصاد و ارز آوری مرتبط نیست، بلکه گردشگری موضوعی است که بر تحکیم دوستی و رفاقت بین ملتها و ایجاد ارتباط مستحکم میان کشورها کمک می کند.

او با تاکید بر اقدامات صورت گرفته توسط امام علی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان در رشد گردشگری تاجیکستان اعلام کرد:زیرساخت‌های لازم برای گردشگری در تاجیکستان فراهم شده است و امروز ۲۱۴ شرکت گردشگری در این کشور به گردشگران خدمات رسانی می کنند.

سفیر تاجیکستان در تهران افزود: در کنار این اقدامات پلیس ویژه گردشگری با هدف تامین امنیت گردشگران در تاجیکستان راه اندازی شد.

نظام الدین زاهدی با اعلام اینکه تاجیکستان ۱۰ میلیون نفر جمعیت دارد ادامه داد: تاجیکستان در همسایگی ایران سالانه یک میلیون و ۴۶۰ هزار گردشگر خارجی جذب می کند و یکی از کشورهای مهم برای تاجیکستان، ایران است.

او ادامه داد؛ ایران و تاجیکستان مشترکات زبانی، تاریخی، دینی و فرهنگی با یکدیگر دارند و سفر گردشگران بین دو کشور از اهمیت بسیاری برخوردار است.

سفیر تاجیکستان در ایران از اهمیت همدان در میان مردم آن کشور خبر داد و گفت: لغو روادید یکی از اقدامات مهم بین ایران و تاجیکستان بود که از ۱۴ روز قبل اجرایی شد.

نظام الدین زاهدی راه اندازی پرواز میان تهران و دوشنبه را مرحله اول پس از لغو روادید میان دو کشور اعلام کرد و گفت: تلاش می شود در مرحله بعد راه اندازی پرواز مستقیم میان ایران و تاجیکستان از تمام شهرهای تاجیکستان و ایران بدون روادید انجام شود.

او افزود: در مرحله اول لغو روادید میان ایران و تاجیکستان که در دولت سیزدهم تصویب شد فقط مسافرانی که با پرواز دوشنبه و تهران وارد دو شهر شوند مشمول لغو روادید هوایی هستند اما هدف ما تمام مسافران ایران و تاجیکستان است که با پرواز به شهرهای مختلف دو کشور سفر می کنند این موضوع را به مسئولان در ایران اعلام کردیم و آنها تاکید کردند در دولت چهاردهم این مصوبه اصلاح می شود و در روزهای آینده تمام مسافران هوایی که به همه شهرهای دو کشور سفر می کنند مشمول لغو روادید می شوند.

پیشنهاد بسته مشترک بین دو کشور

نشست معرفی جاذبه های گردشگری ایران و تاجیکستان به فعالان بخش خصوصی دو کشور درحالی برگزار شد که امیر پویان رفیعی شاد رئیس انجمن صنفی خدمات مسافرتی استان تهران، درخواست تعریف بسته های سفر مشترک میان ایران و تاجیکستان را مطرح کرد و تاکید کرد: با تعریف سفرهای مشترک می توان گردشگران کشورهای ثالث را نیز بین ایران و تاجیکستان جابجا کرد و مسیرهای مشترک برای گردشگران دو کشور در همکاری با کشورهای همسایه ایجاد کرد.

امضای سه توافق نامه گردشگری

فعالان گردشگری ایران و تاجیکستان در حاشیه برگزاری نخستین رودشو گردشگری د تهران سه توافق نامه گردشگری امضا کردند.

براساس این توافق نامه ها برقراری پروازهای مستقیم و متعدد به تهران و شیراز، ایجاد مسیر گردشگری ادبی میان دو کشور و برگزاری نمایشگاه گردشگری تاجیکستان با همکاری ایران در مهر ۱۴۰۳، همچنین افزایش تبادل گردشگر بین دو کشور، ایجاد فضای آموزش گردشگری بین دو کشور، توسعه فضای فرهنگی و ادبی بین دو کشور و تفاهم نامه همکاری مشترک در زمینه گردشگری سلامت، تجاری، فرهنگی، طبیعت گردی و ماجراجویی و ادبی مورد تاکید و پیگیری قرار گرفتند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز