خبرگزاری کار ایران

در گفتگو با ایلنا مطرح شد؛

ادامه کاوش‌های هگمتانه از محل اعتبارات ۶۰ میلیارد تومانی سفر شهید رئیسی به همدان

ادامه کاوش‌های هگمتانه از محل اعتبارات ۶۰ میلیارد تومانی سفر شهید رئیسی به همدان
کد خبر : ۱۵۱۲۶۱۰

مدیرکل میراث‌فرهنگی همدان از ادامه کاوش‌های هگمتانه پس از ثبت جهانی این محوطه ارزشمند و تاریخی خبر داد. او گفت: بخشی از اعتبارات کاوش و حفاظت هگمتانه از محل سفر ریاست جمهوری به استان همدان تامین شده و بخشی دیگر نیز قرار است از محل اعتبارات ابلاغی وزارت میراث‌فرهنگی به محوطه جهانی هگمتانه اختصاص پیدا کند.

به‌ گزارش خبرنگار ایلنا، پرونده «هگمتانه» در یونسکو درحالی به عنوان بیست و هشتمین اثر جهانی ایران ثبت شد که بسیاری از کارشناسان از هگمتانه به‌عنوان پرونده‌ای منحصر به فرد نام می‌برند چراکه محوطه هگمتانه با بیش از ۳۵ هکتار عرصه دارای شواهد متنوع باستان‌شناسی و مجموعه کلیساها و حمام تاریخی ارامنه و موزه تاریخی هگمتانه است که در سال ۱۳۱۰ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده. 

محسن معصوم علیزاده (مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان همدان) در رابطه با اقدامات مرمتی که قبل و بعد از ثبت جهانی هگمتانه به ایلنا گفت: اداره میراث‌فرهنگی استان همدان علاوه بر اینکه در طول سال اقدامات حفاظت، مرمت و پایش محوطه هگمتانه و بناهای داخل محوطه از جمله کلیساها را به صورت سالیانه انجام می‌دهد امسال بعد از ثبت جهانی نیز این اقدامات با شدت و جدیت بیشتری تداوم پیدا می‌کند. 

وی افزود: در هگمتانه تا قبل از آنکه در فهرست آثار جهانی اضافه شود، سالانه رقم و بودجه‌ای برای برنامه‌های حفاظتی و مرمتی آن اختصاص پیدا می‌کرد. درحال‌حاضر با توجه به ثبت جهانی محوطه هگمتانه که یک کار بسیار بزرگ و افتخارآمیز برای استان همدان و کشور است و با همکاری تمام دستگاه‌های شهری صورت گرفت و سبب شد یک سرمایه ملی به جمع سرمایه‌ها و دارایی‌های جهانی اضافه شود، فعالیت‌هایی که در راستای اصلاح و بهبود وضعیت هگمتانه که در سالهای گذشته در دستور کار بوده با امکانات بیشتر ادامه پیدا می‌کند. 

آنطور که مدیرکل میراث‌فرهنگی استان همدان می‌گوید: سال گذشته بودجه‌ای با مبلغ ۶۰ میلیارد تومان از محل سفر رییس جمهور به استان همدان به حفاظت و بهسازی و نگهداری محوطه جهانی هگمتانه در نظر گرفته شد و هم‌اکنون بخشی از این رقم نیز اختصاص پیدا کرده است. همچنین بخش دیگری از بودجه کاوش‌ها و حفاظت و نگهداری هگمتانه از محل اعتبارات ابلاغی وزارت میراث‌فرهنگی برای هگمتانه در نظر گرفته شده که امیدواریم به‌زودی تامین شود. 

علیزاده تاکید کرد: درحال‌حاضر یکی از برنامه‌هایی که قرار است به‌زودی انجام شود فصل جدید کاوش‌ها در هگمتانه است تا فضاهای بیشتری در این محوطه جهانی مورد کاوش قرار گیرد. 

بسیاری از کارشناسان میراث‌فرهنگی معقتدند، ثبت جهانی محوطه‌های باستانی پیامدهای مستقیم و مثبتی بر آثار و محوطه‌ها دارد و شرایط ویژه‌ای را برای یک اثر یا یک محوطه پدید می‌آورد. با ثبت جهانی، نگاه جهان نسبت به آن اثر و محوطه دقیق‌تر و کامل‌تر می‌شود و با اعتبار بیشتری که محوطه جذب می‌کند شرایط بهتری را به‌لحاظ پایداری و حفاظتی تجربه می‌کند. 

در پرونده یونسکو بخش معرفی هگمتانه اینطور آمده است، هگمتانه یا اکباتان ویرانه‌های پایتخت مادها را تشکیل می‌دهد. بعدها پایتخت (تابستانی) هخامنشیان و اشکانیان نیز شد. حفاری‌های باستان‌شناسی تاکنون محدود بوده است، اما یک دیوار دفاعی عظیم از خشت‌های گلی و یک طرح شهری شطرنجی در آن شناسایی شده است. همدان زیرشاخه الوند در رشته کوه‌های زاگرس بوده و هگمتانه که تاریخ ناگسستنی بشری داشته با سه هزار سال سکونت در آن روی تپه‌ای درون شهر باستانی همدان قرار دارد. در هگمتانه شواهد نادری از تمدن مادها در قرن ششم و هفتم قبل از میلاد مشاهده شده است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز