خبرگزاری کار ایران

جزئیات سومین نمایشگاه رصتا اعلام شد/ به دنبال یک سازندگی پایدار هستیم

جزئیات سومین نمایشگاه رصتا اعلام شد/ به دنبال یک سازندگی پایدار هستیم
کد خبر : ۱۵۱۶۰۳۸

نشست خبری سومین نمایشگاه رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر ایران (رصتا) صبح امروز یکشنبه ۲۱ مرداد در ساختمان ساترا برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در ابتدای این نشست سعید مقیسه رئیس سازمان ساترا اظهار کرد: نمایشگاه رصتا از ۲۶ تا ۲۹ شهریور در مصلی امام خمینی (ره) برگزار می‌شود و افتتاحیه ساعت ۱۰ روز ۲۶ شهریور و اختتامیه ۲۹ شهریور خواهد بود و همه شرکت‌کنندگان برای ثبت‌نام به سایت ساترا ثبت‌نام کنند.

مقیسه در ادامه اهداف نمایشگاه رصتا را اعلام کرد و گفت: ایجاد همگرایی و هم‌افزایی بین فعالیت و ذینفعان و حمایت‌کنندگان سکوهای صوت و تصویر فراگیر، حمایت‌های مادی و معنوی از سکوهای صوت و تصویر فراگیر، ایجاد فرصت برای توسعه سکوهای صوت و تصویر و صنایع کوچک، برقرار امکان ارتباط مستقیم کاربران و مخاطبین با مسئولین رسانه‌ها، جلب حمایتهای دولتی و رسانه ملی از سکوها، ارتباط با متخصصان حوزه رسانه، شناسایی ظرفیتهای بالقوه و بالفعل فعالین زنجیره ارزش‌آفرینی رسانه‌ها، انتقال تجربه، اطلاع‌رسانی از آخرین دستاوردهای حوزه رسانه، جریان‌سازی و بسترسازی برای تولید و توسعه محتوای سالم، مفید و ایمن، ایجاد فضای رقابت رسانه‌ای بین تولیدکنندگان، توزیع‌کنندگان خدمات و محتوای رسانه‌ای در جهت ارتقا کیفی، تبیین و تنویر افکار عمومی نسبت به حقوق کاربران و خانواده‌ها و بازاریابی، بازارسازی و عرضه اقتصادی تولیدات به نفع تولیدکنندگان و مشاغل مرتبط با نمایش خانگی از اهداف این نمایشگاه است.

وی در ادامه درباره بخش‌های مختلف نمایشگاه گفت: جلوه اصلی این رویداد، غرفه‌ها هستند، (سکوهای دارای مجوز که باید ثبت‌نام کنند و شرط پذیرش نیز فعال بودن سکوها است و مجامع صنفی، شرکت‌های مرتبط، بخش‌هایی از سازمان صداوسیما و نهادهای مرتبط بخش‌های دیگر رصتا خواهند بود. غرفه ساترا ابعاد مختلف ماموریتی خود را تبیین می‌کند و نظرسنجی‌ها و تعامل با بدنه صنعت از جمله فعالیت‌های این غرفه خواهد بود. مرکز نوآوری و خدمات رسانه (آومیک)، شرکت‌هایی که وظیفه خدمت‌رسانی به سکوهای دارای مجوز را دارند، نشست‌ها که شامل مجامع صنفی مثل کانون تهیه‌کنندگان صوت و تصویر فراگیر، نشست‌های کاربردی برای بازدیدکنندگان، نشست برای سکوها، همکاران ساترا، گفتگوی صنفی و نشست‌های سازمانی صداوسیما از جمله این نشست‌ها خواهند بود.

رئیس سازمان ساترا درباره جشنواره نیز اظهار کرد: جشنواره‌ای در این نمایشگاه برگزار می‌شود که برگزیدگان در موضوعات مختلف داوری می‌شود و از بهترین غرفه تشکیل‌شده در نمایشگاه گرفته تا سکویی که بالاترین رتبه در نظام رتبه‌بندی ساترا را داشته باشد به عنوان برگزیدگان این رویداد معرفی می‌شوند و نتایج را در اختتامیه خواهیم دید.

وی افزود: اکران یک کار جدید در این نمایشگاه است که اکران برخی از کارهای تولید شده سکوهای صوت و تصویر یا اکران آثار به نمایش در نیامده از جمله آن‌ها خواهد بود. علاوه بر این تعدادی هم رویداد داریم، تعدادی از سکوها ارتقا داده می‌شوند و امیدواریم سامانه رتبه‌بندی و سامانه نقشه بازار هم در این نمایشگاه رونمایی شود.

مقیسه در ادامه تأکید کرد: سکوها مدل‌هایی پیشنهاد داده‌اند که مربوط به اکران آثار نمایش داده نشده است و سکوها برای تبلیغات پیشنهاد داده‌اند، اکران تیزرهای تبلیغاتی، آثار پر مخاطبی که قبلا نمایش داده شده، مروری بر تولیدات دیگر سکوها از جمله اکران‌ها خواهد بود.

وی درباره دستاوردهای این رویداد گفت: قسمت زیادی از تصمیماتی که ساترا در طول سال دنبال می‌کند نتیجه تصمیماتی است که در این نمایشگاه گرفته می‌شود. قسمت مهم دستاوردها آشنایی فعالان با همدیگر است که از شهرهای مختلف می‌آیند و با هم ارتباط برقرار می‌کنند. علاوه بر این ما در طول سال هر هفته نمایشگاه داریم. هر شنبه ساعت دو از عده‌ای از فعالان مرتبط با این صنعت دعوت می‌شود و تعدادی از خبرنگاران هم دعوت می‌شوند.

مقیسه درباره بخش بین‌الملل سومین نمایشگاه رصتا اظهار کرد: امسال بخش بین‌الملل داریم، مثل سالهای گذشته که یک کانتر در نظر گرفته‌ایم که فعالیت‌های ساترا را در این عرصه اعلام می‌کنند، اینکه در دنیا تنظیم‌گری چگونه است و ما چه تعاملی با آنها داریم از جمله این مسائل است. ما از تنظیم‌گر یا شرکت خارجی در این نمایشگاه دعوت نکرده‌ایم و باید ببینیم این حضور برای مردم چقدر مفید است و این موضوع باید بررسی شود ولی به نظر نمی‌آید که حضور سکوهای بین‌المللی برای مردم فایده‌ای نداشته باشد.

وی افزود: برخی نشست‌ها مثل نشست کانون تهیه‌کنندگان ثبت‌نامی است و کاملا یک کارگاه است اما ما یک سری دوره‌های عام هم داریم. فضای حداقلی از غرفه‌ها توسط ساترا تامین می‌شود و اگر یک سکو فضای بیشتری بخواهد باید هزینه‌اش را پرداخت کند.

رئیس سازمان ساترا درباره حضور هنرمندان در این رویداد گفت: حضور هنرمندان امسال پرشورتر خواهد بود، تعدادی از هنرمندان دعوت شده‌اند و  قسمتی از اکران آثار هم با عوامل آن اثر همراه خواهد بود و علاوه بر آن در غرفه مجامع صنفی مربوطه از عوامل تولید و هنرمندان دعوت می‌شود.

مقیسه در ادامه تصریح کرد: همه عملکرد ساترا نشان می‌دهد که بیش از فعالیت‌های نظارت، فعالیتهای مربوط به تنظیم گری را انجام می دهد. حرکتهای نمایشی و اقتضایی اگر چه میتواند بعد رسانه‌ای داشته باشد اما آنچه که برای کشور توسعه پایدار را به ارمغان می آورد این است که تولید محتوای سالم یک مزیت شود. همه محتوای در حال انتشار حتما از ساترا مجوز ندارند و تفاوت مهم تلویزیون با فضای مجازی و پیام رسان‌ها همین مسئله است. اما این به معنای این نیست که ما از ارزش‌های خانواده و ارزش‌های اسلامی کوتاه می‌آییم، اگر سیگار کشیدن یک امر ناپسند است به این معنا نیست که در کشور ما کسی سیگار نمی‌کشد و اگر بکشد او را اعدام کنند، طبیعتاً طبق قانون و مقررات مجازات‌هایی برای متخلفین در نظر گرفته می‌شود؛ همانطور که عبور از چراغ قرمز امر ناپسندی است اما با وجود قانون‌گذاری و سختگیری‌ها قطعاً در کشور ما خیلی‌ها از چراغ قرمز عبور می‌کنند. تنظیم‌گری تنها مربوط به محتوا نمی‌شود و ما تنظیم‌گری اقتصادی، حقوقی، اجتماعی، سکومحور و... هم داریم.

وی افزود: اینکه یک نفر در فضای مجازی تخلفی مرتکب شده و او را کلا حذف کنیم یا جلوی یک سکوی متخلف بتن بگذاریم و پلمپ کنیم شاید چندان اقدام کارسازی نباشد. ما دنبال یک سازندگی پایدار هستیم که بچه‌های کشور بیمه شوند و همه این مسئله به ساترا مربوط نیست و به خانواده‌ها و سواد رسانه‌ای جامعه نیز مربوط می‌شود. ویژگی فضای مجازی ما امروز اینگونه نیست که ما همه آن را بررسی کنیم؛ مطمئناً برخی محتواها را نمی‌پسندیم و با خانواده‌مان پای آن محتواها نمی‌نشینیم و آن را مضر می‌دانیم و اقدام قضایی هم می‌کنیم ولی نظام تولید در کشور باید همپای هم اصلاح شود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز