خبرگزاری کار ایران

ایگور لوپاتونوک در کارگاه تهیه و تولید فیلم‌های چندملیتی جشنواره «صبح»:

فیلمساز باید حقیقت را افشا کند

asdasd
کد خبر : ۱۴۸۲۹۲۴

ایگور لوپاتونوک، فیلمساز آمریکایی با اشاره به جنایت اسرائیل در مرکز نوار غزه گفت: وظیفه فیلمساز افشای حقیقت است، ‌باید درباره این جنایت فیلم بسازیم و مأموریت ما تا هنگام برقراری عدالت متوقف نخواهد شد.

به گزارش ایلنا، کارگاه تخصصی شرایط، اقتضائات و سازوکارهای تهیه و تولید فیلم‌های چندملیتی یکشنبه ۳۰ اردیبهشت در سومین روز از  جشنواره بین‌المللی رسانه‌ای «صبح» در دانشگاه صداوسیما برگزار شد.

لوپاتونوک در این نشست  از مقتضیات فیلمسازی بین‌المللی از شرایط فیلمسازی در آمریکا و سانسور در این کشور گفت و همچنین با اشاره به حوادث خونبار در غزه به نقش مهم فیلمساز به عنوان افشاگر حقیقت و تغییر دهندۀ روایت غالب رسانه‌ای پرداخت.  

فیلمسازی فراتر از مرزها حرکت می‌کند

پاتونوک افزود: بسیار خوشحالم که میزبان شما فیلمسازهای آینده هستم. من ۱۹ سال است که در زمینۀ فیلمسازی فعالیت دارم و ۵۳ پروژه انجام داده‌ام و ۱۰ سال است که کارگردانی را از اولیور استون فرامی‌گیرم.

این کارگردان در ادامه گفت: اولین اصل فیلمسازی برای من این است که هیچ‌وقت فیلمی نمی‌سازم که به آن علاقه نداشته باشم؛ همچنین عجله‌ای برای انجام کار ندارم، برخی از پروژه‌ها تا ۷ سال طول کشیده تا به مرحلۀ تولید برسند. معمولاً یک سال طول می‌کشد تا به فیلمنامه خوب برسم و یک سال هم طول می‌کشد که به مرحلۀ عکاسی و پس‌تولید برسم.

این فیلمساز بین‌المللی دانستن زبان بین‌المللی  را از اصلی‌ترین اقتضائات تولید فیلم‌های چندملیتی دانست و گفت: فیلمسازی  علی‌رغم محدودیت‌هایی که هست، فراتر از مرزها حرکت می‌کند  و می‌تواند ظرفیت مناسبی برای انتقال پیام باشد.

این فیلمساز درباره تجربۀ ساخت فیلم در ایران نیز گفت: فرهنگ ایرانی تفاوت‌هایی بافرهنگ من دارد و این موضوع موقعیت‌های بهتری برای من به‌عنوان فیلمساز ایجاد می‌کند.

دنیای امروز دیگر دوقطبی نیست

این فیلمساز بین‌المللی در مورد تجربۀ شناخت فرهنگ‌ها در جهان گفت: مواجه‌شدن با فرهنگ‌های مختلف، یک چالش نیست؛ بلکه موهبت است. این موضوع باعث شده که قدردان انسان‌های مختلف باشم. هر فرهنگی دستاوردهای مختلف را دارد و این مواجه‌شدن با فرهنگ‌ها فکر شما را غنی‌تر می‌کند. به‌عنوان‌مثال وقتی که شاهنامه را مطالعه می‌کنم، می‌بینم که چطور کشوری ۵ هزار سال تاریخ دارد و کشوری با تاریخ سیصد‌ساله مدعی درس‌دادن تاریخ به آن است.

ایگور لوپاتونوک در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره سینمای آمریکا گفت: هالیوود هرکس که ایده و سرمایه‌ای داشته باشد را برای همکاری دعوت می‌کند؛ اما بعد از آنکه افراد به هالیوود می‌روند دیگر صرفاً برای استدیوها تولید می‌کنند و تسلطی به فیلمنامه ندارند. فقط اسامی بزرگی مثل نولان، اسپیلبرگ و استون همچنان بر فیلمنامه‌های خود تسلط دارند.  

به گفته لوپاتونوک دنیای امروز دیگر دوقطبی نیست و ما همین‌الان نیز از تسلط آمریکا آزاد شده‌ایم. او در این باره گفت: در آمریکا تحت‌تأثیر سانسور قرار گرفته‌ام. اپل تی‌وی و آمازون فیلم های من را حذف کرده‌اند؛ حتی فیلم‌هایی که بازدید بی سابقه‌ای داشته است. اما امروزه روش‌های رهایی از سانسور مختلف است؛ به‌عنوان‌مثال می‌توان شبکه‌های غیر هم‌مرکز چون توییتر و رامبل در کانادا را در نظر گرفت.

فیلمساز با ذهن خود می‌جنگد

این کارگردان خطاب به  فیلمسازان آینده گفت: همیشه مستقل از هر چیز به اصول خود پایبند باشید و هر روایتی را باور نکنید، این رویه به شما یاد می‌دهد که با یک‌دست بجنگید یا حتی بدون دست و باقدرت ذهن خود مبارزه کنید.

دومین جشنواره بین‌المللی رسانه‌ای «صبح» به دبیری محسن یزدی از ۳۰ اردیبهشت با نمایش آثار مستند، انیمیشن و فیلم کوتاه راه‌یافته به مسابقه، همراه با برگزاری کارگاه‌های تخصصی با موضوع رسانه، آغاز به کارکرد.

دومین جشنواره بین المللی رسانه ای «صبح» به دبیری محسن یزدی از ۳۰ اردیبهشت با نمایش آثار مستند، انیمیشن و فیلم کوتاه راه‌یافته به مسابقه، همراه با برگزاری کارگاه‌های تخصصی با موضوع رسانه، آغاز به کار خواهد کرد.

علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتر و آگاهی از زمان  برگزاری کارگاهها می توانند به  سایت جشنواره به آدرس sobhfestival.com مراجعه کنند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز