خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری اولین جشنواره عکس تهران مطرح شد؛

اولین «اکسپو» برای فروش آثار عکاسان در ایران برگزار می‌شود/ مهلت ارسال آثار تا سی‌ام مرداد است و تمدید نمی‌شود

اولین «اکسپو» برای فروش آثار عکاسان در ایران برگزار می‌شود/ مهلت ارسال  آثار تا سی‌ام مرداد است و تمدید نمی‌شود
کد خبر : ۱۵۱۷۵۶۱

نشست خبری اولین نخستین جشنواره عکس تهران صبح امروز چهارشنبه بیست و چهارم مردادماه با حضور دبیر و مسئول آژانس عکس ایران در انجمن سینمای جوانان تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری اولین جشنواره عکس تهران صبح امروز چهارشنبه بیست و چهارم مردادماه در ساختمان انجمن سینمای جوان برگزار شد. 

این رویداد قرار است هم‌ زمان با چهل‌و‌یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، برگزار شود.

فرهاد سلیمانی (دبیر جشنواره عکس تهران) و رئوف شهبازی (مسئول آژانس عکس ایران) در این نشست در رابطه با اولین رویداد عکس تهران به بیان توضیحاتی پرداختند. 

عکاسی در انجمن سینمای جوان هم‌پای فیلم رشد کرده است

در ابتدای برنامه فرهاد سلیمانی (دبیر جشنواره عکس تهران) گفت: در ابتدا باید بگویم که انجمن سینمای جوان ایران در رابطه با آموزش فیلمسازی و عکاسی سابقه‌ای خوب دارد. و اینکه رشته عکاسی در انجمن هم‌پای فیلمسازی رشده کرده است. فیلمسازان زیادی را می‌توان نام برد که زمینه رشدشان در انجمن سینمای جوان فراهم شده و کارشان را با عکاسی شروع کرده‌اند. 

سلیمانی بیان کرد: به طور کلی و به هرحال بخش عکس در انجمن ظهور بسیار خوبی داشته و حال می‌توان به جرات گفت جشنواره عکس تهران، تنها رویدادی است که به صورت دوره‌ای برگزار می‌شود. 

خروجی جشنواره‌های عکس تا به امروز ضعیف بوده

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به مقایسه اولین دوره عکس تهران با دیگر جشنواره‌های عکس پرداخت و گفت: درست است که حال جشنواره‌هایی داریم که با زحمات بسیار برگزار می‌شوند، اما باید گفت نتوانسته‌اند با تنش‌ها و مشکلات کنار بیایند. معمولا این طور رویدادها به تداوم ندارند و به دوره‌های بیشتر کشیده نشده‌اند. اما انجمن سینمای جوانان ایران به دلیل پشتوانه سازمانی که دارد زمینه رشد و آموزش عکاسی را فراهم کرده است. 

سلیمانی در ادامه توضیحاتش بیان کرد: با یادآوری اینکه اولین جشنواره عکس تهران همزمان با آغاز چهل و یکمین دوره جشنواره فیلم کوتاه تهران برگزار می‌شود، باید بگویم هر سال در جریان برگزاری جشنواره فیلم کوتاه تهران جشنواره عکس هم داشته‌ایم، اما اولین دوره جشنواره عکس تهران، شکل جدیدی از این قضیه را نمود خواهد داد. 

 «جشنواره عکس تهران» از دستاوردهای آژانس عکس ایران است

دبیر جشنواره عکس تهران در ادامه به توضیحاتی درباره آژانس عکس تهران پرداخت. او گفت: این بخش آیین‌نامه‌ای دارد که در چهارچوب آرشیو‌ها و بنگاه بسیار غنی تلقی می‌شود. و باید آن را بستری مناسب برای تولید عکس در کشور دانست. 

وی افزود: یکی از دستاوردهای آژانس عکس ایران، «جشنواره عکس تهران» است که سعی کردیم در قدم اول پرقدرت ظاهر شویم. 

سلیمانی گفت: در این بخش از داوران برجسته‌ای همچون محمود کلاری، مجید دوخته‌چی زاده و سیدعباس میرهاشمی بهره گرفتیم. استقبال‌ها برای اولین گام خوب بوده است. در کنار دیگر بخش‌ها بخش دیگری داریم که «جوان ایرانی» نام دارد.تا سالهایی ما جزو جوانترین کشورها بودیم و دغدغه من همیشه جوانان بوده‌اند و اضافه شدن بخش جوان ایرانی پیشنهاد من بود. به این واسطه می‌توان الگوسازی کررد. ما می‌خواهیم الگو نشان دهیم و جوان‌ها را رصد کنیم.

او اضافه کرد: با وجود چنین بخشی با یک روند مشخص، می‌توان انرژی‌هایی ا منتقل کرد که حال بچه‌ها را خوب کنیم. این بخش به پیشنهاد خودم به جشنواره افزوده شده است. و اینکه آثار این بخش به صورت مجموعه دریافت می‌شوند و مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت. 

او اذعان داشت: مهلت ارسال آثار تا سی خرداد بوده و جشنواره از بیست مهر هم‌زمان با جشنواره فیلم کوتاه تهران، برگزار می‌شود.

نگاهی به ارقام جوایز برگزیدگان

دبیر اولین دوره از جایزه عکس تهران درباره ارقام جوایز برگزیدگان نیز توضیحاتی ارائه کرد. او بیان کرد: البته فراخوان در اختیار رسانه‌ها قرار خواهد گرفت و جزییات لازم در آن آمده است. اما درباره جوایز باید بگویم برای نفر اول بیست میلیون تومان، نفر دوم پانزده میلیون‌تومان و نفر سوم ده میلیون تومان در نظر گرفته شده است. به بخش مجموعه نیز بیست و پنج میلیون تومان اعطاء خواهد شد. بخش دیگری هم داریم که برای الگوسازی جوان ایرانی طراحی شده و  بخشی جنبی است که بیاینه و استیمنت خواهد داشت و جایزه‌اش بیست تومان است. 

طراحی بخش فروش مانند «اکسپو»

سلیمانی بیان کرد: بخش دیگری داریم که بازار عکس است و شرکت‌کنندگان با زدن یک تیک در سایت برای حضور در این بخش می‌توانند اعلام حضور کنند.  این بخش مانند اکسپو است. در روند فروش نیز انجمن سینمای جوان درصدی از فروش را برمی‌دارد. این روال چیزی شبیه عملکرد آژانس عکس ایران است. 

دبیر جشنواره عکس تهران ادامه داد: هر اثری روی دیوار برود می‌تواند فروخته شود. اینکه همزمان یا جشنواره اکسپو برگزار می‌شود اتفاقی است که برای اولین بار می‌افتد. 

وی گفت: دبیرخانه جشنواره همچنان در حال دریافت آثار است. تا به امروز 1315 تک‌عکس به دبیرخانه ارسال شده است. می‌دانیم که تعدادی از عکاسان ارسال آثار را به روزهای آخر موکول می‌کنند که با این حساب باید گفت سی‌، چهل درصد بر تعداد متقاضیان افزوده خواهد شد. در نهایت اینکه تا به امروز 784 نفر در اولین جشنواره عکس تهران شرکت‌ کرده‌اند. 

مهلت ارسال  آثار تمدید نمی‌شود

او تاکید کرد: مهلت ارسال آثار تمدید نمی‌شود و سی مرداد تمام می‌شود. 

وی در پاسخ به این سوال که آیا قرار است با عوض شدن مدیران جدید،‌ تغییراتی در عملکرد انجمن سینمای جوان ایجاد شود یا خیر گفت: بنیادی که در انجمن گذاشته شده متکی به مدیران نیست؛ حتی اگر هم مدیرانی عوض شوند بعید می‌دانم چنین اتفاقی رخ دهد اما در نهایت هر اتفاقی هم امکان بروز دارد.

در ادامه مراسم رئوف شهبازی (مسئول آژانس عکس ایران) نیز دقایقی با حضار صحبت کرد.

عکاسان بیش از پیش مورد حمایت قرار می‌گیرند

شهبازی گفت: انجمن سینمای جوان در رابطه مقوله عکس همیشه خوشنام بوده؛  اما مغفول مانده است. در بخش فیلم،‌ سینمای جوان روندی سیستماتیک دارد که طی روند آموزش و حمایت‌ها شکل می‌گیرد. اما در رابطه با عکاسی اینطور نیست و معمولا آنهایی که آموزش می‌بییند مورد حمایت قرار نمی‌گیرند و زمانی که فارغ‌التحصیل می‌شوند،‌ می‌روند و ما نمی‌دانیم چه می‌کنند. اتفاقا در بخش عکس بیشترین خروجی آموزش را داریم و باید بگویم سالی 1200 نفر از انجمن سینمای جوانان ایران فارغ‌التحصیل می‌شود. آنها بعدا مورد حمایت قرار نمی‌گیرند و به همین دلیل است که آژانس عکس ایران  در انجمن دیده‌ شده است. 

او ادامه داد: انجمن سینمای جوان، سالی پنج جشنواره عکس برگزار می‌کند که اصلی آن‌ها همین «عکس تهران» است. سالی سه رویداد منطقه‌ای داریم. دو سالانه ژیار و نماز و نیایش را هم داریم که یکی در میان برگزار می‌شود. در تمام دفترهای انجمن سینمای جوان، کانون‌های عکس را داریم که بازوهای اجرایی ما هستند. مجله مجازی عکس، چاپ کتاب سال و برگزاری نمایشگاه‌ها را هم در آژانس عکس خواهیم داشت. 

مسئول آژانس عکس ایران در پاسخ به سوالی درباره بهره‌گیری از دانشجویان برای حضور در اولین جایزه عکس تهران،‌ گفت:  من خودم مدیر گروه دانشگاه هنر هستم؛ اما خودم نمی‌توانم آنجا تبلیغ کنم اما فراخوان عام است؛ یعنی همه می‌توانند در آن شرکت کنند. اتفاقا در فراخوان هم آمده است که ورود برای عموم آزاد است.

او در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا، مبنی بر اینکه برای تبلیغات شهری و مجازی اولین جایزه عکس تهران چه تمهیداتی در نظر گرفته شده تا در سایه جشنواره با قدمت فیلم تهران قرار نگیرد، بیان کرد: جشنواره عکس تهران با اینکه رویدادی کلیدی است اما در اتمسفر کلی انجمن سینمای جوان برگزار می‌شود؛ لذا بخشی از جشنواره فیلم کوتاه تهران خواهد بود. البته با توجه به اینکه امسال اولین دوره است،‌ بله به قول شما باید تبلیغات جدی‌تر و بیشتری داشته باشیم. 

دبیر جایزه عکس تهران در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره برگزاری کارگاه‌های آموزشی در رویداد امسال نیز اینگونه توضیح داد: برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای جاهایی است که به صورت نظام‌مند آموزش ندارند، اما انجمن سینمای جوان چنین نیست؛ لذا نیازی به برگزاری کارگاه در مدت کوتاه نبوده، اما ایده بدی هم نیست. برای دوره‌های بعدی می‌توان به آن فکر کرد. 

او گفته‌های خود را اینگونه تکمیل کرد: قیمت‌گذاری عکس‌ها به عهده شرکت کننده است و انجمن سینمای جوان نیز از آن دفاع می‌کند. اما خب گاه شاهد بوده‌ام عکاس‌ها برای آثارشان رقمی بالا را در نظر می‌گیرند تا صرفا دیده شوند. قاعدتا این طور افراد قصد فروش ندارند اما خب آنهایی که تمایل به فروش دارند این امکان برای‌شان فراهم است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز